Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Metsuri motokuski

    Subarun bensakone on aika ”juoppo” . Lantikka on ihan ok mutta hinnaltaan aika kallis (kelle on kelle ei). Jos samalla pitäisi olla kauppa-auto ja perhettä kuskailla niin tuollainen city-maasturi se kai pitäisi olla. Mutta jos työkaluja sinne metsään kuljetetaan niin avolava kunnon lasikuitukuomulla (-2009 nuorempi muilla rättikatto) on hyvä. Näistä nelivetoisista avolavoista Toyota tekee vielä kunnollista muissa merkeissä on sitten jotain joissa enemmän joissa vähemmän.

    Käyttötarkoitushan auton määrittää aika pitkälle.

    Tee Ström

    Kyl semmoset vanhat landroverit saa haudata ja syvälle jos tarkoitus on kulkea metsäteillä sanoisko järkevillä kilometrikuluilla. Taitaa määräaikaishuoltoihinkin upota muutama tonni vuodessa jos merkkiliikkeissä on tapana asioida. Varaosat noihin landrovereihin on järkyttävän kalliita. City -maasturit on siitä huonoja kun niissä ei useimmissa saa nelivetoa lukittua. Paksussa lumessa kulkeminen toppaa aika helposti – se on monesti nähty. Subarun outback menee tietenkin normi etuvetoista henkilöautoa paremmin mutta ei sillä mihinkään maasturin etenemiskykyihin päästä.

    jees h-valta

    Enpä kyllä yhtään harmittele että tuli VW hommattua kutosen bensakoneella. Eipä tuo niin kallista lystiä enää olekkaan kun vain oikein lasketaan. Eli nk. dieselvero niin alkaa bensa tuntua aivan hyvältä valinnalta nyt. Sitä paitsi hauskinta että bensakoneisia saa nytkin vielä edullisesti. Iso laiva kääntyy hitaasti ja kuluttajan taas kannattaa kääntyillä nopsasti.

    Visakallo Visakallo

    Autoa hankkiessa on tehtävä itselleen diagnoosi siitä, tarvitseeko myös johonkin paikkaan jonkinlaista jatketta, vai tarvitseeko pelkästään varmatoimisen kulkupelin.
    Itseltäni loppuivat aikoinaan autohuolet samana päivänä kun vaihdoin eurooppalaisen auton aitoon japanilaiseen.
    Onko auton pakko olla käytetty, kun uusiakin saa melkein samalla hinnalla ja viiden vuoden takuulla kuten Mitsubishit?

    Horjumaton Horjumaton

    *** Kiitos näkemyksistä. Lantikka kiinnostaa sen todellisten maasturiominaisuuksien takia ja reipas tavaratila missä esim. raivaussaha kulkee heittämällä on plussaa. Nämä city-maasturit on vähän leluja,joissa ei ole kunnolla oikein mitään,paitsi hintaa.

    Tottakai uusi on aina uusi,mutta jos aikoo pärjätä yhdellä autolla jolla hennoo koluta niin metsätiet kuin käydä Helsinginhumussa tai Rovaniemen markkinoilla,on ehkä järkevää tyytyä käytettyyn,ei joka naarmu harmita sitten niin pahasti. Outback voisi olla sellainen kompromissi,kohtuullinen maavara ja tavaratilakin käyttökelpoinen.
    Nykyiset normifarkut alkaa olla niin onnettomia maavaroiltaan,ettei niillä paljon metsäteitä ajella,ilman että joku helmamuovi vähintään jää matkalle.

    e-h e-h

    Hyvin oon pärjännä 4 veto oqtavialla,maavara 15cm.

    abietis

    Subarub maavarat Legacy 15 sm, Outback 20 sm, Forrester 22 sm.

    Subarun jatkuva neliveto on loistava keksintö.
    Omani on ilman ABSeja ja olen mieltä ettei se niitä tarvitsekaan.

    Skodan nelivetoja on varustettu jousituksen korotuksella jälkikäteen.

    Käyttöauton tulee olla mahdollisimman yleinen malli jolloin vahingon sattuessa varaosia löytyy nopeasti ja edullisesti.

    Pakettiautoksi rekisteröidyn auton vero taitaa kuitenkin olla pienempi kuin henkilöauton?

    Rane

    Jos et ihan rymyautoa etsi niin Volvollakin löytyy nelivetoja.Niillä voi sitten liikahtaa niille sivistyneemmillekin paikoille.

    Gla Gla

    Samanniminen keskustelu aiheesta löytyy täältä:

    Metsalehti/Keskustelut/
    Aihe/Viestiketju/
    ?topicId=748

    Mielestäni sellaista paikkaa ei Suomesta julkisilta paikoilta löydy, johon 10 vuotiaalla perusmallin Corollalla ei kehtaa ajaa. Tai vaikka 15 vuotiaalla, jos auto on siistissä kunnossa. Jos ei kehtaa, vikaa ei kannata etsiä autosta.

    Metsämiehen auton kriteereihin vaikuttaakin enemmän jokaisen oma tarve. Paljonko oikeasti tarvitsee maavaraa ja vetokykyä. Jos omia teitä pitkin ajellaan, silloinhan pärjää henkilöautolla, eikö vain? Itselläni on lumiketjut etuvetoisen henkilöauton peräkontissa, mutta vielä en ole niitä tarvinnut. Katumaastureissa on maavaraa pari senttiä enemmän, mutta samalla kasvaa myös kulutus. Jos henkilöautolla muuten pärjää, kannattaa katsoa VW:n ja Skodan henkilöautojen mallisto, koska niihin saa korotetun jousituksen. Tällön maavaraa on lähes saman verran kuin katumaastureissa, mutta katumaasturin huonoja puolia ei tule mukana.

    Jos se ei riitä, Suzukin Grand Vitara voi olla kiinnostava malli. Se on jossain katumaasturin ja oikean maasturin välimaastossa eli kustannukset eivät karkaa aivan tolkuttomiksi. Löytyy oikea, jatkuva neliveto ilman katumaastureiden ylikuormittuvia sähköjärjestelmiä sekä alennusvaihde.

    Lumiketjuja:

    http://www.thule.com/
    fi-fi/fi/products/snow-
    chains/snow-chains

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Subarun Forester 05 mallia on nykyinen auto. Pääsee metsään ja on hyvä asfaltillakin. Nykyinen forester jo taas hiukan enempi mennyt henkilöauton suuntaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 600)