Keskustelut Luonto Median metsäpolitiikka

Esillä 10 vastausta, 1,221 - 1,230 (kaikkiaan 1,344)
  • Median metsäpolitiikka

Merkitty: 

Tiedossa on, että joillain kanavilla on erilainen käsitys vastuullisesta journalismista kuin toisilla.

Kirjoitin Ylen tuoreimpaan susikeskusteluun useita kommentteja. Osaa en huomannut julkaistun ollenkaan, osa julkaisiin, mutta hävisi hetken kuluttua ja vai muutama jäi jäljelle.

Kuuluuko moderaattorin ottaa kantaa keskusteltavaan aiheeseen vai klikkaileeko joku asiattoman viestin ilmoituksia ja viestit poistetaan kritiikittä. Ylen asenne on tiedossa, joten olen koittanut pysyä asiassa, etten sen takia anna aihetta viestien poistoon.

Millaisia kokemuksia muilla tuosta on?

• Gla Gla

”Mistä tuotteista meillä on tai tulee pulaa?”

Kestävästi tuotetuista tuotteista on ollut pulaa viimeiset 100 vuotta. Milloin viimeksi onnistuit korvaamaan uusiutumattomasta raaka-aineesta valmistetun tuotteen uusiutuvalla ja paljonko edelleen käytät uusiutumattomia.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Lähetin YLE:n kyselyyn kommentin:

Iida Tikka julkaisi eilen pamfletin, joka on luettavissa Helsingin Sanomain säätiön sivuilta. Lainaus tiedotteesta: ”Tikan mielestä olennaista ei ole vain sananvapaus, vaan kansalaisten oikeus tarkistettuun tietoon.”

Seuraan uutisointia metsätaloudesta pääasiassa Hesarissa ja Metsälehdessä. Metsälehden lukijoiden mukaan YLE:n ja Hesarin artikkelien kommentteihin ei aina saa läpi metsätalouden harjoittajien näkökulmia. Toimitetut artikkelit painottavat metsien osalta luontokatoa ja ilmastokysymyksiä, ja metsätalouden taloudellinen puoli jää vähemmälle.

Kaikki – varsinkaan kaupungeissa asuvat – metsänomistajat eivät lue metsätalouden erikoislehtiä. Jos halutaan että metsätalouden käytännöt paranevat, ts. vaikkapa vesistövaikutuksia tai luontokatoa hillitään tehokkaasti, kannattaisi metsänomistajille jakaa tietoa. Toisin sanoen, toimitetuissa artikkeleissa voisi kertoa tutkitusti tehokkaista parhaista menetelmistä.

Hiilinielu-käsite tulee YK:n ilmastosopimuksesta ja EU:n harjoittamasta ilmastopoliitiikasta. Olisi hyvä käsitellä kriittisesti myös tämän politiikan haittoja ja kustannuksia. Ennallistaminen on seuraava iso EU:n politiikkakokonaisuus luonnonvarojen osalta.

Esimerkkinä ansiokkaasta toimitussisällöstä haluaisin mainita artikkelin, jossa haastateltiin Luken tutkija Juha Siitosta otsikolla: 50 vuoden päästä talousmetsämaisema on selvästi erinäköinen.

*

En ole tietoisesti pyrkinyt korvaamaan uusiutumattomia uusiutuvilla. Jos nyt suomalaiset alkaisivat laajemmin korvata, niin varmaan menisi jonkin verran aikaa ennen kuin meille tulisi pulaa mistään. Metsäteollisuuden tuotannosta kun menee valtaosa vientiin, niin aluksi kasvavaa kotimaan kulutusta korvaisi vähenevä vienti.

Gla Gla

Vienti on kuitenkin Suomelle elintärkeä asia, siitä ei voi tinkiä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Nythän on väitetty että vienti on jo piristynyt mutta ei nyt auta meitä riittävästi kasvamaan, vaan myös kotimainen kulutus pitäisi saada liikkeelle.

Nostokoukku

Olen aina korvannut sähköä ja öljyä puulla. Teollisesti tuotetun lihan olen korvannut riistalla. Sen lihan tuottamisen ekologinen hinta on 0. Kaukomailta tuodun luonnonvaroja tuhlaavan riisin olen korvannut itse kasvatetuilla perunoilla, lantuilla ja porkkanoilla.

Gla Gla

”kotimainen kulutus pitäisi saada liikkeelle.”

Niinpä, kulutusta pitää lisätä. Sitten on taas varaa yrittää ratkoa kulutuksesta johtuvia ympäristöongelmia. Ylikulutuspäivähän on vasta huhtikuussa.

Nyt joku voi vetää esiin palvelutuotantokortin. Mennään kaikki kampaajalle ja Dingon keikalle. Tai ehkä psykoterapialla saataisiin tehokkaammin lisättyä kulutusta.

Gla Gla

”Olen aina korvannut sähköä ja öljyä puulla…”

Tällä hetkellä on tarve kääntää kehityksen suuntaa parempaan päin, joten aiemmin tehdyt ratkaisut ei riitä. Pitää tehdä jotain, mikä vaikuttaa nykyhetkestä eteenpäin.

Nostokoukku

Lämmmtän tulevaisuudessakin puulla. Ja kasvatan itse ruokaani.

Bkt:n, jatkuvan kasvun harhan, ruokkimisessa kulutus on avainasemassa. Se on tärkeimpiä mittareita.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kommentissani oli nyt jotain vikaa kun sitä ei YLE:llä julkaistu. Mielenkiintoista: pyydetään palautetta ja sitten valikoidaan sitä!

Mutta onni onnettomuudessa; siellä on nyt kommentti jonka sisältö on lähes sama kuin omani. Lainaan tähän alkuosan siitä:

Ylelele 12:22

”Kiitos Ylelle uutisista ja ajankohtaisohjelmista! Yllä on tullut jo paljon hyviä kommentteja. Vielä velvoittaisin aivan erikseen Yleä tekemään suuren asenteellisen muutoksen hyvien ja huonojen asioiden uutisoinnin suhteen. Konflikteista uutisoitaessa tilanne on tietysti omanlaisensa, mutta tarkoitan esimerkiksi uutisia ilmastonmuutoksen ja luontokadon ehkäisemiseksi tehdystä työstä. Tarvitsemme kaikki, mutta erityisesti nuoriso, hyviä uutisia siitä, miten näiden asioiden eteen tehdyt toimenpiteet ovat parantaneet maailmaa ja tulevaisuutta. Tällaisiakin uutisia siis on, mutta jos niistä ei kerrota tv:ssä ja radiossa lainkaan tai ohitetaan maininnalla, annetaan ymmärtää, että toivoa ei ole. Yle voisikin ottaa toivon ylläpidon yhdeksi ohjenuorakseen. Osoittakaa meille, että hyvien asioiden eteen kannattaa toimia, tulosta kyllä tulee.”

Gla Gla

607.

Voi olla, että moderaattorilla on täysi työ käydä kommentit läpi.

Esillä 10 vastausta, 1,221 - 1,230 (kaikkiaan 1,344)