Keskustelut Metsänomistus Metsästys

• Tämä aihe sisältää 1,449 vastausta, 77 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Nostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,311 - 1,320 (kaikkiaan 1,449)
  • Metsästys

Merkitty: 

Itse aion jatkos sekä itseni tyttöni ja viime aikaisten amerikan tapahtumien vuoksikin kieltää aseiden kantamisen omistamillani mailla,ruokaa kyllä saa kaupasta ja tukea sossusta,mutta mun mailta sitä ei haeta enää.

• Nostokoukku

Otan osani silloin, kun on hyvä lintuvuosi. Tänä syksynä teeriet olivat Keski-Suomessa ennätyksellisen vähissä. Pojanpojalla, 11 vuotta, kaksi teertä ammutin, itse pidin välivuoden. Levitin minkkiloukkuja puronvarsiin, sitä saa pienriistan pyynti osaltani olla tänä syksynä. Metsoa en ole hennonut ampua muistaakseni ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen. Luulempa, että olisin saanut, jos olisin halunnut.

Gla Gla

Melkoisia vieroitusoireita hirven metsästyksen lopettaminen aiheuttaa, kun hirvet näyttää alkavan leijua jälkiä jättämättä teiden yli.

Suorittava: ”[Hirvi]Havaintoja on näyttänyt kertyneen tähän mennessä vain yksi metsästyspäivää kohti/ 7pv. Normaalitilanteessa havaintoja pitäisi olla vielä tässä vaiheessa päivässä yli kolminkertainen määrä.”

Sama laulu kuin viime vuonna, jolloin kaikki kuitenkin kaadettiin.

suorittava porras suorittava porras

Omariistan tilastot kuuden vuoden ajalta kertovat, että hirvihavaintoja on kertynyt seuran alueella tähän kauteen mennessä keskimäärin  yli kolme metsästyspäivää kohti . Nyt lukema on 1,2/pv/7pv . Selviää lahjomattomia lukuja ja Gla haastaa vieroitusoireista???

Tarkennan vielä ,miksi hirvenjäljet erottuvat nykyisin tiealueella huonommin ,kuin esim 40-50 vuotta sitten. Metsäautotiet ja paikallistien olivat tuolloin sorapintaisia ja huomattavasti pehmeämpiä , kun nykyiset murskepintaiset tiet,jotka ovat monesti kuin asfalttia. Siihen ei sorkka uppoa ja jälki näkyy huonosti. Aikoinaan oli tapana myös lanata teitä jahtikaudella, jotta pysyttiin paremmin jyvällä hirvien liikkeistä.

Koko paikkakunnan niukka vasakertymä saalistilastossa antaa viitteitä siitä, että hirvikanta ei ole erityisen runsas. Vasaosuus tulisi tässä vaiheessa olla huomattavasti isompi. Vasa on jahdin alkuvaiheessa ensisijainen kohde.

Kokenut kaiken tietää

Meillä kaikki vasat jo kaadettu, 1 ison lupa jäljellä. 2/3 metsästysalueesta kokonaan jahtaamatta, susien pelossa. Täällä oli ennen vasan lupia ennen aina yksi enemmän, kuin isoja, nyt on toisinpäin, eli 2 vasaa säästetään susille. Kerran on koira päästetty irti ilman hirvikontaktia. Ennen puoltapäivää on joka kerta lopetettu.

Gla Gla

En minä suorittava lukujasi havainnoista epäile. Totesin vain tilanteen olevan sama kuin viime vuonna. Silloinkin hirvet olivat kateissa ja tarve säästää lupia kova. Kunnes sitten kuitenkin ammuitte kaikki tai suunnilleen kaikki eli hirviä oli kuten verotussuunnitelman mukaan pitikin olla. Tänä vuonna on sama juttu. Kaivakaa ne samasta rästimetsästä kuin viime vuonna. Eihän ne yhtiöiden tekemissä tuhansien hehtaarien aukoissa päivällä ole eli siellä, mitä teidän alueista yli puolet on.

En tosiaan hoksannut, että tietä ylittävien hirvien havaitsemisen osalta vertasit puolen vuosisadan takaiseen tilanteeseen. Kuulosti vain niin loogiselta jatkumolta pessimismissä kieriskeleviisi kirjoituksiisi, että tulkitsin sen hirvijahdista jättäytymisen vieroitusoireeksi.

Nostokoukku

Lumikelillä hirvi jättää jälkensä myös mursketeille, on aina jättänyt. Lumikeliä on Keski-Suomen korkeudella ollut noin puolet metsästysajasta. Ei tarvitse olla porukassa kuin yksi ahkera eläkeläinen, niin jokainen hirvenjälki tulee rekisteröityä. Meidän porukassa se olen minä. Samalla tulee tietoa myös naapuriseuroilla. Ei ole ollut tapana pantata tietoa hirvien liikkeistä. Aina lähtee yhteisluvan hirviryhmään viesti, jos vieraalle puolelle karkaa hirviä.

Tolopainen Tolopainen

Mitä järkeä poliisin on haaskata rahoja hirvimiesten lupatarkastuksiin. Miten olisi mahdollista päästä hirviporukkaaan ilman, että luvat eivät olisi kunnossa. Tietenkin joltakin löytyy asepussi, jonka vetoketju ei ole täysin kiinni. Mutta ei siitä valtiolle paljon tarvitse maksaa.

Sillä ei ole koira pyynnissä mitään merkitystä ilmoittaako joku hirvistä. Niitä ei kuitenkaan lähdetä etsimään. Pyydettävä hirvilaji päätetään aamuisin ennen pyyntiä, eikä vasapyyntiä muuteta kesken päivän, vaikka alueelle olisi tullut kymmenen urosta.

Nostokoukku

Eikö sillä ole mitään merkitystä, jos minä kierrän metsäteitä mottiin vasaporukan viikolla ja se on motissa vielä lauantai aamuna? Tai ilmoitan lauantai aamuyönä jälkiä etsiessäni naapuriseuralle, että heidän puolelleen on tullut yöllä hirviporukka? Tolopainen ei ole ollut koskaan hirvimetsälle.

Tolopainen Tolopainen

Älä kerro satuja, kukaan ei erota autosta, hirvenjlkiä metsäautotiellä kun ajelee autolla. Eikä niistä voi päätellä milloin ovat ylittäneet tien. Koirat löytää hirvet jos niitä on. Usein hirveä ei löydy, vaikka se on ollut 15min sitten riistakamerassa, löytyy jokin muu yksilö.

Tolopainen Tolopainen

Ei tule kuuloonkaan, että lähtisin vielä lumikeleillä hirvenpyyntiin. Luvat loppuu viikonloppuna olisivat jo loppuneet, jos niin olisi haluttu.

Esillä 10 vastausta, 1,311 - 1,320 (kaikkiaan 1,449)