Keskustelut Metsänhoito Metsäkoneen kuljettajan työ

  • Tämä aihe sisältää 62 vastausta, 17 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Avatarpetep toimesta.
Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 62)
  • Metsäkoneen kuljettajan työ

    Alasta kiinnostunut kyselee minkälaista on metsäkoneen kuljettajan työ käytännössä? Lähinnä näillä kokemuksilla ajokoneen kuljettajan työ kiinnostaa. Olosuhteet ja ympäristö olisivat minulle kuin tehtyjä, mutta mitä kaikkea muuta kuin itse ajohommaa työ sisältää? Pienet remontti ja huoltotyöt eivät ole este, kouran letkun vaihto jne. Joskus metsäkonemiestä puhutin, oli edellisellä kuormalla hypännyt tela pois paikoiltaan ja sen kanssa pimeässä pakkasessa värkännyt, jotta takaisin sen sai paikoilleen. Kokeneempi varmaan osaa vastata kuinka usein ja paljon vastaavanlaisia ongelmia on? Työajat, ei haittaa herätys aamu 5 eikä jos illasta menee 12. 2-vuorossa kait pääsääntöisesti tehdään. Miten menee palkkaus ja mitä silloin tehdään kun työtä ei ole, esim kevään kelirikkoajat ja samoin syksyllä kun vettä sataa eikä hakkaamaan päästä?

  • petep

    https://yle.fi/uutiset/3-9843295

    https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005623627.html

     

    Tuossa on sopivaa pähkäilyä . Yleisin ja keskipalkkakin saadaan erilleen…….

    Tolopainen

    Noissa tilastoissa on kummajainen nuo sanomalehtien jakajat ansio yli 5k €/kk. Koostuvat muutamista henkilöistä joille itse Erkko on järjestänyt huippuansiot.

    petep

    Ilmankos ne ulkomaalaiset jakaa lehtiä aamuyöstä jos  se on tuollainen hillotolppa.

    suorittava porras suorittava porras

    Alalle tulijan on syytä varautua siihen ,että kovakaan tuntipalkka ei merkitse välttämättä isoja vuosiansioita . Täystyöllisyyttä ei riitä kaikille koko vuodeksi . Ansio on revittävä muutamassa kuukaudessa. Yhdessä vuorossa onnistuu, kahdessa vuorossa huonommin. Ainakin se kakkoskuski joutuu olemaan pidempään työttömänä ja  epäinhimillinen työaika rajoittaa vuorojen venyttämistä ja ansioiden kohottamista.

    Vuorotyössä yli 8 tunnin rupeamat aiheuttavat merkittävän terveysriskin. Yhtä vuoroa tehden on mahdollista lisätä työaikaa ja työpanosta terveyden kärsimättä.

    Konekuskien  elämäntaival on valitettavasti  keskimääräistä lyhempi . Kuluttava työ vaatii veronsa. Kaikki eivät onnistu sinnittelemään edes eläkeikään asti tai eläkkeelle on lähdettävä terveydellisistä syistä ennen aikojaan.

    Visakallo Visakallo

    Yhden huomion olen näiden kymmenen vuoden aikana tehnyt. Tällä palstalla on aina ollut joitakin huipputuloisia osaajia useammiltakin elämän alueilta. Kesätapaamissa on ollut kuitenkin mukana vain aivan tavallisia ihmisiä. Mistähän se johtuu?

    Rane2

    Huipputuloiset osaajatkin ovat useimmat ihan tavallisia ihmisiä.Eräs sukulaiseni oli kerran käymässä Nizzassa ja meni paikalliseen markettiin.Oli siinä kassajonossa katsellut että kanssajonottaja banaanitertun kanssa on kovin tutunnäköinen. Oli sitten tunnistanut että Björn Wahlrooshan se oli ostoksilla.Liekö ollut huvijahti parkissa satamassa.

    Visakallo Visakallo

    Tarkoitin, että näitä huippuhenkilöitä ei yleensä näy yhteisissä tapaamisissa. Vanha sanonta taitaa pitää paikkansa: ”Köyhän kanssa on niin raskasta puhua”.

    Jätkä

    Yhden huomion olen näiden kymmenen vuoden aikana tehnyt. Tällä palstalla on aina ollut joitakin huipputuloisia osaajia useammiltakin elämän alueilta. Kesätapaamissa on ollut kuitenkin mukana vain aivan tavallisia ihmisiä. Mistähän se johtuu?

    Tollo ei ole päässyt kampeutumaan seteli – ja osakepaperivuoren päältä alas, ja sitten olisi vielä pitänyt kahlata Metsäliiton osuuksien palatsin ulko-ovelle, että olisi päässyt kampeutumaan Corollan ohjauspyörän taakse.

    Tolopainen

    Monessako kesätapaamisessa Jätkä on käynyt vaihtamassa ajatuksia. Eli mennyt tapaamiseen omien alkeellisten mielipiteidensä kanssa ja lähtenyt viisaampien kera kotiperälleen.

     

    Jätkä

    Yhtä monessa kuin Tollokin ja ilmeisesti samat perustelut.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 62)