Keskustelut Luonto Median metsäpolitiikka

Esillä 10 vastausta, 1,621 - 1,630 (kaikkiaan 1,642)
  • Median metsäpolitiikka

Merkitty: 

Tiedossa on, että joillain kanavilla on erilainen käsitys vastuullisesta journalismista kuin toisilla.

Kirjoitin Ylen tuoreimpaan susikeskusteluun useita kommentteja. Osaa en huomannut julkaistun ollenkaan, osa julkaisiin, mutta hävisi hetken kuluttua ja vai muutama jäi jäljelle.

Kuuluuko moderaattorin ottaa kantaa keskusteltavaan aiheeseen vai klikkaileeko joku asiattoman viestin ilmoituksia ja viestit poistetaan kritiikittä. Ylen asenne on tiedossa, joten olen koittanut pysyä asiassa, etten sen takia anna aihetta viestien poistoon.

Millaisia kokemuksia muilla tuosta on?

• käpysonni käpysonni

Vihervassaritoimittelijat pyyhkii pyllynsä 20 euron seteleillä. Ainakin hesarin ja ylen toimittelijoiden palkoilla siihen on varaa. Ja Koneen säätiöltä voi anoa lisää pyllynpyyhkimisrahaa, niin metsää säästyy, tosin paperista ne setelitkin on tehty.

Gla Gla

Metsänomistaja hakkaa rahapulassa metsää. Muut saa setelinsä pankista.

Näin se on oltava, kun uutiset niin kertoo ja metsäammattilainen komppaa.

Nostokoukku

No nyt taas törmättiin kielimuuriin. Rahapulassa, saadakseni rahaa tai hienommin sanoen tuloja, olen joutunut olemaan töissä, myynyt puuta, kerännyt kersana käpyjä ja marjoja jne. Missään näissä toiminnoissa ei ole ollut minkäänlaista sosiaalisen kanssakäymisen tai pelkästään sijoitusten kotiuttamisen ulottuvuutta. Onhan se varmaan töykeästi sanottu. Kun metsänomistajat myyvät puuta huolehtiakseen teollisuuden raaka-aineesta, kotiuttaakseen sijoituksiaan ja investointejaan, saadakseen siinä sivussa hieman tuloja, sijoittamakseen metsätulot hetkeksi tuottavampiin kohteisiin jne. Saan vähät setelini pankista, myös ne puunmyynnistä sinne jostain kautta tulleet. Ja uskoisin myös suurimman osan metsänmyyjistä saavan. Vai onko setelikin ruma sana, jota ei saa metsänmyynnin yhteydessä mainita. Olin aikoinaan metsäammattilaisurani alussa reilun vuoden Metsäkeskuksella töissä. Muistan elävästi, kun eräs metsänomistaja pyysi esimiestäni tekemään avohakkuuleimikon hänen kolmikymmenvuotiaaseen männikkööönsä. Perusteluna oli, että ulosotossa olevat maksut oli saatava hoidettua tai vasara alkaa paukkumaan. Hän tunnusti ainakin myyvänsä puuta rahapulassa. Tunnen metsänomistajien metsissä lukuisia Mersun tai Volvon mentäviä aukkoja. He ovat myyneet puuta saadakseen rahaa näiden hankintaan, kun rahat eivät ole muuten riittäneet. Minun sanakirjassani rahapulassa.

Gla Gla

Varmaan joku rahapulassakin joutuu puuta myymään. Kun motiivista hakkaamiseen puhutaan, ensimmäisenä ja ainoana asiana rahapula on yksiselitteisesti huono ilmaisu, jolla ohjataan mielikuvia Ylen metsäpolitiikan mukaiseen suuntaan. Kielimuurista ei ole kyse.

Milloin työssä käymisen motiiviin on yhdistetty rahapula? Kun työttömyys lisääntyy, tilanne on hyvä koska ihmisillä ei ole rahapulaa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Luodaan mielikuvaa ahneista metsänomistajista ja jätetään kertomatta mitä rajoituksia metsien käytölle jo on. Lakisääteisiä ja vapaaehtoisia (sertifiointi). Lisäksi hiljainen suojelu joka on laajaa.

Gla Gla

Kuuntelin taas Areenasta luontoradiota, jossa muutama pitkän linjan luontoharrastajaa kertoi lomamatkoistaan tuhansien kilometrien päähän ulkomaille. Olikohan Kanarialle, jossa turismin haitat ylittää uutiskynnyksen täälläkin.

