Keskustelut Puukauppa Metsäyhtiöt olleet passiivisia metsänomistajia kohtaan

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 46)
  • Metsäyhtiöt olleet passiivisia metsänomistajia kohtaan

    Metsäyhtiöt valittelevat huonoa puuntarjontaa ja esittävät keppiä puunmyyntiin.
    Olisiko myös peiliin katsomisen paikka?
    Maaseudun Tulevaisuuden mukaan metsäyhtiöiden yhteydenotot metsänomistajiin ovat vähentyneet kolmasosaan kymmenessä vuodessa.
    Nyt enää 4-6% metsänomistajista ollaan oltu yhteydessä.
    Vastaavasti metsänhoitoyhdistysten aktiivisuus on kasvanut.
    Metsäyhtiöiden osto-organisaatiot ovat jo niin pieniä, ettei asiakasyhteydenpitoon ole enää riittävästi resursseja.

  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Vaikea nähdä, että toimihenkilöitä lisäämällä ja niiden ajankäyttöä lisäämällä puun etsintään nostaisi kantohintoja. Tuossa uutisessa ei ollut mitään mainintaa miten tuloksellista toimintaa tuo suoramarkkinointi on ollut ja sen haluaisin tietää ennenkuin voisin alkaa arvostelemaan. Se, että kolme firmaa etsii puita samoilta ihmisiltä ja jos suurella osalla ei ole mitään aikomustakaan myydä tai ainakaan suoraan niin voi olla, että tuo todettu hukkaanheitetyksi ajaksi.

    Visakallo Visakallo

    Aktiivisesti puuta myyvien metsänomistajien suhteen yhtiöillä ei ole juurikaan ongelmia, mutta paljon on myös niitä jotka kyllä myisivät puita pienellä herättelyllä.
    On aivan selvää, että osaan metsänomistajista ei tehoa mitkään markkinointitoimet, osaan tuskin edes keppikään.
    Aika ison osan työelämästä markkinoinnin parissa olleena uskallan sanoa, että siinä jos missä ahkeruus palkitaan.

    Varsi

    Muistan kun 70-luvulla olin pieni poika, kiertelivät ostajat talosta taloon ja kyläläiset keräilivät naapureita yhteismyyntiin.
    Isä ukolta yrittivät muutaman sataa kiintoa ostaa.
    No, vartuin ja omaakin metsää nykyisin tulee omistettua, mutta minuun ei ole ikinä puunostajat yhteyttä ottaneet.
    Aina kun myynyt on, on pitänyt kysellä kiinnostaisiko tarjota.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Minäkään en ole oppinut oikein ostajien yhteyden ottoihin. Tosin 60-luvulla se oli kyllä ihan maan tapa, mutta sinne se jäi ainakin tääläpäin. Niinpä yllätyinkin kun tässä 2000 luvulla ostaja ottikin yhteyttä sitten pyytämättä ja yllättäin. Minusta se oli kyllä miellyttävä yllätys. En usko että sillä minun tapauksessa kovin paljon myyntihaluun vaikutetaa, mutta jos on vaikutusta niin sitten myyntihalua lisäävä.
    Nykyiset ostajat tuntevat minut sen verran että tietävät etten hakkuukelpoista puuta metsässä makuuta, joten he eivät ota yhteyttä, kun tietävät että minä aina silloin tällöin otan itse yhteyttä.
    Keskustelin asiasta erään tuntemani ostajan kanssa, joka ostaa muualla kuin minun alueellani. Hän oli sitä mieltä että hän tekee pääosan kaupoistaan oman yhteydenottonsa antaman herätteen perusteella.

    Aktiivisuudella ostajat saisivat kyllä puuta vaikka kuinka paljon, mutta kun he saavat jo muutenkin tarpeeksi sitä, kunhan vain istuvat puhelimen ääressä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Rane

    Duoda duoda.
    Rane asettaisi vaatimuksia vähän varovaisemmin.
    Eli jos ensiksi ostomiehen puhelin olisi päällä.
    Seuraava askel olisi jos siihen vastattaisiin.
    Kolmanneksi jos ei heti sanottaisi että en osta mittään,kun kiintiöt on täynnä.
    Tosin mitään ostomiehiä ei taida enää ollakaan vaan erilaisia asiantuntijoita.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Tuntuu, että metsänomistajat melkoinen kivireki tässä edistyksellisessä maailmassa. Minuutissa löysin 3 suuren yhteydenotto pyyntölomakkeet netistä. Toisen minuutin kun täyttelis kenttiä niin puhelin alkaisi pirisemään. Kyllä nää puunmyyntiasiat on tehty helpoksi.

