Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 10,541 - 10,550 (kaikkiaan 10,573)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• Rane2

Professori ymmärrettävästi on huolissaan kritiikistä.Nyt on kuitenkin muistettava että tieteentekijän ja etenkin tutkimustulostensa on kestettävä kritiikki,se varmistaa että tulokset on oikein.Jos käy kuten suomen pienissä tutkijapiireissä että huonokin tutkimus menee hymistelyllä läpi niin tiede on huonolla mallilla.Hyvä/huono esimerkki on Suomen hiilinielulaskelmat joita alettiin tarkistella vasta lehtijuttujen jälkeen…

Pakahe Pakahe

HS28.11. :”Lontoon Natural History Museun on arvioinut Suomen puupellot monimuotoisuusindeksillä 96% maailman parhaiksi. Tanskan vastaava oli 44%.
    Suomessa on nykyisin maailman parhaat ja monimuotoisimmat metsät.”

Metsälehti 29.11. BII keskustelu:”No ei tietenkään, jos etelän ja pohjoisen luontoja verrataan. Kukas niitä on nyt verrannut?”

Aki Ikonen: Sotket nyt kaksi asiaa, elinvoimaisuus ei ole sama asia kuin monimuotoisuus

KurkiLeinonen: Lajien määrä ja myös niiden runsaus on monimuotoisuutta.

Kommentoin KurkiLeinonen käyttämääsi termiä elinvoimaisuus, en monimuotoisuus, termeillä on vissi ero.

Em. BII kommetoija on sama ja kirjoitukset on tehty 24 h sisällä, ei ole KurkiLeinonen mitään ”oppimassa”, vaikka niin väitti n viikko sitten.

Lue Kurki myös Petkeleen linkin kolumni, kirjoittajalla on aika paljon näkemystä muualtakin.

Rane2

”elinvoimaisuus, en monimuotoisuus, termeillä on vissi ero.”

Onkos pakahe yliopistomiehiä?

Pakahe Pakahe

Siis tarkoitat mitä yliopistomiehellä Rane2, koulutus vai nykyinen työ?

Kyllä, olen korkeakouluni käynyt, se nyt olisi aika kurjaa, jos koulutus olisi ongelma, sillä varmaan suuri osa metsänomistajista on kohtuullisesti kouluttautuneita.

Ei, en ole tutkija tai töissä yliopistossa, minulla ei ole mitään yhteyttä yliopistomiehiin tai naisiinkaan.

Ja todennäköiseen jatkokysymykseen vastaus. Ei, asun sananmukaisesti korvessa, metsää on jonkin verran ja klapeja tehdään sirkkelill/ kirveellä. Klapikone on liian kallis investointi meikäläiselle.

Otsikko on monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään. Voihan aiheesta heittää mutu juttuja, siksi kai tässä on 1054 sivua kommentteja.

Aina tutkimuksiin kannattaa tutustua, lukea ajatuksella ja miettiä myös, mikä tutkimuksen ongelma voi olla. Ongelmat hyvässä tutkimusjulkaisussa käydään myös läpi.

En kyllä oikein ymmärrä mitä tekemistä yliopistomies kysymyksellä on itse asiaan, mutta kysyn nyt kuitenkin, entä itse Rane2 ?

Rane2

Sillä kysyin koska olisi positiivista jos tutkijapiireistä osallistuttaisiin keskusteluihin.Anneli muistaakseni on maininnut että ”ylempää” on jopa kannustettukin osallistumaan.Eli hieman oli pettymys ettei Pakahekaan ole yliopistomies…

PenttiAKHakkinen

Täällä näyttää menevän mielenkiintoiseksi nämä monimuotoisuuskeskustelut. Varsinkin kun on siirrytty Petkeleen ja Pakahen  johdolla tieteenvastaisuuteen. Minä olen usein täälläkin esittänyt kysymyksen ilmastolaskennasta koskien karjatalouden metaania:

Khk laskennan mukaan karjatalous tuottaa metaania pari miljoonaa tonnia vuodessa. Metaani lisää aina hiiltä ilmakehään. Miten karjatalous voi lisätä vuodesta toiseen hiiltä ilmakehään? Ydinreaktio?

