Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,971 - 5,980 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • MJO

     Ylläpitokuluissa on alkamassa huikea nousu viimeistään seuraavan katsastuksen lähestyessä, eikä ylläpito ole tällöin enää taloudellisesti kannattavaa. 

    Ehkä sinun tapauksessa on näin. Tonnilla voi kuitenkin saada auton, jolla ajaa pienillä korjauskuluilla jopa 5 vuotta. Tietysti onneakin pitää olla hankinnassa mukana. Se on kuitenkin varma, että  vanhassa halvassa autossa arvo tippuu vähiten ja sitä voi vaihtaa useamminkin ilman suurempia menetyksiä.

    Minulla palaa rahaa autossa, mutta palakoot. Viimeisissä kääreliinoissa ei ole taskuja.

    Puuki

    Kyllä se taitaa olla niin, että vähintään sähköauto pitäisi jo nykyään olla , jotta ei päästöjä tule liiaksi. Eli polttomoottorikäyttöiset on vanhanaikaisia saastuttajia. Päästöjen määriä on tosin melko vaikea arvioida oikein , kun päästömittauksetkaan ei pidä kutiaan varsinkaan täällä pohjoisessa pakkaskeleillä ajettaessa ja akkujen valmistaminenkin tuottaa lisäpäästöjä.   Toisaalta kun on hankkinut kalliisti verotetun bensarosvon, niin voi tuntea olevansa verojen nettomaksaja ja paremmin oikeutetuksi käyttämään ilmaispalveluja (jos niitä vielä on olemassa).

    Gla Gla

    ”Tonnilla voi kuitenkin saada auton, jolla ajaa pienillä korjauskuluilla jopa 5 vuotta. Tietysti onneakin pitää olla hankinnassa mukana.”

    Todennäköisyydestähän on se on kiinni ja tietysti ajomäärätkin vaikuttaa. Voisi minunkin autoni mennä vähillä korjauksilla vielä pitkään, mutta kun kilsoja kertyy keskivertoon verrattuna 2…3-kertaisesti vuodessa, en ala tällaisella asialla lottoamaan. Toki seuraavan katsastuksen lähestyessä täytyy asia vielä arvioida uudestaan, muttei siinä hyvälläkään tuurilla elinkaarta enää paljon kannata jatkaa. Sen verran on näitä tyyppejä tullut seurattua, jotka suosii ”hyviä ja halpoja”. Vapaa-aikana on muutakin tekemistä kuin korjata autoa, vaikka sitten Motonetin muutaman euron osilla menisikin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Täyssähköauto on vielä kallis vaihtoehto. Jos päästöjään haluaa vähentää kohtuullisin kustannuksin ja autolla olisi kuitenkin ajettava, vaihtoehtoja on useita. Halvimmalla pääsee, kun alkaa tankata dieselautoonsa Neste MY:tä, jos sellaista paikkakunnalla on myynnissä. Tämä vaihtoehto on myös vaivattomin, joten en oikein ymmärrä, miksi dieselauto nähdään täällä toisinaan menneisyyden jäänteenä. Hiukkaspäästöt sekä bensiinissä että dieselissä ovat ongelma, mutta pysyvät kurissa suodattimien avulla ja ovat ilmeisesti myös pienemmät biopolttoaineita käytettäessä.

    Muut vaihtoehdot sähköauton ostolle vaativat hieman vaivannäköä. Minkä tahansa auton voi muuttaa bifuel-autoksi, joka käyttää biokaasua ja sen loppuessa vaihtaa bensaan tai dieseliin. Bensa-auton voi myös konvertoida  käyttämään refuel-polttoainetta. Tai voi ostaa hybridin, josta suurin hyöty koituu kuitenkin vain, jos päivittäiset matkat ovat lyhyitä.

