Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 1,731 - 1,740 (kaikkiaan 8,568)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• Remie

Mitähän alueita ja metsiä nyt sitten laitetaan suojelukseen ja mitä metsän omistaja saa ottaa omaan käyttöön, saako mitään. Onko peräti pakkolunastus kysymyksessä jotta hiilivoimaa voidaan käyttää ja lisätä. Tuleeko kaiken aikaa Suomen lisätä hiilen sidontaa kun hiilenpoltto maailmalla lisääntyy.<span style=”font-size: 16px;”> Jos tämä meno ei vie närään niin ei sitten mikään. Mistä metsän tuotto otetaan jos ei saa hakata, ylläpito tuottaa huonosti. </span>

A.Jalkanen A.Jalkanen

Eihän hakkuita olla lopettamassa; ainoastaan niiden järkevää lisäysvauhtia pohditaan. Metsien tuotot voivat vastaisuudessa tulla osittain hiilinielun myynnistä, pysyvistä suojelualueista, tai joskus jopa vuokrauksesta luontomatkailuyritykselle retkeilyreitiksi.

nuori isäntä

AJ:” joutuvatko veronmaksajat tukemaan metsäsektoria kahdesti – maksamaan ensin ­investointituet ja sitten päästöjen kompensaatiot?

Lisääntyvien hakkuiden vuoksi muu yhteiskunta joutuu kasvattamaan päästövähennyksiä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi.”

Kyllä AJ taitaa olla ihan pesunkestävä vihreä… Tuo on tyypillistä vihreiden ajatusmaailmaa. Käännetääpäs ajatus toisinpäin. Miksi metsänomistajien pitäisi murehtia nielusta, että Helenin kaltaiset hiilenpolttajat saavat jatkaa toimintaansa? Eikö päästöt ole päästäjien päänvaiva?

Tuntuu, että vihreiden puheissa se velvoittava ja syyllistävä osuus on aina muulla kuin omassa pesässä. Toki pahaltahan se tuntuisi, kun katseet kääntyisi omaan pesään. Ylintä päätäntävaltaa Helenissä käyttävät vihreät Soininvaaran johdolla, mutta siitä ei haluta puhua. Metsien nielusta, suomalaisesta maidosta ja suomalaisesta lihasta kyllä..

Uhg.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Eipä ollut minun tekstiäni tuo lainaus vaan Ollikaisen ja Seppälän. Ollaanpas tarkempia kun syytellään!

Olen sikäli samalla kannalla, että LULUCF-asetuksen päästösakot olisi vielä vältettävissä ja kannattaisi yrittää välttää. Hinta siitä ei ole liian korkea, ainoastaan maltillinen metsäteollisuuden kasvuvauhti – ei suinkaan äkkijarrutus. Myös olen sitä mieltä, että ei hiilineutraaliustavoitteeseen tarvitse hirttäytyä. Sehän on vain Suomen oma tavoitepolku, eikä kukaan sakota jos se ei toteudu noin nopeassa aikataulussa.

Remie

Jess.

sitolkka

Mm. autoja verotetaan päästöperusteisesti. Miksi minun pitää maksa näitä veroja kun metsäni sitovat hiiltä? Kysyn vaan!

puunhalaaja

Miksi minun pitää maksa näitä veroja kun metsäni sitovat hiiltä?

Koska hyvinvointiyhteiskunta pyörii veroilla, ja jonkun ne verot pitää maksaa.

Visakallo Visakallo

Suomen 600 000 metsänomistajaa ovat poliitikoille helppoa veroriistaa, sillä joukko on valmiiksi hyvin hajanaista. Monelle on omien etujen puolustaminen jopa kielteinen asia. Moniin on myös onnistettu istuttaa mitä mielikuvituksellisimpia uskomusoppeja maailman pelastamisesta, jos ei koske metsiinsä. Jotkut ovat jo aivan ranteiden viiltelyasteella. En muista koko elämäni aikana yhtä tympeää aikakautta.  60-70-luvun vaihteen taistolaisaikakin tuntuu nyt jopa paremmalta.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Metsätalouden verotus on melko kireä jos huomioidaan kaikki sukupolven maksettavaksi tulevat ml perintöverot.

Luonnehtisin omaa vihreyttäni korkeintaan haaleanvihreäksi. Esimerkiksi avohakkuita puolustan jyrkästi.

nuori isäntä

Aj: ??

Esillä 10 vastausta, 1,731 - 1,740 (kaikkiaan 8,568)