Keskustelut Metsänhoito Metsäkoneen kuljettajan työ

  • Tämä aihe sisältää 62 vastausta, 17 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Avatarpetep toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 62)
  • Metsäkoneen kuljettajan työ

    Alasta kiinnostunut kyselee minkälaista on metsäkoneen kuljettajan työ käytännössä? Lähinnä näillä kokemuksilla ajokoneen kuljettajan työ kiinnostaa. Olosuhteet ja ympäristö olisivat minulle kuin tehtyjä, mutta mitä kaikkea muuta kuin itse ajohommaa työ sisältää? Pienet remontti ja huoltotyöt eivät ole este, kouran letkun vaihto jne. Joskus metsäkonemiestä puhutin, oli edellisellä kuormalla hypännyt tela pois paikoiltaan ja sen kanssa pimeässä pakkasessa värkännyt, jotta takaisin sen sai paikoilleen. Kokeneempi varmaan osaa vastata kuinka usein ja paljon vastaavanlaisia ongelmia on? Työajat, ei haittaa herätys aamu 5 eikä jos illasta menee 12. 2-vuorossa kait pääsääntöisesti tehdään. Miten menee palkkaus ja mitä silloin tehdään kun työtä ei ole, esim kevään kelirikkoajat ja samoin syksyllä kun vettä sataa eikä hakkaamaan päästä?

  • mehtäukko

    Vastaisin samoin kuin mti:n kyselyyn: asenne + ammattitaito ja ahkeruus. Kysytään on ammattimiehille aina, ja em. avuilla kasvaa arvostus. Sillä on vaikutusta palkanmuodostukseen…

    Mainittu tela”ongelma” hoituu asiaan kuuluvalla seurannalla liittimien, kireyden ja kuluneisuuden suhteen: no proplem.

    Rane2

    Ajokoneen ajaminen on jonkin verran rankempaa ja kuluttavampaa kuin harvesterikuskin homma.Tai ainakin silloin oli kun edessä oli vain yksi akseli.Luultavasti nykyisin telit ja erinäiset aktiivijousitukset ovat tasoittaneet menoa ja eroa.

    Jätkä

    Metsäkoneet ovat kehittyneet reippaasti myös kuljettajan ergonomian suuntaan. Silti monet kuskit jopa kieltäytyvät ajamasta kuusipyöraistä konetta.

    Kyllä sitä hemputusta kuitenkin tulee, kun maastossa kuljetaan. On ollut ihme aikoinaan, että kuljettajaan ja ohjaamoon ei ole kiinnitetty huomiota, kun kuitenkaan sen kustannus on vain Hitu verrattuna koneen hankintahintaan.

    Telojen päälläpysyminen ei liene kovin yleinen ongelma, nykyään on jo ketjujenkin pysyminen varmistettu aika pätevästi.

    Jätkäpätkä

    Eikös nykyään jo jossakin ainakin john deeren ajokoneessakin ole hytti joka kelluu, eli ei edes tiettyyn asteeseen asti kallistu ja kääntyy kuormaajan mukana? Tietysti ennen ovat olosuhteet ohjaamossa olleet perseestä työskennellä, mutta harvemmin nykyään enää näkee muitakuin 8 pyöräistä ajokonetta tositoimissa. Tietysti on työ kuin työ niin asenne pitää olla kohdillaan, mutta paljon kuulee että palkka on 10€ ja yötäpäivää ajetaan, jatkuvaa tappelua koneiden kanssa. Siksi kiinnostaa mitä se todellisuudessa on.

    Jätkäpätkä

    Tuossa on aika mietteliääksi pistävä esimerkki työstä, eikä tuossa taida edes olla -30 asteen pakkanen😂

    harrastelija harrastelija

    Tuo em. kuski on Hyrynsalmen miehiä – ihan jees, tuossa vain vähän paineita purettiin, eykä se ollut keltään pois 🙂 Suomussalmen ”metkossa” mies esittäytyi, kaveri oli varkaiten ottanut videon pätkän. Muistan elävästi poikasena, kun olin tukkisavotassa tekomiehenä ja hevosmiehet antoivat hevosille ”ohjeita”. Kuulakkaana pakkaspäivänä kuului kilometrikaupalla, kun hevoset olivat S.. ja P.. nimisiä!

    harrastelija harrastelija

    Tuosta ajo- ja motokoneen ajamisesta olen sivusta seurannut, että moton käyttö on vaativampaa? Seurasin taannoin n. 10 ha:n äestystä + siemennystä. Ajokoneen perässä oleva äes tökkäili milloin kantoon milloin kiveen. Kyllä siinä kuskia ravisteltiin hytissä niinkuin piru kerjäläistä! Veikkaan, että täytyy olla vahva selkä, joka sen leikin kestää!

    Rane2

    Metsäkoneen kuljettajan työn hyviä puolia on juuri tuo että voit vaikka haukkua työnantajan ja Juha Sipilän kovemmalla volyymillä tai laulaa Rigoleton aarian täysin rinnoin ilman että kukaan häiriintyy.Toimistotöissä voisi seurata uuden työpaikan etsintä.

    mehtäukko

    Olisi muutenkin suotavaa pitää kunnostaan huolta, ja jokainen tietää mitä ovat terveet elämäntavat,- yöunesta alkaen.

    Muutamien foorumeitten niin vastenmielisistä keskustelujen ilmapiireistä ei ole muuta kommentoitavaa kuin voivoi.Penikkatauti jyllää ja parkuminen joka ikisestä asiasta..!?

    Täytyy olla realisti, positiivinen ajattelu ja itsekritiikin taito samassa paketissa.Vaatimuksillekin on rajansa…

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jotain täytyy metsäkoneitten, sekä moton, että ajokoneen kuljettajien työssä tai työ ja palkkausasioissa olla pahasti pielessä kun vaihtuvuus on niin suuri.

    Onko se sitten työvuorojen järjestelyssä vai siinä että lomautetuksi joutuminen on kovin tavallista, vai missä lienee. Silloin kun työskennellään koneissa sisällä näyttäisi työolosuhteet olevan kunnossa. Ankeampaa on toki huolto ja korjaustöiden suhteen. Niiden takia ulkotyötä on melkoisen paljon myös.

    Minä näen alan hyvin pian sellaisena että sieltä kuskit loppuu, ellei jotain tehdä ja pian.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 62)