Keskustelut Puukauppa Mitä MHY laskuttaa puukaupasta ?

  • Tämä aihe sisältää 75 vastausta, 25 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta sitten PlanterPlanter toimesta.
Esillä 5 vastausta, 71 - 75 (kaikkiaan 75)
  • Mitä MHY laskuttaa puukaupasta ?

    Mitähän(paljonko euroja) MHY laskuttaa puukaupan hoidosta.Tehtävään kuuluisi leimaus ,alueen merkkaus,ajoreitit,lanssipaikat,puukaupan kilpailutus ja valvonta.

    Onko se yleensä jokin prosentti kokonaishinnasta?Kannattaisiko kesäkorjuukelpoinen leimikko myydä itse?Tuoreesta metsäsuunnitelmasta selviää mottimäärät.

  • Näätä

    Metsuri motokuski: ”Tuokin on varmaan yhdistyksestä kiinni. Täällä meidän mhy:llä asiat hoidetaan ihan hyvin. Valitettavaa tuollainen palvelu.”

    Juuri näin ja vielä ennen kaikkea palvelutaso henkilöityy, kuten kaikessa palveluammatissa. Sama koskee  pankkipalvelua tai vaikka sitä metsänhoitotoimenpiteiden tekijää. Kun hyvän palvelusuhteen asiakaslähtöisen vastapuolen edustajan kanssa saa muodostettua, siitä kannattaa pitää kiinni.

    Mutta olen itse näiden kokemusten myötä tullut skeptiseksi sen suhteen, että kaikki metsänhoitoyhdistyksen henkilöt ajaisivat metsänomistajan taloudellista etua. Ymmärrettävää on, että he ovat aktiivisemmin tekemisissä puun ostajien kanssa ja varmasti ystävyyssuhteita syntyy enemmän kuin metsänomistajan kanssa, joka satunnaisesti on puukaupoilla tai metsänhoitotoimenpiteiden tarpeessa.

    Jätkä

    Metsätoimihenkilötkin ovat toki vain ihmisiä. Vanhat Metsäteknikot (Metsätalousinsinöörit) eivät pysty sisäistämään yläharvennusta, koska he ovat koko työuransa tehneet vahvassa uskossa alaharvennukseen, joka onkin ihan hyvä ja oikea tapa. Nyt kun yläharvennus on todettu joissakin tapauksissa kannattavaksi, meinaa vanhuksilta mennä konseptit sekaisin.

    Ehkä energiapuun myyntihaluisten kannattaa tehdä myyntisopimus ennen kuin alkaa savotoimaan rankaa kasoille, ellei sille ole muuta käyttöä, se on kuitenkin aika työlästä saada pystystä tienvarsipinoon.

    Meidän alueen MHY:t ( 26 kpl) ovat kaikki olleet hyvinkin yhteistyöhaluisia ja varsinkin viimevuosina niissä on ollut mukava vierailla. Lähes jokaisessa on jo ollut entisiä omia oppilaita, joiden kanssa yhteistyö on toiminut erinomaisesti.

    Apli

    Näädän kanssa samoja ajatuksia ja kokemuksia… Näiden kahden yhdistyksen jonka jäsen olen, palvelutaso on heikentynyt jatkuvasti, toimihenkilöt on niin kiireisiä hoitamaan puukauppaa että muu unohtuu, sovittuja tapaamisia unohtuu, tullaan reilusti myöhässä eikä siitä ilmoiteta, pyritään suosimaan omaa korjuupalvelua vaikka se ei ole aina metsänomistajalle paras vaihtoehto yms yms… Euron kiilto silmissä mennään, muu saa jäädä! Puukaupoissa olen poistanut Mhy:n omista ajatuksista, enkä heidän palvelujaan siinä enää ole käyttänyt vuosiin, suorat kaupat ostajien kanssa olen kokenut paremmaksi.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Aplin kokemukset eivät kuulosta hyvältä. Jospa valtuutettujen kautta saisi menemään viestiä, että palvelua pitäisi parantaa, vaikka nimettömänä jos pelkää leimautumista. Tehokkainta olisi tietysti suora palaute tomihenkilölle, mutta negatiivisen palautteen anto rakentavasti on taitolaji, eikä sen vastaanottaminen kaikilta onnistu.

    Planter Planter

    Mielikuva on, että Mhy:t tekevät mieluiten töitä niiden kanssa, jotka antavat valtakirjan, eivätkä puutu itse työn toteutukseen. Eiköhän töitä riitä niiden, lähinnä etämetsänomistajien, kanssa.

    Aktiiviset metsänomistajat ottavat kantaa työn toteutukseen ja se helposti  ”häiritsee”. Jos työn järkevöittäminen vähentää metsänomistajan kuluja ja vähentää Mhy:n tuloja, niin yhteisen sävelen löytäminen voi olla vaikeaa, vaikka mitään henkilökohtaista närää ei olekaan.

    nimim. tarjousta ei sitten tullut

Esillä 5 vastausta, 71 - 75 (kaikkiaan 75)