    jees h-valta

    Jaahas, sivun tärpit vai pitäskö sanoa ainakin ylhäältä katsoen törpöt. Niin, jätkä se vain yrittää noita pösön kulutuslukemia vääristellä senkun kerkiää. Se on edelleen se talvikulutus 6,2ltr/sadalla eikä 6,5 niinkuin väittää. Ja se oli hankintahinnaltaan kyllä 35000, tosin jonkun kympin alle. Ja kun on itse kehunut ajavansa uudenkarhealla autolla kummastuttaa mikä tässä minun ostoksessa niin kummaa on? Vai oliko taas tyttären kaiman likka kun lahjoitti tarpeettoman mopoauton jätkän kaljakassin kantamisretkiin? Ei toki tule sitten hintavia kilometrejä. Ja usko vaikka sekin että pidän erittäin onnistuneena kauppaani edelleen. Uskon että moni muukin pitäisi jos alle vuoden vanhassa autossa on reilu 7000 rahoitusosuutta jäljellä ja käyttökulut todella naurettavan pienet. Sanotaan että tuo kolmensadan kuukausierä tulee lähes Touaregin ja Pösön bensan erotuksesta. Muista vakuutus ja verokuluista puhumattakaan. Autohan itsessään on osoittautunut juuri niin hyväksi kuin osasin odottaakkin. Samoilla öljyillä mennään edelleen kun on uutena sisään laitettu. Nyt lähes 15000 ajettu.

    Tolopainen

    Jaahas pököstä puuttuu jopa ensihuolto yleensä ensimmisellä öljyllä ei ajeta kuin 3000km. Jesse on maksanut moposta auton hinnan. Vilkasepa millaisen auton tuolla rahalla olisi voinut saada esim. Pari vuotta vanha xc60 Volvo siinä on jopa kunnon moottori 100 heppaa enemmän kuin pökössä ja neljällä pytyllä. Paljonko luulet olevan eroa kestävyydessä ja ajomukavuudessa.

    Gla Gla

    Ensihuolto on monista jäänyt pois jo 20 vuotta sitten.

    Itse en kuoaakaan tolopaisen mainitsemista ole ajanut, mutta veikkaan molempien olevan riittävän hyviä ajettavuudeltaan eli siitä ei valintakriteeriä tule.

    Kestävyyden eroja on vaikea arvioida. Volvot ei ole maineeltaan ongelmattomimmasta päästä, eikä tuollaisen auton korjaaminen halpaa.

    harrastelija harrastelija

    Volvossakin on ns. ”Volvolisää” ja sillä voi naapurille kertoa elintasostaan 🙂 Sama tilanne on mersun ja bmw:n kanssa. Ajo-ominaisuuksissa ja varusteissa menee hinta-laatusuhteessa moni kauko-idän kulkuneuvo edelle!

    Tolopainen

    Tämä Volvo nyt oli vain esimerkki älkää siihen takertuko. Osoitus miten paljon laadukkaamman ja ominaisuuksiltaan paremman auton voi 35k € saada.  Voisi siinä olla myös Hyndai Tycson, jos ostaa kalliimman hintaluokan auton joista on kahden ensimmisen vuoden hintapudotus lähtenyt.

    jees h-valta

    En ollut Toloppa ostamassa käytettyä autoa joten vertailusi on täysin turhaa. Enkä mitään panssarivaunua etenkään joksi Volvoa voi aivan hyvin jo päällisin puolin mainita. Kulutus sen sadan hepan ja neljän sylinterin myötä pomppaa ainakin litralla ylöspäin, jopa ylikin, miksi olisin vaihtanut edellisen syöpön seuraavaan samanlaiseen? Korean kiesit on taas sitä rataa ettei kannata edes mainita toistaiseksi mihinkään vertailuun. On niiden tarina senverran kepoinen ollut useilla. Kyllähän ne lämpimässä tallissa ihailla kelpaa ken siitä kiksejä saa.

Esillä 10 vastausta, 5,971 - 5,980 (kaikkiaan 5,990)