Mikä metsässä puhuttaa juuri nyt? Kuukausittain ilmestyvässä Metsälehden uutiskirjeessä perehdymme metsäalan kuumimpiin puheenaiheisiin. Kun tilaat Metsälehden uutiskirjeen, annat samalla luvan Metsälehdelle lähettää sinulle muita metsään liittyviä viestejä. Voit muuttaa suostumustasi milloin tahansa.
Minulla on metsissä paljon pitkiä rinnemaastoja. Mieleen on jäänyt yksi lunonnonoja. N 300 m korkeuseroa n 10 m. Lumien sulamisvedet eivät olleet mikään ongelma. Metsän läpi kulki 10-20 m leveä jääkenttä ja vesi virtasi iloisesti varsin kirkkaana. Syyssateet olivat eri asia. Taas oja virtasi vähintään kymmenen metrin leveydellä ja isolla nopeudella putsaten kuusikon karikesadantaa. Varvikkoa alueella ei ollut, jokunen saniaispuska löytyi. Järveen karikesadanta ei päätynyt, kun välissä oli tasaisempi sekapuustoinen tasainen alue. Kuuset eivät tosin pysyneet sillä alueella isompina pystyssä.
Minä siirsin ojan täysin uuteen paikkaan. Runsaine pohjapatoineen. Ja sanoisin, että kaivetussa ojassa on enemmän ja pitempään esim hirville joumavettä kuin aikaisemmin. Eikä tulvi. Vanhaan ojalinjaan jäi sentään saniaispuskia.
Kun verrataan ojitettua ja ojittamatonta aluetta eli ojituksen vaikutusta huomataan, että yleensä ojitetut alueet ovat tasaisia.
Rinnemaastoissa on toki painanteita, jotka ovat syntyneet n. 10 000 – 12 000 vuoden aikana eli vuotuinen eroosio on ollut aika maltillista. Painanteita ei kuitenkaan yleensä ole muutaman kymmenen metrin välein, kuten ojitetulla alueella ojia. Luontaiseen uomaan vesi päätyy eri mekanismilla kuin ojitusalueen ojaan. Ojitusalueen maaperässä tapahtuu lisäksi muutoksia ojituksen toimivuuden ansiosta, mikä vaikuttaa veden laatuun. Tätä ilmiötä ei ole luontaisessa tilassa olevalla alueella.
Tuo edellinen on minun kommenttini, joku vanha nimimerkki historiasta. Miksi sellaisen olen ylipäätään luonut, en tiedä. Sen voisi poistaa järjestelmästä.
Kurki kyseli ennen viestinsä poistamista muistaakseni jotain kuormitusta koskevasta raportista. En ole sitä lukenut. Miksi kysyit, kumoaako raportti jotain kommenttejani virheellisinä?
Kun en asiasta sen syvällisemmin ymmärrä niin onko tuon tutkimuksen orgaaninen hiili (metsätalouden päästö n.10% ja luonnonpäästö n. 90%) sitä humusta?
Kyllä se sitä on. Kivennäismaan pintakerrosta sanotaan humusmaaksi ja on värjäytynyt yläosaltaan ruskeaksi ja alin kerros on vaalea l. valkomaa. Metsätieteessä nimitys on Podsoli.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Kirjaudu sisään