Keskustelut Puukauppa Mhy:n puuntuonti ja puukauppaan sekaantuminen

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 77)
  • Mhy:n puuntuonti ja puukauppaan sekaantuminen

    Täytyy kyllä ihmetellä metsänhoitoyhdistysten toimintaa. Kuinka monella jakkaralla sitä voi oikein samaan aikaan istua? Metsänomistajien edunvalvonta vaihtuu lennossa omiin muroihin kusemiseen. Energiapuuta laivataan urakalla ulkomailta, ja samaan aikaan räyhätään kun ei kotimainen puu mene kaupaksi tai menee liian halvalla. Mhy:n on syytä kiireesti palata toteuttamaan ainoastaan alkuperäisiä tehtäviään – jos niihinkään on enää tarvetta; neuvontaa ja ammattiavun antamista. Puukaupanhan laki suorastaan kieltää, vaikka sitä kaikella venkuroinnilla on silti harrastettu ja silmien läpi katsottu?!?! Metsänomistaja ei siinä pelissä ainakaan voittaja ole! On täysin absurdia kotimaisessakin puukaupassa että sama taho (mhy) joka tarjoukset käsittelee, on samaan aikaan itse yksi tarjoajista ”korjuupalvelunsa” kanssa. Tällä touhulla elätetään vain täysin turhaan massiivisia organisaatioita, ja metsänomistaja aina viime kädessä tämän kaiken maksaa. Ihmetellä täytyy metsänomistajiakin, jotka vuodesta toiseen sokeasti luottaen antavat valtakirjan omaisuutensa myyntiin ja hallintaan. Antaisitteko talonne tai autonne vastaavilla ehdoilla myyntiin? Mhy -toiminta puukaupassa on estänyt ja estää edelleen normaalein liiketaloudellisin periaattein toimivien puunhankintayritysten toimintaa. Mhy:n kautta ei niille juuri koskaan leimikoita ohjaudu, koska pitävät kilpailijoinaan ja koettavat kuristaa hengiltä. Joko mhy:iden on lopetettava ”metsänomistajien organisaationa” esiintyminen ja muututtava normaaleilla säännöillä toimiviksi yhtiöiksi tai lopetettava kaikenlainen puukaupallinen toiminta. Myös se omistamiensa osakeyhtiöiden taakse naamioitu.

  • jarru66

    Kyllä MHY:n palveluja voi ostaa, vaikka ei olisi jäsen.

    Metsuri motokuski

    Käpysonni: Et todellakaan tarvitse mhy:n asiantuntemusta. Kun kerrot kokeneelle maansiirtourakoitsijalle mitä tarviit ja millä siellä kuljetaan ja mihinkä vuoden aikaan tarvii päästä niin saat sellaisen tien että toimii. Ei mene avustukset suunnittelukustannuksiin vaan saat nekin tiehen laittaa. Kokemusta on ja useasta paikasta.

    Puuki

    Kilbailuttaminen kannattaa aina.  Samoin esim. selluyhtiöiden ja sahojen välillä kannattaa kilpailuttaa leimikot.    Monen omistajan mailla olevat tiet on ongelmallisempia , kun pitää olla yhteistyöpotentiaalia jonkin verran kaikilla osakkailla  .  Jos ei ole ulkopuolista säätäjää mukana, tahtoo mennä niin, että jollekin ei kelpaa kuitenkaan, jos työn ja suunnittelun tekee joku osakkaista.

    mehtäukko

    Kilpailutuksen kiimassa jos ei ymmärrärrä arvostaa kokeneen tientekijän pätevyyttä ja työhön käypiä koneita, ollaan hakoteillä jo lähtökuopissa. Hänen hintansa saa olla tunareiden tarjouksiin kymppejä kalliimpi, kun lopputulos on vielä edullisempi.

    Puuki

    Ne tientekijäyhtiöt kannattaa kuitenkin kilpailuttaa. Jos ottaa ensimmäisen tarjouksen tekijän, niin mikä takaa sen  paremmuuden kaivinkoneen käytössä ? Se tunari kun voi olla missä tahansa firmassa töissä ainakin jonkin aikaa.  Ei hinnat ratkaise aina laatutekijöitä. P-skaa voi tulla vaikka olisi kuinka korkeaksi hinnoiteltua.   Kerran oli kaivinkone kuskeineen pienen maanmuokkausalan teossa.  Kone oli muuten lähellä niin pyysin tekemään maanmuokkauksen tierumpujen teon jälkeen.  Ei milloinkaan ennen eikä sen jälkeen  ole tullut vastaan yhtä kallispalkkaista tekijää vaikka osasi  koneen käytön kyllä mutta  hidasta kuin etanalla oli mätästys.   Muutaman tunnin tuherruksen jälkeen sanoin, että antaa olla jo mättäiden väsääminen ja käskin laikuttaa loput alueesta.

    mehtäukko

    Kun tietä ei kai rakenneta hetken mielijohteesta, ”historiallisiin näyttöihin” homman on perustuttava.

