Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 3,811 - 3,820 (kaikkiaan 8,642)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• Tomperi

Täytyy sanoa että Suomessa ei kasvateta metsissä euroja vaan motteja, ainakin mitä tulee metsälehden juttuihin. Puuntuotannon kustannusrakenteisiin puuttuminen tai selostaminen näyttää olevan täysin kielletty aihe.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Tadaa, löysin! Muistelin että on olemassa julkaisu jossa VMI:n maastomittaukset on dokumentoitu selvällä suomen kielellä. Olkaa hyvät! Huom. julkaisu on vuodelta 2013, ja sen jälkeen on siis kasvun mittaustapa muuttunut noin vuonna 2017, 5 vuotta sitten.

http://www.researchgate.net/publication/280875602_Suomen_metsat_2004-2008_ja_niiden_kehitys_1921-2008

Timppa

Täytyy sanoa että Suomessa ei kasvateta metsissä euroja vaan motteja, ainakin mitä tulee metsälehden juttuihin. Puuntuotannon kustannusrakenteisiin puuttuminen tai selostaminen näyttää olevan täysin kielletty aihe.

Ainakin me ollaan saatu joka motista rahaa ja vieläpä niin päin, että myymällä enemmän, myös yksikköhinta paranee.

Metsätaloudessakin on kiinteitä kustannuksoa.  Siin mitä enemmän metsä kasvaa, sitä vähemmän tämä kiinteä kustannus rasittaa yksittäisen puukuution tuottokustannusta.

Puuki

AJ.   Tiedätkö miten kasvun mittaustapa muuttui v. 2017 ? Se relaskooppikoelan ottaminen  liittyy siis vain koepuiden valintaan ja on ollut ennenkin käytössä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Puunhintataulukostakin näkee että tulo tulee puutavarasta eikä biomassasta. Energiapuulle ei edes noteerata hintoja. Tomperi ja muut voivat täällä kertoa sentsuurin estämättä mikä kustannusrakenteissa on pielessä. Itse olen sillä kannalla, että tulopuoli eli puun hintataso on se jossa on enemmän mätää. Kustannusrakenteeseen voi puun myyjä sentään itse vaikuttaa muodostamalla hyviä leimikoita. PS. Juuri nyt puun hinta kehittyy mukavaan suuntaan!

Puuki. En tiedä muuta kuin nuo jo raportoidut tiedot eli koepuiden valintatapa mahdollisesti muuttui ja kairaamisesta luovuttiin kasvun arvioinnissa. Pysyviä koealoja ei voi ymmärrettävästikään kairata, kun samoja puita mitataan aina uudelleen. Metsälehdelle jutun aihetta?

Tomperi

Sillä ei ole mitään väliä maksaako metsän uudistus 2000 euroo hehtaari vai 200. paiotsi että 2000 euroo on se mihin pitää pyrkiä, eihän muuten MHY kenttä elä ja pysy tyytyväisenä.

Timppa

Varmaan kaikki uudistaisivat mertsänsä, jos 200 euroalla se onnuistuisi.  BVoisditko tyomperrim kerrtoa, miten se tapahtuu?

mehtäukko

Oikea haiseva aivopieru tomperilta.

Tomperi

Arvoisa mehtäukko, voisitteko perustella?  Minulla on faktaa kyllä mutta ei ole ehkä sopiva paikka tarkemmin esitellä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kerro Tomperi ihmeessä muillekin, jos olet löytänyt hyvän ja halvan metsänuudistustavan. Olisko tässä kyseessä kuokka, Jussi ja siemenpussi -metodi? Vai naapurilta halvalla männyn siemenpuustoon tilattu kaivurilaikutus jota seuraa siemenpuiden poisto?

Esillä 10 vastausta, 3,811 - 3,820 (kaikkiaan 8,642)