Keskustelut Tekniikka Mistä tietää, että moottorisaha on entinen

  • Tämä aihe sisältää 28 vastausta, 14 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 28)
  • Mistä tietää, että moottorisaha on entinen

    Tämänhetkinen sahakalusto koostuu 2x242xp, 1xStihl ms200 ja yksi uudenkarhea Stihl jonka mallia en muista.

    Ongelmana on tuo Ms200, jolla on kohtuullisen paljon sahattu, vaikka olen satunnaissahailija. Tuntuu, että sitä ei meinaa saada säädettyä, että se pysyy käynnissä ja pelaa kuten ennen. Missä vika?

  • Jätkä

    Visakallo. Kaarina oli silloin n. 45 vuotias. Tauno – puoliso oli samaa ikäluokkaa.

    Tauno oli perustellut Moottorisahan hankinnan tarpeellisuutta ja Kaarina epäili hänen vain leikkivän sahan kanssa.

    Tauno sai kuitenkin sahanostoluvan.

    Jätkä

    242 Husku. Jostain käsittämättömästä syystä suurehko joukko haikailee sen perään.

    Saha oli niin ”hengetön ja lapsentautinen”, että samaan aikaan ei ollut muuta  surkeampaa esitystä kuin Tilhin 024, jolla kaikkien muiden vikojen ja häiriöiden lisänä oli pohjaton ruokahalu.

    torna0136

    238 Husku oli paljon parempi kuin 242. Silloin kun oli vielä paljon metsurihakkuita niin alkuun 154:lla ja sen jälkeen 254:lla Huskulla tuli sahattua paljon. Oli myös 262 Husku ja 257 käytössä. Niitä aikoja kun moton jäljestä vanerikoivuja ja ylisuuria kuusia sekä aukkoja tehtiin on mukava muistella. Ms200 Stihl ostin vuonna 2008 ja tänä talvenakin tein hankintaa sillä. Kestävä ollut, ei suurempia vikoja ainakaan vielä ollut. Jätkä kyllä tietää millaisia määriä ehti päivässä tekemään hosumatta kun oli tekniikka kohdillaan.

    Jätkä

    torna0136.  238:sta olen samaa mieltä. Se oli todella valmiiksi tehty saha. Ei käyntihäiriöitä, eikä heikkoja kohtia.

    Tilhiltä tuli 020, joka oli jo samanhenkinen kuin kaksatanen. Siitä alkoi Tilhin nousu kärjen tuntumaan.  Erinomainen kaveri kuitupuun ja polttorangan tekoon – ja kestävä, kun ei revi kahvoja , eikä jätä tukkipuun tyven  tai traktorin pyörän alle.

    miksuliini65

    Kyllä hussen 242xp.on peli tilhiin verattunna kiihtyvyys ja ketjunopeus ihan tosista kuin tilhissä

    Jätkä

    Puhut kai myös Tilhin kohdalla museovehkeistä?

    Kun Huskun maahantuoja lanseerasi 242:n Suomen markkinoille, niin olimmehan mekin mukana siinä tilaisuudessa.

    Ruotsalainen supermetsuri esitteli samalla myös ”Uutta” rinnehakkuutekniikkaa. Tekniikka oli sama, jolla me Evolla Salon Veksin kanssa hakkasimma kokolailla järeän päätehakkuun, jossa osot rungot tulivat rytisten alas n. viidenkymmenen metrin matkan.

    No hänellä oli pari esittely – 242 :sta ja kokeilinhan sellaista minäkin. Annoin tuomion: Ei ole valmis – en ostaisi ainakaan vielä!

    Kaksi vuotta tarjosivat huonosti toimivaa huskua, kunnes saivat jopa kaasuttimet uusittua.

    Toisaalla samaan aikaan Tilhi esitteli 024:sta, joka oli vielä kehnompi. Siihen saumaan lanseerasi Starkjohan Shindaiwa 488 mallin, josta oli nopeasti tulossa ”Huskun tappaja”. Yhtiö meni kuitenkin velkasaneeraukseen, jolloin sahojen maahantuonti loppui pariksi vuodeksi. Ellei niin olisi käynyt, KAIKKI sahaisivat Suomessa Shindaiwalla tai nykyään Echolla.

    jees h-valta

    Aika vaikea on Stihlin 201:lle haastajaaa löytää. Hinnassa tietty kyllä mutta ei missään muussa.

    Pavekka

    No kesällä tulee uusi 540 yrittämään. Epäilen että ei tule herättämään massoja.

    242 kannattaisi ostaa vielä tänäkin päivänä jos saisi. Ei nyt ammattikäyttöön mutta moneen muuhun. Kyllä noi sinvaivat ja echot oli ennen b-luokan vehkeitä vaikka kuinka vääntäisi. Nykyään samaa molemmat merkit ja alkaa olemaan jo a-luokan kamaa. Yläkahvasahoissa ollut jo jonkin aikaa.

    Jätkä

    Hehe – Pavekka.

    Jos tuotakin 488 :aa saisi vielä uutena. se pesisi helposti Huskun 550:n ja Tilhin vastaavan. Ja se tapahtuisi toimintavarmuuden voimalla.

    Suomessa myyntiin tuodut ammattiversiot olivat tullessaan niin valmiiksi tehtyjä, ettei niitä tarvinnut parsia koko ajan.

    Nytkin myytävänä olevat Echot ovat niin testattu valmiiksi, että lapsentauteja ei täällä tule vastaan. Myönnetään, että Japanilaiset ovat – viisaasti kyllä, jättäneet tarpeettoman elektroniikan kanssa painiskelun muiden murheeksi.

    Siitä laumasta VOI löytyä pikku -Tilhille varteenotettava kilpailija – ei muualta.

    Huskun 242 oli yksi surkeimpia esityksia Huskulta, mitä on tavattu. meillä oli niitä parikymmentä kappaletta, joten kokemusta siltä saralta on riittävästi.  346 jatkoi samalla linjalla, kunnes tuli hopeakylkinen ja sen seuraaja. 346:een vaihdettiin takuuseen mäntä / sylinterikomletteja ainakin kuuteen  muiden murheiden lisäksi.

    242:een kaikkiin vaihdettiin ainakin kerran kaasutin -takuuseen, ja kyllä sieltä imuvuotoja väitettiin löytyvän samalta puolelta.

    mehtäukko

    Aloituksen kysymykseen: ”Mistä tietää…” sen kyllä kuulee. Kun kiihkeästä mutterinpyörityksestä huolimatta moottorin kurahteluiden sekaan alkaa erottua voimistuvia kova-äänisiä voimasanoja…

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 28)