Keskustelut Metsänhoito Metsänhoito sivutoimisena yrittäjänä

Esillä 9 vastausta, 61 - 69 (kaikkiaan 69)
  • Metsänhoito sivutoimisena yrittäjänä

    Terve! Minulla on ajatuksena perustaa toiminimi ja aloittaa sivutoimisena yrittäjänä erilaiset metsänhoitotyöt. Alkuun ei ole tarkoitus tehdä suurta tuottoa vaan kerätä satunnaista asiakaskuntaa metsänomistajista ja päästä pikkuhiljaa metsänhoitotyöhön kiinni ja oppia alasta. Ajattelin käydä nykyisen työn ohessa metsänomistajille suunnatun metsäalan perustutkinnon (koulutus 2v), josta saa varmasti alkuun hyvät lähtötaidot. Varmaankin myös jotain yrittäjyyteen liittyvää koulutusta kannattaisi harkita, vaikka toiminta pientä olisikin.

    Kaipaisin hyviä neuvoja mitenkä alaan pääsee hyvin kiinni ja kuinka työvälineiden ja varusteiden hankinnat kannattaa tehdä ja mitä kaikkea saa vähennettyä verotuksessa.

  • pihkatappi pihkatappi

    Mulla on tuo Octavian Scout. Yksi raivaussaha kulkee helposti, usemman kuljettaminen ongelmallista. Ei niitä tilavimpia farmariautojen peräkontteja. Toimii tyydyttävästi maasto-ominaisuuksiltaan ja on ihan kätevä maantieajossa perheen kanssakin.

    Jätkä pätkät

    Minulla ei ole paljoa kokemuksia maastureista. Jonkin verran Jeepin Cherokeesta ja Waconeerista – ei kovin hyviä, liian pitkiä.
    Volkkarin Transportter synkro pitkänä mallina – sama juttu, vaikkakin hyvä maantiellä.
    Mutta tarvitseeko autolla ajaa ne viimeisetkin parikymmentä metriä?
    Minulla on nyt Audi a6 avant, enkä sillä taimikuormaa veisi huonoa tietä. kyllä ainakin peräkärryn ottaisin mukaan, ottaa muuten aika helposti pohjastaan kiinni. Ei sen muuten niin väliä, mutta kun se istuu kiinni, niin onhan se lujassa.
    Lada Samara olisi henkilöautona aivan parasta A-ryhmää. Lyhyt akseliväli, hyvä maavara ja alusta. Takapenkin kaatamalla tai poistamalla hyvä kuljetin. RS katolle, vaikkapa suksitelineelle.

    jees h-valta

    Ken työkseen tekee varmasti välttää jokaisen turhan askelen ottamista kuormattuna. Siksi auto pitää olla jonkinverran maastokelpoinen ja vähintään vetää niillä pyörillä minkä päällä painokin. Nelikko on sitten jo extrahyvä. Ihminen on senverran huono taakkamuuli että koneellinen kantoapu loppuun asti. Tieverkosto olisi aina hyvä olla kunnossa mutta yrittäjä ei voi valita vain niitä hyviä ja helppoja tienvarsikohteita. Ite olen avolava-auton kannalla koska sen kuormaus on aika huoletonta ja helppoa. Kaikki sopii ja jos lavakate vielä niin aina pareen. Takalaita kun avattuna on myös hyvä työtaso esim. sahan teroituksiin ja huoltoihin.

    Jätkä pätkät

    Avolava on hyvin kätevä.
    Tänä päivänä ottaisin kuitenkin peräkärryn ja siihen mönkilän, jonka voisi pistää kärryn eteen huonon tien alussa.
    Kömpijällä kulkisi taimetkin jopa uudistusalan keskelle jne.
    Nelivetokömpijä ketjut takapyörissä menee melko mukavasti, kokemusta on.

    MIKANDER

    Taiitaa jäädä haaveksi monelta tuollaisset.
    Investoinnit kyllä tavaraa on kaupan
    Kestääkö lopakko ostella tavaraa.
    Metsäala tiukasti kilpailtu ala.
    Jos teet omaan pikkiin raivuuta
    hehtaaritaksalla enskaa hehtaaritaksalla.
    Leimikot voi olla kehnoja mitä tarjotaan.
    Voi limpunpäällä olla ohuelti kinkkua.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Kyllä itseasiassa tarvitsee olla neliveto jos ei halua viettää päivää taimia kiskoessa. Ei jokapaikassa mutta kuitennii. Kyllä ne oikeat tavat tehdä asioita löytyy sitten kun niitä oikeasti tekee. Auton hinnan ku jakaa vuotta päälle ni ei se töitä tekevälle kallis ole. Ja tavan auton on helppo saada tienlaitaan tai vaikka märälle heinälle/pellolle jumiin ku parkkipaikkoja on kovin huonosti pikkuteillä.

    jees h-valta

    Juuri noin sen olen itsekkin nähnyt kuin A.R. ammattilaisen silmin.
    Kyllä se harmituskäyrää nostaa kun vartoilet ”lähimmän” talon isäntää traktorilla avittamaan. Saattaa kestää kuten minulla kerran. En aivan honannut uuden pengertien pehmeyttä ja ajoin kuormatun takapotkun avolavan kyllä aamukarvanteella hyvin aukon reunaan. Mutta iltapäivällä oli sitten hietavelliä kymmenkunta senttiä ja matkaan lähtö aivan mahoton ajatus. Kun liki kahdeksattakymmentä huippiva isäntä viimein saapui oli kyllä hiukan jo vartoltu ja pimeäkin oli jo. Tietty päivän työstön jälkeen nälkäkin kurni ja vaatteet kuivui pikkuhiljaa päälle vilun kera. Kantapään kautta oppii ja pitää laittaa ”korvan taakse”.

    Tolopainen

    Maasturi on mukavampi kuin avolava, ei tarvitse kaivaa kyydissä olevasta lumesta työvälineitä. Peräkärryssä on mukana mönkijä, jolla kulkee saha ja muut vermeet palstalle, eipä sitä enää paljon kävellä viitsi työmaalle. Ne kävelee joiden on pakko.

    Jätkä pätkät

    Maastureita on myös avolavalla ja avolavoja on kuomulla.
    Jos on kärry ja kömpijä, niin eipä tarvitse ängetä auton kanssa vaikeisiin paikkoihin.
    Eräs koneurakoitsija kuljettaa Mini-brunettiaan Ursuksen perässä lavetilla.
    Kertoi vieneensä ne tosi huononkin tien taakse: Kun Urkki ei enää etene, hän pistää Brunetin letkan eteen tosilyhyellä vaijerilla. Päivän päätteeksi Urkilla kotiin ilman lavettia. Jos savotta kestää pidempään, hän kulkee Urkilla ja polkee tietä paremmaksi.
    Lopuksi hän tuo Brunetin lavetin päällä pois.
    Hän ajelee vain hankintahakkuita ja töitä riittää.

Esillä 9 vastausta, 61 - 69 (kaikkiaan 69)