Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 5 vastausta, 10,271 - 10,275 (kaikkiaan 10,275)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• Kurki Kurki

Totta kai Punaisen kirjan ja lajitietokeskuksen asiantuntijoilla on tieto/arvio, kuinka paljon esim metsien yleisiä lajeja esiintyy myös vanhoissa metsissä, et vain halunnut uskoa mitä esim lajitietokeskuksen portaalissa asiantuntijat sinulle kirjoittivat, vänkäsit koko ajan vastaan, lopulta kukaan ei enää viitsinyt vastata. Ymmärrän heitä täysin

Sehän on hyvä, että lajimäärät ”muut metsät” vs ”vanhat metsät” on nyt tiedossa, miten menevät päällekkäin.

Laitatko ne luvut tänne.

Koettaisit nyt heti selvittää nuo sinulle epäselvät asiat, miksi koivu,mänty (petäjä) ja kuusi on laitettu Taulukossa 5 muihin metsiin. Soita sinne Punaiseen kirjaan.

Mitä minulle asiantuntijat Lajitietokeskuksen portaalista ovat kirjoittaneet? Kerro sekin.

Yrityksistä huolimatta moneen suuntaaan, kukaan ei ole osannut sanoa kuinka paljon lajeja näissä metsissä on ja minä olen sen selvittämisen jo jättänyt.

EDIT

Rane2

Käsitys liito-oravan reviirin tarpeesta ja asumisjärjestelyistä on tutkijoidenkin keskuudessa muuttunut radikaalisti.Toki voidaan kysyä mihin käsitys liito-oravien vähenemisestä perustuu kun niitä havaitaan kaikkialla-ennenhän niitä piti olla vain synkimmissä ja laajoimmissa  ikimetsissä.Toinen kysymys voisi olla eikö eurokannot (joita siis tehdään kaikissa hakkuissa,myös harvennuksissa) kelpaa tikoille ja liitureille?Turhaa ajan ja puun hukkaa?

Liito-oravat yllättivät Espoossa – asiantuntija näyttää, kuinka ihmeellisissä paikoissa laji voi elää | Kotimaa | Yle

A.Jalkanen A.Jalkanen

Liituri pesii joko havupesässä tai melko paksun rungon kolossa? Sanotaan että liito-orava on edelleen taantunut, mutta en tiedä mihin inventaarioon tämä käsitys perustuu.

Eurokannot kelpaavat varmasti pienemmille kolopesijöille kuten tiaisille ja ehkä paremmin peitteisissä olosuhteissa eli harvennusten jälkeen tai puuryhmissä.

Pakahe Pakahe

”Koettaisit nyt heti selvittää nuo sinulle epäselvät asiat, miksi koivu,mänty (petäjä) ja kuusi on laitettu Taulukossa 5 muihin metsiin. Soita sinne Punaiseen kirjaan.”

Sitähän tässä yritetään tehdä, mutta sekalaisemmaksi vaan KurkiLeinosen selitykset menee. Koivut ei ole listattu vanhoihin metsiin sen takia kun vanhat metsät kuusettuu oli hyvä yritys. Ongelma on vaan kun niitä kuusiakaan ei ole listattu vanhoihin metsiin.

Ja nyt minun pitää selvittää asia, joka minulle ei ole epäselvä. EDIT

Ei taida olla Punaiseen kirjaan puhelinnumeroa, mutta katsotaan, mitä saan kyselyyn vastaukseksi.

Ei taida myöskään tila riittää Lajitietokeskuksen keskustelu foorumin keskustelun tähän liittämiseen, mutta tässä linkki, niin halukkaat voivat itse käydä tutustumassa viestittelyyn

https://foorumi.laji.fi/t/lajitietokeskuksen-lajihaku/23147

Mitäpä luulet, miltä ”ensisijainen-ei päällekkäisyyksiä-sivu 43 taulukko 5” päättymätön juttusi kuulostaa minusta, saat kaksi arvausta.

Kurki Kurki

Siis tämäkö oli se, että Aki Ikosen lähde, jonka mukaan ”minulle asiantuntijat ovat selittäneet miten asiat ovat ja olen jankannut vastaan”.

Näkyy olevan tyypillista tämän palstan keskustelua, enkä kyllä noissa ”asiantuntijoiden” vastauksissa näe mitään asiantuntemusta.

Jaa (ASIANTUNTIJA LIEKÖ AKI IKONEN) : ”Talousmetsien lajit löytyvät myös vanhoista metsistä, kuten jo kerrottu” .

No ei tietenkään löydy kaikki, mutta suuri osa löytyy ja vähälukuisina ja uhanalaisina, kun vanhat metsät (>160 v)  eivät ole niiden ensisijainen elinympäristö. Mitä ylivertaista monimuotoisuutta se olisi?

Tämäkin keskustelu osoittaa vain sen että kukaan ei tiedä montako lajia vanhoista metsistä vs muista metsistä löytyy. Taulukko 5 kertoo vain kuinka monelle lajille metsäelinympäristöt ovat ensisijaisia elinympäristöjä ja siinä vanhat metsät pärjäävät surkeasti.

Olin kyllä käyvinäni henkilökohtaista sähköpostien vaihtoa Lajitietokeskuksen kanssa, mutta tuo JAA-asintuntija välissä kertoisi keskustelun olleen yleinen. Pitää soitella huomenna lajitietokeskuskseen mistä on kysymys. Voi olla poliisiasiakin, jos paljastuu että keskustelu oli yksityinen ja se on vuodettu jollekin ulkopuoliselle ilman lupaa.

Esillä 5 vastausta, 10,271 - 10,275 (kaikkiaan 10,275)