    Oikea tientekijä kun osaa kaivaa muutakin kuin nokkaansa tai persettään!

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Tientekijöistä kannattaa kysyä paikallisilta metsäalantoimijoiden henkilöstöltä tai joltain naapurilta, joka tietä tiettänyt. Itse tilasin 700 m tieteon juuri ennen tämän kommentin kirjoittamista. Kaksi urakoitsijaa on vuosien saatossa itselleni käytännössä kaikki metsätiet tehneet tuntitöinä. Hinta laatu kohdallaan, joskin työt syytä tilata ainakin puolivuotta aikaisemmin jotta saa itsensä työtilausjonoon.                                          Jos maaston arvelet tuttavan yllätyksiä, vaikka kiviriuttaa maanpinnan alus, niin silloin urakkatarjoukset paikallaan. Muutoin useimiten pätevä kaivuri tuntitöinä tulee kokemuksesta paljon edullisemmaksi.                                                                                                     Olen minäkin oppirahat siitä maksanut, että tuntemattoman kaivurin metsääni otin. Oli vieressä yksityistieltä maakiviä poistamassa, joten tuumasin pyytää pikkukaivulle siitä vierestä. Ei ole niin kallista ojaan koskaan tullut kaivatettua, jolloin päätin etten toistakertaa vastaavaa virhettä tee.

    Nimetön

    Käpysonni kun harkitsee metsäautotien parannusta ja jos harkitsee kemeratukia tientekoon niin tämä nykynen kemeratukimuoto tuki loppuu 2023, mutta varmaankin jatkuu jonkulaisena jatkossakin.

    Kovasti erilaista on Otsolla ja Mhy:llä tieurakointi mitä joskus 30v takaperin. Kaikki kustannukset on heti tarjouksessa eritelty ja suuniteltut ja toteutuneet kustannukset pitää hyvin paikkansa, esim. 5.5km urakassa ylitys suunnittelusta oli 47e. Tarkasta kulujen selvittelystä esimerkki, alkukokouskulut  65e, ilmeisesti kahveja ei tarjottu tai osanottajia oli vähän, en muista. Yhdellä puhelin soitolla saa tietoon aika tarkasti mitä kenenki tarjous on suunnittelusta ja työnjohdosta e/km tai kokonais summa. Tarkka summa kirjallisessa tarjouksessa.  Kolmesta uudehkosta tiehankkeesta kokemus ja minusta suunnittelu ja työnjohto kustannukset ei ole ollut yhdessäkään mitenkään kohtuuttomat kun yhdessäkin osakkaita oli 117, ainakaan minä en ois alkanut sillä summalla omistajia selvittään ja yksiköitä laskeen ja koneurakoitsijoita ja murskeen toimittajia kilpailuttaan ja en työnjohtajaksi.

    Metsuri motokuski

    Tuo on kyllä totta. Ilman muuta jos alkaa metsänomistajia tai tienkäyttäjä mökkiläisiä olemaan kymmeniä niin tilanne muuttuu toiseksi. En minäkään siihen ruljanssin lähtis, mutta eihän nuo suunnittelukustannukset nokkaa kohti suureksi muodostukkaan kun kustannusten jakajia on enemmän.

    Meillä oli yksi tienpätkä reilun kilometrin tien perusparannus ja siihen mhy heitti sellaiset kustannukset että taisimme alittaa ne yli puolella. Se kyllä avasi sillähetkellä silmät, mutta jokainen tapaus on omansa. Yleensä avaimet käteen maksaa eniten.

    Nimetön

    Tuossa mainitsemassani 5,5km tien perusparannus urakassa oli suunnittelu ja työnjohtokulut 11.64%.   Miten Metsurimotokuski onnistu kilpailutuksessa niin paljon paremmin että sai konetyön ja murskeen alle puoleen hintaan? Yleensä näissä tien perusparannus töissä murskeen osuus n. 2/3 osaa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 77)