Keskustelut Metsänhoito Metsien raiskaus!

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 121)
  • Timppa

    Kerropa Juuhis missä olet nähnyt luonnontilaista metsää hakattavan?  Ei kai ne koneet hakkaa missään luonnonpuistoissa?

    jees h-valta

    Jätkälle vain lyhyt muistutus että harvennus oli erillään ylispuuhakkuusta ettet sotke sitä minun tuotoksiini mitenkään. Tehtiin kyllä samaan aikaan kaikki.

    sitolkka

    Luonnontilaista metsää näki ennen yleisesti hakattavan Pohjois-Suomen valtion metsissä. Ei kait sitä nykyään enää missään juuri hakata. Lähes kaikki suojelemattomat vanhat metsät on jo hakattu. Joitain kulissikaistoja vielä voi siellä täällä olla. Hyvin tyypillinen valtion metsien avohakkuu oli ennen yli 200v vanha kuivalatvakuusikko jossa järeitä jopa 400-500 v mäntyjä.

    metsä-masa metsä-masa

    Videolla nähty hakkuu kertoo onnistuneesti tämän päivän kuljettajan hyvästä työnjäljestä. Rauhallisuus on silmiinpistävä, kourakasat muodostuu luonnollisesti, karsinta- ja katkonta vaiheessa ainespuu ohjautui sopiviin väliköihin kourakasoihin, ilman kolhuja.

    Hakkuukoneen kokoluokalla ei niinkään ole työnjälkeen vaikutusta, vaan leimikon kantavuus, kuljettajan ammattitaito, harvesteripää ja kuormain vaikuttaa sujuvaan työhön harvennuksilla.

    Kevyt ja keskiraskas moto soveltuu myös nuoriin kasvatusmetsiin Kone-esimerkkinä Ponsset Beaver n. 14000 kg , hakkuupäät H53- ja H60 sarjat.  Myös Ponsse Erko n. 16000 kg, hakkuupää H60- ja 73  soveltuu harvennuksille.

    Joskus hyvä ja siisti hakkuutyö pilataan kiireellisellä ja varomattomalla lähikuljetuksella.

    suorittava porras suorittava porras

    Taitaa nuo painot olla vähän alakanttiin. Fox:kin painoi ketjuparilla ja telaparilla varustettuna vaakan mukaan 22 tonnia. Kun päälle laitetaan satasen telat joka nurkkaan (=pehmeiden maiden erikoisvarusteet),painoa löytyy huomattavasti enemmän. Ei keiku kone ,mutta luistelee ”sujuvasti” kaltevissa paikoissa.

    Jätkä

    Rajusti on koneiden painot enemmän kuin valmistaja ilmoittaa. Ovat käyneet puntarissa erilaisten koneiden kanssa ja löytyy tuhansien kilojen heittoja.

    Se ei ole niin kovin paha metsässä, mutta maantiellä oikeus ja kohtuus saattaa vaatia kuljetusauton kuljettajalle pienet sakot ylikuormasta. Näinkin on ollut, että auton kantavuus ei olekaan riittänyt, vaikka paperissa niin luvataan.

    Myös ns. kantoteloissa olen ollut havaitsevinani hokkeja, joilla ennenkaikkea sivuttaispitoa on koitettu parantaa.

    metsä-masa metsä-masa

    Hakkuukoneen paino jakautuu niin pieneksi  pintapaineeksi, ettei siitä muodostu se korjuun onnistumisen  varsinainen ongelma. Leimikoiden ketjutus moton korjuujärjestykseen on niitä perus virheitä jos ei korjuun ohjaajalla ei ole maasto tuntemusta.

    Kokoojaurat, keruu-urat ja pistourien suunnittelu on korjuun onnistumisen kulmakiviä.

    ps. Ponsse-esimerkissä painot oli ilman telavarusteita !

    Puuki

    Eihän se moto niin kovin painava vielä ole . Iso ajokone kuormattuna voi painaa n. 2 x enemmän kuin hakkuukone joskus enemmänkin.  Märällä kesäkelillä  semmoinen liki 40 t:n kone kuormineen kulkee helposti pohjia myöten ellei ole hyvät ja kantavat maat.

    Apli

    Talvikorjuussa kun alkaa kelit lämpenemään olen muutaman kerran joutunut soittamaan korjuu urakoitsijalle että ajokone äkkiä paikalle, on tullut kyllä ja kantanut maat vielä, mutta itse kannattaa pitää huolta sen olen huomannut.. rupee tosiaa nyky ajokoneet olemaan sen verran painavia kuorman kanssa..

    Tikkula

    Motohan ei niitä uria just tee, vaan ajokone siellä perässä. Mutta mikähän väljennys videolla oli? Minusta ajoi valmista ajouraa ja teki kuitua sieltä täältä ,oisko yksi tukki lähteny. Liikkeet miun silmään hitaakot?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 121)