Keskustelut Puukauppa Mhy:n puuntuonti ja puukauppaan sekaantuminen

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 77)
  • Mhy:n puuntuonti ja puukauppaan sekaantuminen

    Täytyy kyllä ihmetellä metsänhoitoyhdistysten toimintaa. Kuinka monella jakkaralla sitä voi oikein samaan aikaan istua? Metsänomistajien edunvalvonta vaihtuu lennossa omiin muroihin kusemiseen. Energiapuuta laivataan urakalla ulkomailta, ja samaan aikaan räyhätään kun ei kotimainen puu mene kaupaksi tai menee liian halvalla. Mhy:n on syytä kiireesti palata toteuttamaan ainoastaan alkuperäisiä tehtäviään – jos niihinkään on enää tarvetta; neuvontaa ja ammattiavun antamista. Puukaupanhan laki suorastaan kieltää, vaikka sitä kaikella venkuroinnilla on silti harrastettu ja silmien läpi katsottu?!?! Metsänomistaja ei siinä pelissä ainakaan voittaja ole! On täysin absurdia kotimaisessakin puukaupassa että sama taho (mhy) joka tarjoukset käsittelee, on samaan aikaan itse yksi tarjoajista ”korjuupalvelunsa” kanssa. Tällä touhulla elätetään vain täysin turhaan massiivisia organisaatioita, ja metsänomistaja aina viime kädessä tämän kaiken maksaa. Ihmetellä täytyy metsänomistajiakin, jotka vuodesta toiseen sokeasti luottaen antavat valtakirjan omaisuutensa myyntiin ja hallintaan. Antaisitteko talonne tai autonne vastaavilla ehdoilla myyntiin? Mhy -toiminta puukaupassa on estänyt ja estää edelleen normaalein liiketaloudellisin periaattein toimivien puunhankintayritysten toimintaa. Mhy:n kautta ei niille juuri koskaan leimikoita ohjaudu, koska pitävät kilpailijoinaan ja koettavat kuristaa hengiltä. Joko mhy:iden on lopetettava ”metsänomistajien organisaationa” esiintyminen ja muututtava normaaleilla säännöillä toimiviksi yhtiöiksi tai lopetettava kaikenlainen puukaupallinen toiminta. Myös se omistamiensa osakeyhtiöiden taakse naamioitu.

  • Nimetön

    Lyhkäsissä tie urakoissa näimmä suunnittelu ja työnjohto kulut nousee yli 20%.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Minulla aivan samat kokemukset tieurakoista. Kilometrin pätkän parannus, jossa muutama osakas, teetettiin tuntityönä aiempien töiden perusteella hyväksi tekijäksi tiedetyllä kylän omalla yrittäjällä. 3 km tien perusparannus, noin 30 osakasta, teetettiin kemeratukihankkeena. Hyvin meni sekin kun saatiin ensin alkukokouksessa juntattua läpi päätös, että ryhdytään hankkeeseen. Osa tieosakkaista suhtautui epäröiden niin kauan kunnes saatiin kustannusarvio, sitten lientyivät. Osa ei tykännyt tiealueen levenemisestä, mutta se jäi kohtalaisen pieneksi ja tiealue näin ollen mökkiläisten kesäisen sujuvan liikennöinnin kannalta liian kapeaksi.

    Nimetön

    Otetaanpa uusiksi tuosta 5.5km tien perusparannushankeesta.

    Suunnittelu ja työnjohto 11.64%

    Konetyö 16.35%

    Murske 66.44%

    Lopuilla rumput,liikennemerkit. jne.

    Aikasemmin mitä jotain tien kunnostus videoa katsotiin niin siinä tehtiin väärin että murske ajetiin sulanmaan aikana, murskeen ajo rasittaa tietä kaikista eniten.

    Metsuri motokuski

    Tarkoitin Lasse sitä teimme tien noin puolella hinnalla siitä mitä nämä tie ammattilaiset sen arvioivat.

    Nimetön

    Elikkä pääasiassa säästettiin konetyön ja murskeen määrässä. Toivottavasti tuli kemeratuen ehdot täyttävä tie. Meidän alueella kemeratuki 50%. Kohtuuttoman paljolta se kyllä tuntuu mitä näihin kemerakelposiin teihin mursketta ajetaan mutta ammattilaiset vakuuttelee että kemera ehdot sen vaatii ja että lanattavaa kulutuskerrosta on sitte pitemmäksi aikaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Juu, useampi vuosi pärjättiin hyvin kevyellä tienhoidolla kemeraprojektin jälkeen! Tosin se ei ole routivaa (savi/hiesu) kuin parista kohtaa, kuivaa hiekkakangasta pääosin. Jyrkkä mäki aiheuttanut monena vuonna päänvaivaa, kun siinä ei murskeet pysy. Sittemmin tienhoitokunta ajoi siihen jotain purkujätettä tietyömaalta, tarkkaa koostumusta en tiedä, mutta jotain asfaltin tai öljysoran tapaista, ja se sitoo pinnat paremmin paikoilleen.

