Keskustelut Metsänhoito Metsäneuvojista riippuu,yleistyykö jk

Esillä 10 vastausta, 2,021 - 2,030 (kaikkiaan 2,034)
  • Metsäneuvojista riippuu,yleistyykö jk

    Vai niin. MT jutussa Luonnonsuojeluliiton suojeluASIANTUNTIJA Paloma Hannonen väittää, etteivät mo saa menetelmästä riittävää tietoa. Höpinässä on argumentteina tietysti ötökkämonimuotoisuus ja ”ekosysteemipalvelut”. Ei sitten vahingossakaan mo taloudellinen tulos.

  • wanhajätkä

    Hoi ja moi. Olen vanha sahametsuri. Nykyisin motolla harrasteleva wanhus. Paljon tarkemmin pystyn, vähäisemmin vaurioin käsittelemään metsää kuin silloin sahaaikaan. Nostelen puut uralle ja puin siinä. Sanon että koneeni on keskikeveä…ei keskiraskas. JK kävis mulle erinomaisesti korjuun puolesta mutta kun se vaan ei ole mielestäni taloudellisesti mikään järkiratkaisu. Siis mielestäni. Teen niinku oon oppinut ja opetellut. Enemmän olen tietysti haalannut puita tienvarteen saha/patumenetelmällä. Nyt nautin työstä ja työn jäljestä ihan eri malliin. JK ei vaan mahu minun kaaliin….lienen tyhmä.

    Puuki

    Kyllä se jk jossain tapauksessa voi olla jopa kannattava suhteessa tasaikäiseen kasvatukseen samalla paikalla.  Semmonen käsitys on , että ei läheskään niin kannattava ja toimiva kuin jotkut mainostaa. Vertailuissa tasaikäiseen useimmiten  näillä jk:n markkinoijilla unohtuu menetelmän muutama kannattavuutta selvästi laskeva asia .

    Jovain

    Kannanottoni eivät ole Jk:n puolesta eikä jaksollista vastaan. Mielestäni molempia menetelmiä Suomalaisessa metsähoidossa tarvitaan ja niitä voidaan toteuttaa.  Enemmänkin kiikastaa puukauppa. Pystykaupalla Jk:n tarjontaa on rajoitettu, takavuosina jopa suljettu ja metsänomistajien mahdollisuutta toimittaa puuta haluamallaan tavalla.

    Reima Ranta

    Gla: ”Eli päättävät ensin, mikä on paras ja sitten etsivät tätä mielipidettä tukevat perusteet.”

    Niinpä – ketkä näin mahtavat toimia?

    Jos uudistamisinvestointia ei saa vaadittavalla korolla koskaan takaisin, eli investointi tuottaa tappiota, niin mitä vaihtoehtoja jää? On aivan selvää, että luontaiset menetelmät ovat taloudellisempia jo ennen tätä rajakorkoa.

    Toinen hyvin oleellinen seikka on se, että puun suhteellinen arvokasvu muuttuu oleellisesti puun koon kasvaessa. Siksi järjestelmälliset alaharvennukset ovat olleet taloudellisesti täysin älyttömiä.

    Olin juuri tekemässä taimikonhoitoa kohteessa, jonka vieressä on ensiharvennusta hyvin pian lähestyvä 10 ha:n kuvio. Kuvio on istutettu männylle (edellisen omistajan toimesta) hieman liiankin rehevälle maapohjalle. Kuvion rajalla on järeää kuusikkoa. Vaikka olen taimikonhoidon tehnyt kuviolle suhteellisen myöhään, altaraivaus joudutaan tekemää ennen ensiharvennusta, koska koivunraippaa ja kusentaimia on alla hyvin runsaasti.

    Vaikka kasvatan männiköitäni pääsääntöisesti jaksollisesti, niin tästä se ilman muuta lähtee jo seuraavankin puusukupolven kasvattaminen. Järjen käyttö olisi suotavaa altaraivauksissa. Eihän sitä alikasvustoa ole, jos se altaraivataan steriiliksi.

     

    Jätkä

    Taidat taimioknhoidossakin poistaa ”Iso pää edellä”?

    Gla Gla

    ”On aivan selvää, että luontaiset menetelmät ovat taloudellisempia jo ennen tätä rajakorkoa.”

    Ei todellakaan ole.

    mehtäukko

    ”…puun suhteellinen arvokasvu muuttuu oleellisesti puun koon kasvaessa. Siksi järjestelmälliset alaharvennukset ovat olleet taloudellisesti täysin älyttömiä…”

    Jo yli 20v sitten harvensin metsiä laatu edellä, jolloin kaikenlainen susipuu lajista riippumatta armotta katkesi kannosta. Samaan pinoon joutuivat/joutuvat kilpailussa jälkeen jääneet ruipelot. Mhyn ukko rauhoitteli Enson pomoa, jonka ajattelu ei sulattanut järjestelmällisestä alaharvennuksesta poikkeamista. No,- siellä ovat lihoneet laatupuuta tuottavat järeytyneet metsäkuviot, joista ei nyt olekaan arvosteltavaa…

    Kyllä osakuviokohtainen räätälöity hoitotoimenpide ja -hakkuu ovat olleet itsestään selvyyksiä.

    Reima Ranta

    Jos näin ei olisi, se tarkoittaisi, että luontaisesti ei voi syntyä talousmetsää eikä esim. puun koolla ole vaikutusta suhteelliseen arvokasvuun jne. Eihän koko pohjoista metsävyöhykettä edes olisi, jos näin olisi. Minullakin (todella rajulla avohakkajalla, aikanaan vallinneiden taloudellisten olosuhteiden, metsäverotuksen siirtymäkausi jne. vuoksi ja jossa luonnon kunnioittaminen oli, valitettavasti, mitätön sivuseikka) tässä vaiheessa kaikki järeimmät metsät ovat luontaisesti syntyneitä. Metsätalouskin on kulloinkin vallitsevien mahdollisuuksien taidetta.

    Syyllistyt nyt Gla itse juuri siihen, mistä edellä syytät muita. Itse pyrin (paino sanalla pyrin) katselemaan vallitsevia mahdollisuuksia, ennakkoasenteitta, sellaisina kuin ne näyttävät olevan. Ja toisaalta, ”kaikki on ajan ja kohtalon vallassa.” Varmat oikeat vastaukset pakenevat hämärän peittoon.

    Gla Gla

    ”Syyllistyt nyt Gla itse juuri siihen, mistä edellä syytät muita.”

    Mitä tarkoitat?

    Reima Ranta

    Gla: ”Eli päättävät ensin, mikä on paras ja sitten etsivät tätä mielipidettä tukevat perusteet.”

Esillä 10 vastausta, 2,021 - 2,030 (kaikkiaan 2,034)