Sanoisin, että ilmastotieteissä idealogia on ohittanut tieteen totuudellisuudessa pysymisen.

Kurki Kurki

”elinvoimaisuus, en monimuotoisuus, termeillä on vissi ero.”

Aki Ikosella näkyy olevan taito ymmärtää tahallaan tai tahattomasti väärin.

Nostaa esiin omia väärinkäsityksiä kommenteistani

Maitten BII arvot eivät kerro, onko jonkun maan luonto monimuotoisempaa kuin toisen maan. 

Esimerkki, sademetsä 80% BII vs boreliaaninen metsä 96% ei tarkoita että meidän metsät olisivat monimuotoisempia kuin Brasilian sademetsät. Sademetsät olisivat silti monimuotoisempia.

ja väittää sitten etteivät pidä pakkansa.

Aika epärehellistä.

Tuosta tieteen vastaisuudesta voi sanoa, että minä en epäile MetsäVesi-raportin enkä muidenkaan tutkimusten tuloksia. Mutta kun nämä tutkimukset tyrmäävät luontojärjestöjen kiveen kakattuja totuuksia, ne eivät kelpaakkaan enää.

Esimerkkinä, ojituksisilta ja metsätaloudesta tuleva tummentava TOC- kuorma on vain noin 4%..8% vesiin tulevasta kokonaiskuormasta, mutta  se ei enää pidäkkään paikkansa. Kaikki humusväri vesiin edelleen tulee suo-ojituksilta.

Tai jos metsätaloudesta vesiin tuleva fosforikuormalisä on 10..20 g/ha/v, niin se on valtava ei mitätön. Se pilaa Itämeren.

Samoin hiilinielulaskenta. Miksi Hamasin sanomat eivät ole käsitellyt Ruotsin tapaa laskea hiilinielua?

Minä lähetin Hamasin Sanomiin kommentin, että kommentoijat käykää katsomassa minun vastaukset Aki Ikoselle Metsälehdestä, sillä täällä niitä ei julkaista, mutta sitäkään eivät eilen julkaisseet. Yritän tänään uudelleen. Minulla on kaikki viestit tallenettu.

reservuaari-indeksi reservuaari-indeksi

Hyvä että tallennat viestit. Kannattaisi harkita myös printtaamista, koska tallennuslaitteet voi joskus hajota. Tosin se on harvinaista, mutta ei tavatonta!

(PenaAk, se ilmastokeskustelu taisi olla erikseen. Mutta yleisellä tasolla olen samaa mieltä, että tieteenvastaisuus on huono homma.)

Hanna

mehtäukko

”…Hyvä/huono esimerkki on Suomen hiilinielulaskelmat joita alettiin tarkistella vasta lehtijuttujen jälkeen…”  Konkretiaa on ihan elävästä elämästä sahanpurujen irrotustyömailta.

Mk:n ropeli-tronet kun laitetaan tieteen vastaisesti asialle tekemään tehtävää josta ne eivät ymmärrä oikein, ja vasta hälyn seurauksena paljastuu totuus, yhtälöstä on puuttunut sellainen osanen kuin äly. Keneltä?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Älkää aloittako/jatkako enää vänkäämistä BII:stä eikä Punaisesta kirjasta. Kaikki mitä on tarpeen sanoa on jo sanottu moneen kertaan täällä ja Hesarissa. Jotta keskustelu tästä etenisi, tarvittaisiin mukaan em. arviointeja syvällisemmin tuntevia.

BII ei ainakaan aiemmin ole avannut perusteita eivätkä vastanneet kun kysyin niistä. Ehkä indeksiä ei enää kehitetä? Skenaarioitakaan en ole enää löytänyt – ovatko ne jossain?

Punaisen kirjan osalta voinee todeta, että se ei ole täydellinen eikä kattava. Siinä on kuitenkin etunsa että lajistoa seurataan pitkällä aikavälillä samoilla menetelmillä. Aikanaan seuranta näyttää olemmeko etenemässä oikeaan suuntaan.

Esillä 10 vastausta, 10,541 - 10,550 (kaikkiaan 10,573)