Keskustelut Metsänhoito Metsien raiskaus!

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 121)
  • Jovain

    Toivottavasti ei kuitenkaan ole metsien raiskaamisesta. Ettei vaan ole laajemmasta kysymyksestä, kuten ensiharvennuksilla tuottamattomasta työstä ja  myös nuorien metsien ja taimiston hoidon tuesta.

    Ettei metsien raiskaaminen jää suurien koneiden ja korjuujäljen olettaman varaan, johon tuskin on uskominen ja oliko siitä edes kysymys? Työn hinta sopii jo paremmin ja metsänomistajien ”raiskaaminen” kustannusten maksajana, ja myös sulkeminen korjuun ulkopuolelle. Onhan se nyt aivan muuta, kuin korjuujäljen olettama, esim. läpimittaluokkien poistaminen, ja metsien raiskaaminen metsälain sallimissa rajoissa.

    Jätkä

    Ota kim1  huomioon, että Jeessi on kasvattanut metsänsä 5000r/ ha -tiheydessä niin, että ensiharvennuksessa voi poistaa yläharvennuksena jopa kolmen tukin ylispuita, jotka voi ihan hyvin myydä avohakkuun hinnalla MG:n ostomiehelle, jonka oamakotityömaalle LVI-tarvikkeet järjestyy ilmaiseksi.

    ”Enskan” jälkeen runkoluku on vielä yli 2000 r/ha, joten kasvu pysyy reippaasti yli 20 kiintoa / ha -vuositasolla.

    Tuollaiset tuotot onnistuu vain todella taitavalta metsänkasvattajalta ja vielä taitavammalta puukaupan tekijältä. Ja se on Jeessi Harvainvallasta!

    Puuki

    Kineticillä ei voi kuljettaa 3 k-motin puista tehtyjä tyvitukkeja, joita tuossa yhden linkin videossa ajettiin Johndeerellä. Jo yksi tukki painaa sen verran että pikkuajokone kippaa nurin ennen kuin puu on kyydissä.

    Ensiharvennuksille ja harrastushommiin sopii hyvin pienemmätkin koneet.  Päätehakkuille suunniteltujen Isojen koneiden 5,5 -6 m leveät ajourat syö puustoltaan pienikokoisen  metsän kasvupotentiaalista melko paljon.

    kim1

    Kai se on uskottava että metsän kasvu/ tuotto  on kuvatun lainen.Voinee nimittäin olla niin että boliden Harjavallan tehtailta on päässyt juuri oikeanlaisia ”päästöjä” ilmakehään.. ,ja laskeumat on sitten päätyneet rajalinjoja myötäillen juuri ja ainoastaan yhden mo:n metsälöön.p.s. Ainoastaan kerran olen elämäni aikana kieltäytynyt viikonloppu töistä… ,työt olisisivat olet siellä Harjavallan tehdasalueella.

    juuhis

    Vois kuvitella että monessa paikassa nuo raudat renkaissa on ihan turhat?

    suorittava porras suorittava porras

    Niinhän sitä vois…Nyt on motossa molemmissa päissä telat metrisillä lapuilla kesät talvet. Kun yhden tilan mailla tehdään hakkuutoimenpiteet enskasta päätehakkuuseen samalla koneella vaihtelevissa olosuhteissa on varustus oltava sen mukainen. Pehmeillä mailla mainitsemani vaihtoehto on ainoa oikea. Kun telat asennetaan hakkuukoneeseen ,ne ovat päällä koko koneen iän.

    isotee

    Vois kuvitella että monessa paikassa nuo raudat renkaissa on ihan turhat?

    On näilläkin kesällä kengät ja talvella hokit. Kuka sitä nyt metsähommissa sukkasillaan…

    https://www.tyohevoset.fi/metsa

    metsänkasvattaja

    jätkälle –  tuskin  millään  ajokoneella  ajetaan  tunnissa  50 m3  ja   taas  pienenellä koneella  ajetaan  enemmän  kuin 5 m3   ehkä  lähempänä 10 olis oikea

    Jätkä

    Kun metsäliiton isompi ajokone oli meillä avohakkuulla ajossa, ihastelin kuusitukeista ja 6 metrisestä kuusikuidusta tejhtyjen kuormien kokoa. Lähikuljetusta pyörittänyt työnjohtaja näytti tilastoa, jossa KO kone oli ajanut keskikooltaan yli 29 kiinnon kuormia. kone ajoi kolme kuormaa tunnissa.

    Hyvässä kasvatusleimikossa ajoi keskiraskas kahdeksanpyöräinen ajokone neljää kuormaa tunnissa. Sen kuormatila oli rankakuormilla 18 kiintoa, mutta kuski sanoi ajavansa noin 15 kiinnon kuormia, koska niillä voi ajaa lujempaa.

    Työtehoseura on kellottanut nimenomaa pienempien ajokoneiden suoritteita ja päätynyt jopa alle viiden kuution kapasiteettiin.

    Tietenkin tulos on myös kuskista kiinni, mutta varsinkin urakoitsijoiden koneita ajavat hyvät – tai oikein hyvät kuskit.

    Jätkä

    juuhis: ”Vois kuvitella että monessa paikassa nuo raudat renkaissa on ihan turhat?”

    Pohdiskeleppa nyt, miksi kumipyöräisistä maastoajoneuvoista käytetään lempinimeä ”Nuljukumi”?  Rautaa renkaiiin ja mieluiten hyvien piikkien kanssa, niin nimenomaa raiteiden kohdalla paimunat ovat paljon pienemmät ja juuria vähemmän näkyvissä, jos pyörien päällä on ollut rautaa.

    Kun kaikilla urakoitsijoilla on oma kuljetusauto, ei telojen riisuminen ole enää jokapäiväinen jumppa. samoin telojen päällelaitto.

     

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 121)