    Jeps123

    Siis miten tuo menee? Eikö se ole Otso mikä niitä teitä suunnittelee? Ei kai Mhy tuohon sekaannu? Itse sain Mhy:ltä puukauppoihin tarjoukset siten että olisivat välittäneet, toinen oli se että piti itse maksaa motokuskille (ja tietysti tarjous hankintana). En ymmärtänyt mitä etua siitä Mhy:stä olisi ja valitsin jälkimmäisen.

    Meni kone rikki ja korjaaminen venähti talvikorjuussa. Kevät eteni vauhdilla ja oli sitten lyöneet kuitua ojaan (palstani olisi muuten kesäkorjuukelpoinen, mutta suo ja oja katkaisee sen. Laidasta pääsee kun vaan ylittää sen muutaman metrin pehmeän pätkän, missä myös oja) jättäneet sinne. Mainitsin asiasta motokuskille ja ärisi että se kone vajoaa jänkkään (Ei minusta minun vika, että kone rikki). Mhy:n kaverille sanoin asiasta ja lupasi maksaa pari kuutiota. Ei tullut koskaan rahoja enkä mäkään viitsinyt kysellä. Jätin jäsenyyden..

    Metsähallitus on sitten Lapissa täysi kyrpä! Ne on myös koplattu sen Otson kanssa. Valtio päätti aikanaan rakentaa metsäautotien. Ei pyytänyt avustusta maanomistajilta, ei myöskään kysellyt mielipiteitä. Siellä perällä suojelualueita. Itsellä palsta (minkä perinyt) sen tien vaikutusalueella. Koskaan ei ole tarvittu sitä tietä, vaan haettu polttopuut moottorikelkalla suoraan. Olisiko 4 km. Tietä pitkin varmaan 20 km..

    Metsähallituksella oli sitten rahaa (olisiko ollut budjetoitu rahaa vaikkapa luonnonsuojelu tai soidensuojelu alueille, tai muuten vaan metsäautoteille?) ja perusparansivat tietä. Paikalliset ihmettelivät meininkiä että miksi pitää vetää sepeliä järjetön määrä tielle mikä kulkee pitkin kuivia kankaita. Louhivat sepelin omasta kivikosta, mistä myös taisivat myydä sitä. Jos jotain olisi halunnut tehdä niin pariin paikkaan sepeliä ja ojat auki. Eivät myöskään tuolloin kyselleet maksua maanomistajilta.

    Sitten pari vuotta jälkeenpäin oli jostain syystä tehty tietoimitus ja yhdistetty kaksi tietä yhdeksi. Se Metsähallituksen ”oma” tie  ja alkupään asukkaiden tie. Metsähallitus liiketoiminta vaati maanomistajia korvaamaan 120000€ – poistot. Työnjohtokulut 10 000, sunnittelukulut 30 000. Kysyin koneyrittäjältä paljonko meni aikaa sen 11,27 km pätkän ojien perkaamisen, niin vastaus oli että ”ei siinä montaa päivää mennyt” Suunnitella ei tarvinnut muuta kuin että kuinka paksu kerros sitä sepeliä ajetaan valmiille tielle. Työnjohtajia varmaan oli sitten pataljoona valvomassa, että osaa sepelinajaja vetää pintaa (muista miten ne nuo kuskit sanoo). Ei niiden velvoitetyöllistettyjen työnjohtajien palkat pitäisi olla tähtitieteellisiä..

    En saanut kutsua kokouksiin ja maaoikeus kumosi sen tietoimituksen toisen kokouksen päätöksen osaltani. Ensimmäisessä kokouksessa oli jaettu ne yksiköt ja ne jäi voimaan (Oli se kutsu lähetetty justiin ennen muuttopäivääni, vaikka ei ikinä tullutkaan perille!). Oli unohtunut muutama sata hehtaaria yksikkölaskelmista Metsähallitukselta. Poroerotusaita ei aiheuttanut yksiköitä (kymmeniä autoja painaa syksyllä jonossa), ei myöskään paikallisen metsästysseuran jahdit kairoissa tai vaikkapa Metsähallituksen myymät luvat metsästäjille tai laavu mitä ylläpitävät ja toimittavat polttopuita. Laavua ilmeisesti vuokraavat matkailuyrittäjille . Ei se silti se asia juuri muuksi muuttunut. Insinööri piti vaatimusta (Otson taksojen mukaan hinnoiteltuna) kohtuullisena. Tosin pienensi yksiköitä koska kerroin, että olin suojellut palstastani osan! En sitten ymmärtänyt miksi teki tuon, koska Maaoikeus ei ollut kumonnut yksiköitä! Napisi se Metsähallituksen edustaja mutta noin päätti tehdä!