    Varmasti metsäyhtiöstä spontaani pieni flirtti hellisi montaakin mutta vois oikeestaa kysyä, että kannattaisiko puita olla heti myymässä ensimmäiselle soittajalle? Tää oppi kilpailutuksesta on varmasti mennyt jo niin hyvin perille, että ihmiset kuitenkin mieluummin punnitsevat vaihtoehtoja tai ainakin kannattaisi. MHY voisi mieluumminkin olla tälläsessä asiassa aktiivinen kun järjestävät kilpailutuksen ja ne, jotka eivät ole mhy:n jäseniä ovat niin fiksuja, että tietävät paremmin kaikki asiat ja eivät ole kuitenkaan potentiaalia soittelulle.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kaikki on suhteellista,kuten tämän kyselyn passiivisuus päättely.Ei ole minullekaan metsäfirmat soitelleet kysyäkseen myynkö puuta.Mutta monta firmojen lehteä tulee ja sähköistä uutiskirjettä ,joista käy ilmi ,että puuta ostetaan ja mikä milloinkin halutuinta,

    Olen kutsuttuna metsäfirmojen tilaisuuksissa ja joskus tehdasvierailuihin myös pääsyt.En yhdy näkemykseen passiivisuudesta,koska en kaipaa puhelimella kauppaavista lehti ym.tarjouksien tyrkyttäjistä,niin myös puukaupassa olen aloitteentekijänä ja kaupat ovat aina jonkun kanssa syntyneet.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    ”MTK:n tutkimuspäällikkö Erno Järvinen ihmettelee metsäyhtiöiden passiivisuutta markkinoinnissa.”

    Vähintäänkin outo kommentti tällei kun ei tiedetä miten metsäyhtiöiden markkinointi on toiminut. Minulla vilisee vähän väliä selaimessa jonkun puufirman mainos missä lukee myy puuta meille ja linkki johtaa ilmeisesti suoraan oikeaan paikkaan. Ja lehtiähän taitaa tulla kaikille. Tässä uutisessa kun ei kerrota miten nämä nykyaikaiset markkinointikeinot ovat lisänneet yhteydenottoja. Se on varsin todennäköistä, että suoraa soittelua ei enää tarvita kun mainokset toimivat niin hyvin. Tulevaisuus vai menneisyys?

    Visakallo Visakallo

    Asiat ovat juuri niin kuin Metsäkupsa kertoo.
    Meihin, jotka myymme puuta, ollaan kyllä aivan riittävästi yhteydessä, mutta paljon on myös niitä metsänomistajia, jotka eivät ole koskaan tehneet sitä ensimmäistä puukauppaansa.
    Olen tavannut metsänomistajia, joihin ei olla oltu 20-30 vuoteen kertaakaan kontaktissa ainakaan puukaupallisessa mielessä.
    Olen aivan varma, että sieltä joukosta löytyisi tarvittaessa paljonkin puuta, eikä yhtiöiden tarvitsisi valitella puupulaa.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Niin oliko niistä joku lista olemassa ketkä ovat olleet myymättä 20 – 30 vuotta? Sinnehän se huomio nyt kiinnittyy siis siihen porukkaan, vähän vajaa kolmannekseen, jotka eivät ole puuta myyneet. Jos sinne joudutaan luomaan valtavasti resursseja selvittelemään keitä ne ovat, tekemään superaktiivista markkinointi työtä ja maastossajuoksentelua heikkokuntoisissa metsiä hamuillessa niin aktiivikasvattajien tilipussi taas kerran köykenee. Kepit, jotka eivät laskisi aktiivisten tuloja olisi järkevin vaihtoehto jos aktiiviset haluaisivat edes nykyisen hintatason säilyvän.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 46)