Mikä metsässä puhuttaa juuri nyt? Kuukausittain ilmestyvässä Metsälehden uutiskirjeessä perehdymme metsäalan kuumimpiin puheenaiheisiin. Kun tilaat Metsälehden uutiskirjeen, annat samalla luvan Metsälehdelle lähettää sinulle muita metsään liittyviä viestejä. Voit muuttaa suostumustasi milloin tahansa.
Minä viljanviljelijänä olen hiukan ulkona tästä vesiin, pohjavesiin tai järvivesiin, menevän hiilen kierrosta. Etenkin sen ravinnearvoista. Peltoviljelyssä maaperän hiili ei ole mikään ravinne.
Kurki: DOC on veteen liuennut hiili, joka ei värjää vesiä ja POC on partikkelihiili, joka ruskistaa vesiä. … Kuta vähemmän POC-tä on vedessä, sitä kirkkaampaa se on.
Sanoisin ennemmin että mitä vähemmän on TOC, sitä kirkkaampaa vesi on. Eli kumpi tahansa POC tai DOC voi näkyä ruskeana värinä. Vai eikö näy?
”Vesistöissä elävät toisenvaraiset eli heterotrofiset bakteerit voivat käyttää vesistöjen hiiliyhdisteitä energian ja ravinteiden lähteenään.”
”vesistöjen onkin havaittu tummuvan (eng. browning) koko pohjoisella pallonpuoliskolla”
Siis ei pelkästään suoalueilla tai ojitetuilla alueilla vaan kaikkialla.
”Valuma-alueelta huuhtoutuvan liukoisen orgaanisen aineksen määrään ja laatuun vaikuttavat valunnan lisäksi myös alueen maalaji sekä maankäyttö. Suurimmat liuenneen orgaanisen hiilen kuormat tulevat soilta ja muilta eloperäisiltä mailta.
Suomen ympäristökeskuksen tutkimusten mukaan jokiveden liuenneen orgaanisen aineksen pitoisuuden sekä valuma-alueen peltopinta-alan välillä on positiivinen korrelaatio: jokivesistä mitatut liuenneen orgaanisen hiilen pitoisuudet näyttäisivät olevan sitä suurempia, mitä enemmän valuma-alueella on peltopinta-alaa. Myös kansainvälisten tutkimusten mukaan viljelysmailta voi valumaveden mukana huuhtoutua huomattavia määriä liuennutta hiiltä.”
”hehtaarikohtainen liuenneen orgaanisen hiilen vuosikuorma näiltä peltomailta on samaa suuruusluokkaa kuin kivennäismaavaltaisilta metsäalueilta tuleva kuorma. Lisäksi tutkimuksessa on havaittu, että mitä korkeampi pintamaan hiilipitoisuus on, sitä suurempi on valumaveden kuljettama liuenneen orgaanisen hiilen kuorma.”
Olisi aika lopettaa tämä jaarittelu, ette tule tästä yhtään viisaammiksi, MOT.
Tämä koskee monia keskusteluja. Silti poiskaan ei oikein osaa jäädä. On joku syndrooma joka aiheuttaa, että on pakonomainen tarve ottaa asioista selvää ja kertoa löydöksistä muille. Olisikohan tälle oma tautiluokitus olemassa?
AJ, kyllä varmaan se on jonkinlainen addiktio, kärsin itse siitä myös, välillä onneksi vähemmän, koska on paljon oikeita töitä ja eihän tämä jaarittelu mihinkään johda.
Olen myös Tomperi kanssasi samaa mieltä, sillä pienellä eroituksella, että keskustelu jumalasta on uskon asia.
Tässä meillä on aivan tutkimustieto vastaan usko/luulo. Kaippa se on jotakin luuloa omasta omnipotensistaan, jolle löytyy tukea oman porukan keskustelupiiristä, kuten tämä keskustelukerho.
Sitä jolla on vahva usko on turha yrittää tosiasioilla kääntää, hänelle maapallo on littana väitä mitä väität.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Kirjaudu sisään