    Valitin ja Maaoikeus vähensi tuota summaa siten että yhden vuoden poistot tuli lisää, koska sen tien valmistumisvuosi oli kokouksien pöytäkirjoissa eri. (Herra meinasi kysyessäni aikoinaan puhelimessa että no eihän se ole kuin jos on pari kuormaa sepeliä ajettu, niin se vaikuttaa valmistumisvuoteen (mielestäni ylläpitoa)). Ei vaikuttanut maaoikeudessa se, että kerroin tien olevan kapean ja että sitä ei ole tasattu (ylös – alas notkelmia), että Otson tekemänä se olisi leveämpi ja tiellä voisi ajaa lujempaa. Ei tajunnut se velvoitetyöllistetty työnjohtaja mainita niistä yksiköistä, joten jäi voimaan siltäosin.

    On ilmeisesti Metsähallitus laskenut niitä taksoja mitä perivät ei osakkailta noilla Lapin metsäautoteillä. Alussa oli kyllä kilometritaksa kohtuuton. Joku varmaan käräjöinyt tuosta.

    Siitä Metsähallituksen ”omasta” tiestä:   Kun järjestäytymätön tie, niin pitäisi lupia hakea jokaiselta osakkaalta erikseen joidenkin toimijoiden jotka tietä käyttää, vaikka laki taisi nyt muuttua ja en ole tutustunut, mutta noin sen olisi ennen pitänyt olla. Ei ole kukaan koskaan kysynyt.

    Ehdotin Metsähallitukselle että laitettaisiin tielle puomi tai liikennemerkki kalliin tien suojelemiseksi, koska nyt siellä ravaa marjastajat, metsästäjät, poromiehet ja kaikenmaailman ituhipit tutkimassa kaikkea mahdollista. Vastaus oli etten voi kieltää heidän omalla tiellään kulkemista ja bla bla blaa (Minusta voisivat rakentaa viereen toisen, jos oman haluavat).

    Luulin että Lapissa Paliskuntain yhdistys olisi vaikutusvaltainen toimija ja otin sinne yhteyttä ja sanoin kieltäväni tien käytön. Käskivät ottaa yhteyttä paikalliseen poroisäntään. Kerroin etten oikeasti ole heiltä mitään kieltämässä mutta että he ehkä voisivat lähestyä Metsähallitusta. Sanoi että ei ne heitä kuuntele. Olivat luvanneet jossain, ettei jotain palstaa hakata ja oliko jo seuraavana talvena hakattu. Juttelin sitten jälkeenpäin yhden poromiehen kanssa ja oli juuri sama Metsähallituksen työnjohtaja jonka kanssa olin keskustellut ollut napit vastakkain tuon kanssa. Oli kai ollut hakkuu jossain ja porojen niskaan kaadelleet puita. Porot kyllä kesuja mutta en mä nyt usko että ne jäisivät odotteleen. Toki ne varmaan naavaa hakevat kun pääsevät apajille.

    Poroista vielä sen verran. Tilasin joskus tavaraa ja olin sanonut kuskille mihin jättää. On poromies siinä naapurissa ja syksyllä se tokka kulkee napuamassa kaikkea. Kuski soitti hädissään että siinä vieressä on poroja että uskaltaakohan hän tulla autosta? Sanoin että kokeile löydä käsiä yhteen että eiköhän ne siitä lähde..

    Jeps123

    @Lasse, onko tuo muuttunut vuosien varrella vai mistä nuo lukemat? Lapissa 11,27 km ”perusparannus” hanke 120 k€, työnjohto 10k€ ja suunnittelu 30k€ Onko tuossa joku Metsähallituslisä vai miksi noin?

    Nimetön

    Onneksi meillä ei täällä ole poroja eikä Metsähallitusta. Kova kilpailu vaan ollut pitemmänaikaa kuka pääsee teitä tekeen ja joka tiehankkeeseen kaivinkoneurakoitsijat ja murskeentoimittajat kilpailutetaa. Viideltä murskeen toimittajaltakin voi tulla tarjous. Onneksi Lapissa kemera 60%.

    Jeps123

    Paitsi että ei tukia, kun eivät kertoneet että haluavat sellaisen tehdä! Oli siihen kokouspöytäkirjaankin kirjattu huomautus että jos olisi tehty maanomistajien hankkeena, niin olisi saatu Kemeratukia..

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 77)