Jälleen unohtuu oman kulutuksen ja sen vaatiman tuotannon suhde. Kaikki mitä rahalla saa on itsestäänselvyys.

Visakallo Visakallo

Kun 1986 tulin metsänomistajaksi ostamalla nykyisen päätilani, Suomessa oltiin Pohjolan Japani, ja maassa elettiin sitä juppiaikaa, eikä oltu köyhiä eikä kipeitä. Pankinjohtaja kehaisi, että hänellä on valtuudet myöntää minulle neljän miljoonan verran lisääkin lainaa, jos satun jossain sitä tarvitsemaan. Rahaa suorastaan tyrkytettiin, ja aika moni tarjoukseen tarttuikin. En tarttunut moiseen houkutukseen ja todella hyvä niin. Kysymyshän oli silloin niistä valuuttalainoista, joiden pääoma myöhemmissä devalvaatioissa lähes kaksinkertaistui. 90-luvun laman aikaan puunhinta putosi puoleen, joten silloin voin sanoa, että jossain vaiheessa oltiin jo meilläkin ainakin ajoittain lähellä rahapulaa, mutta taisi olla joskus 1996 kun alkoi jo näyttää paremmalta. Pankinjohtaja söi edelleen meillä tuvan pöydän päässä, mutta otti jo pienempiä annoksia. Uuden vuosituhannen puolella älysikin jo lähteä. Rahapula muuttui vähitellen rahantarpeeksi. Aina oli jotain kohdetta, mihin sitä tarvitsi ja puita myymällähän sitä on aina saanut. Maksunpuolelle en ole kertaakaan joutunut. Perko voisikin joskus ihan numeroin selvittää, miten olen tehnyt hänen mielestään ”mahdottoman mahdolliseksi”!

Nostokoukku

Jos olisin perinyt riittävästi rahaa tai voittanut lotosta, en olisi ollut päivääkään töissä verokirjalla. Olisin saanut kyllä aikani kulumaan mielekkäämminkin. Rahapulan vuoksi olen joutunut myymään työpanokseni.

Köyhyys ei ole synonyymi ahneudelle. Köyhä on harvoin ahne. Ahneimmat ihmiset löytyvät sieltä rikkaimmasta päästä. Luulen edelleen, että suurin osa metsänomistajista myy puuta saadakseen rahaa. Voidaan hienostellen puhua metsänhoidollisesta tilasta huolehtimisesta ym. Puukaupoista kuitenkin otetaan rahaa vastaan. Mitkään tällä hetkellä käytössä olevat metsien käytön rajoitukset eivät kovin paljon merkitse eivätkä aiheuta tappiota puunmyynnissä. Eivät ainakaan sertifioinnit. Olen ollut aikoinaan mukana kunnan ja seurakunnan päätöksenteossa, kuusi valtuustokautta, 24 vuotta. Kyllä sielläkin puukaupat tehtiin aina lähtökohtana rahapula. Etsittiin mahdollisimman paljon tuottava kohde, jonka siivellä meni aina jokunen vähemmän tuottava.

Rahapula on ehkä karkea, tuhmakin sana. Mutta suoraan sanottuna suurinpiirtein sellaista elämä on.

Gla Gla

Björn Wahlroos omistaa (tai omisti, nyt kai tehty sukupolvenvaihdos) yli 1600 ha metsää, jossa harjoitti metsätaloutta. Hakkasi kai niitä rahapulaansa.

Silloin tällöin saa kuulla marinaa, miten termeillä yritetään peittää tosiasoita. Kasvinsuojeluaine, tuulipuisto, metsänhoito, kasvinsuojeluaine, luomu, kaato jne. Ellen ihan väärin muista, jopa Nostokoukku on tähän puuttunut. Kovin valikoivasti idealismi ohjaa termien käytöä, aivan kuten Ylen metsäuutisissa.

Nostokoukku

Sanoin juuri että suurin osa metsänomistajista. Ja kyllä, olen puuttunut noihin mainitsemiisi sievisteleviin kiertoilmaisuihin. Niihin kuuluu myös käyttämäni ”rahapula” sanalle kehitellyt kiertoilmaisut. Vaalruussi on jo niin rikas, että hän myy puuta ahneuttaan. Ei hän puunmyyntirahoja tarvitsisi. Voisi lahjoittaa metsänsä suojeluun, kenenkään siitä kärsimättä.

Esillä 10 vastausta, 1,621 - 1,630 (kaikkiaan 1,642)