Keskustelut Metsänomistus Missä olit elokuussa 1968?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 54)
  • Missä olit elokuussa 1968?

    Missä olit elokuussa 1968, kun Neuvostoliiton ja DDR:n joukot miehittivät Tsekkoslovakian? Silloin pelättiin ja valmistauduttiin myös Suomen miehitykseen. Monesti olen miettinyt, miltä Suomen metsätalous näyttäisi nyt, jos historia olisi mennyt toisin. Olisinko olemassakaan, ja missä olisin?

    https://yle.fi/uutiset/3-10236727?origin=rss

  • Tolopainen

    Hyvin menestyäkseen kapitalismi vaatii rinnalleen sosialismin. Kommareiden valtaannousu olisi ollut lottovoitto Suomelle. Pohjois-Suomen hyvinvointi on vieläkin paljolti Kekkosen aikana tehtyjen investointien ansiota. Ei Porvoon jalostamoakaan olisi olemassa ilman neuvostokauppaa eikä Raahen terästehdasta. Kekkonen kävi viinalasilla venäläisten kimppuun ja hyvin kävikin.

    Visakallo Visakallo

    Samaan aikaan Kekkonen piti Suomen suhteet Yhdysvaltoihin ja muihin länsimaihin kunnossa. Länsi tarvitsi Suomea saadakseen tarkkoja tietoja Neuvostoliitosta, samoin Suomi sai tarvitsemiaan tietoja länsitiedustelulta. Entisenä tiedustelumiehenä Kekkonen osasi hoitaa hommat kotiin. Vuoden 1975 Helsingin EYTYK-kokouksessa Breznev tuli sitten lääkepäissään käytännössä allekirjoittaneeksi Neuvostoliiton kuolemantuomion, hyväksymällä myös mukaan liitetyn ihmisoikeuslauselman. Lännen ja Suomen kovan luokan yhteispeli tuotti silloin tulosta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Minä olen kuvitellut että neuvostosysteemi kaatui talousongelmiin ja yleiseen toimimattomuuteen, vähemmän ihmisoikeuksien puutteeseen. Nyky-Kiina on hyvä esimerkki siitä että kunhan on leipää ja sirkushuveja niin kansa on suht tyytyväinen. Nyky-Venäjän ongelmat jälleen siitä että talous on tärkeä. Kuuba on esimerkki siitä että kansa voi olla melko tyytyväinen vaikka sillä ei ole mitään muuta kuin perusturva ja hyvä ilmasto. Amerikkalaisilla on kaikkea mutta eivät ole siltikään tyytyväisiä. Entäs me?

    Rane2

    Suomi on tutkitusti maailman onnellisin maa.

    https://yle.fi/uutiset/3-10115710

    metsä-masa metsä-masa

    Elokuu -68 oli minulle vielä mopoilu aikaa, mopo oli kaikki kaikessa, jonka olin saanut uutena, malli oli Tunturi Port kolmivaihteinen. Elokuun illassa maaseudulla ajellessa oli aistittavissa syksyn tulo, siinä vuorotteli kuivan heinän ja viljapeltojen tuoksut.

    Maailmalla tapahtuvat asiat ei vielä silloin koskettaneet nuorta miestä kovin syvällisesti, oli vain mopo ja kaverit. Kotiväki kyllä seurasi Kekkosen toimia tarkasti ja mielipiteet oli Kekkosta kannustavia, josta puheen tullen riitti nuorisollekin ylistäviä juttuja väsymykseen asti.

    rööri roope

    Sivutoimena Juvan leirintäalueella/retkeilymajalla töissä.Muistan tsekin oli silloin retkeilymajan asukkina.Oli helvetin huolestunut omaisistaan ja  tilanteesta mitä kotimaassa tapahtui.

    Visakallo Visakallo

    Moni aikalainen on kertonut, että heidän unelmansa ihmiskasvoisesta sosialismistä särkyi tuolloin, mutta toisaalta Neuvostoliiton rahoittamat taistolaiset saivat noista Prahan tapahtumista ilmaa siipiesä alle. Yleisradiossa ja Teiniliitossa alkoivat ajat, joita kaikki eivät halua muistella.

    Tolopainen

    Mikä oli muuten syynä tuohon vasemmiston jakatumiseen. Eikö nuo historialliset syyt ole poistuneet eli vasemmistoliitto tai demarit on aivan turha puolue. Kun molemmat ovat kutistuneet ehkä kannattaisi laittaa hynttyyt yhteen.

    Visakallo Visakallo

    A.Jalkanen: ”Minä olen kuvitellut että neuvostosysteemi kaatui talousongelmiin ja yleiseen toimimattomuuteen, vähemmän ihmisoikeuksien puutteeseen.”

    Näinhän se loppupelissä menikin. Neuvostoliitto teki käytännössä konkurssin. Se, miten tähän lopulta tultiin, johtui juuri ihmisoikeuspykälästä, jonka takia mm. talouden todellisesta tilasta tietäviä toisinajattelijoita ei voitukaan enää vaientaa. Neuvostoliiton reunavaltioissa, kuten Balttiassa alkoi taloudellista itsenäisyyttä vaativa liikehdintä. Mitta oli täyttynyt maksaa Moskovaan yhä kasvavia jäsenmaksuja, kun yhä vähemmän rahaa tuli takaisin. Sinällään tämä on aika tuttua nykyisessä EU:ssakin mm. Britaniassa ja Kataloniassa.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kansakoulun alaluokassa meikäläinen silloin oli.Miehitys ei onneksi kaikkea pilannut,Zetor traktorit on talossa aina ollut kuusikymmentä vuotta,nuorin Tsekkolovakian viimeisiltä vuosilta.Neuvostoliitto kaatui kilpavarusteluun ja sosialismin tuottamattomuuteen,.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 54)