Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

• Tämä aihe sisältää 10,842 vastausta, 137 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten VisakalloVisakallo toimesta.
Esillä 10 vastausta, 10,771 - 10,780 (kaikkiaan 10,843)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• Gla Gla

”Ensimmäiseksi  pitää tappaa, ketut, lepät, haukat, kotkat ja  kaikki muu josta ei saa ropsia!”

Ehkä noin ajatteleva sukupolvi alkaa väistyä. Tilalle tulee luontoväki, joka palkitsee hyvän metsänhoidon asettamalla sille rajoituksia, vaikka nimenomaan hyvä hoito on saanut aikaan monipuolisia elinympäristöjä. Se taas johtaa siihen, ettei aihetta rajoituksiin haluta antaa. Luontoväki siis toiminnallaan aiheuttaa luontokatoa.

Makarov

Ymmärrän kyllä Perkonkin ajattelun mutta minusta kaikkien ei tarvitse niin ajatella ja se pitäisi hyväksyä. Minullakin on metsäpalstoja jotka ostin n.15 vuotta sitten, näissä vierus metsissä ei ole tapahtunut mitään niin kauan kun olen metsät omistanut. Isoja palstoja kahtapuolta minun palstaa, löytyy monimuotoisuutta vaikka onkin hoidettu palsta niiden välissä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Ei kait se liituri ole ihan kelvoton aukolla liikkumaan, mutta on siellä melko suojaton eli pedoille altis.

Visakallo Visakallo

Ilmeisesti sähkön siirtolinjoja koskee aivan samat liito-oravan suojelusäädökset kuin muitakin alueita. Se, sovelletaanko niitä käytäntöön, taitaakin sitten olla vähän eri asia…

”Jos sähkölinja on välttämätöntä rakentaa suojellulle alueelle, siihen on saatettava poikkeuslupa ELY-keskukselta.”

Perko

Olen löytänyt liiturin hännän 40 m peltosaarakkeelta metsien väliltä.  Omaehtoinen yhteiselo ja hiljaan olo  ei ole haitannut  metsä toimia.  Kauhia vimma on jostain ilveksen jäljistä päästä tappamaan jos ykskään tupsukorva on kulkenut. Hirvet tuhoa monta osaa metsän tuotosta niitä suojellaan!   Toivotonta on saada  oman järjen käytöllä edes muutamaa kolopuuta jäämään  linnuille.

Nostokoukku

Lait ja säädökset ovat kaikille samat. Vain tuomiot vaihtelevat. Uusille sähkölinjoille ovat poikkeusluvat ELY-keskuksissa jo valmiina. Vain päivämäärä ja allekirjoitus puuttuvat.

Valokuvasin luontoa nuorena hyvin aktiivisesti. Puolitoistakin viikkoa saattoi mennä putkeen kuvausreissuilla ilman ihmiskontaktia. Tuli nähtyä monenlaisia eläimiä monissa tilanteissa saaristosta tuntureille. Vain yhtä eläintä en nähnyt koskaan maassa, kalasääskeä.

Pitkästi on Perkon liituri liitänyt, ilmeisesti harjoitellut jk-metsissä. Oletko varma että liituri on itse häntänsä pudottanut noin kauaksi metsästä?

Gla Gla

”Kauhia vimma on jostain ilveksen jäljistä päästä tappamaan jos ykskään tupsukorva on kulkenut. Hirvet tuhoa monta osaa metsän tuotosta niitä suojellaan!”

Onko tässä kyse liioittelusta, jolla yritetään tehdä muista naurettavia ja jos näin, miksi? Vai onko vilpitön käsitys tuo, että yhdetkin ilveksen jäljet johtaa tappamisvimmaan? Itse en ole kuullut kenenkään huolestuneen yksistä ilveksen jäljistä. Sen olen kuullut, että kun ilvesten määrä on lisääntynyt ja havaintoja tulee päivittäin, saattaa siitä joku jo huolestuakin. Samanlaista vahinkoa ne ei kuitenkaan aiheuta kuin sudet, joten edes tällä kannalla en mitään tappamisvimmaa ole havainnut.

Hirvikannan pitoa tasolla n. 3/1000 en nyt ehkä suojeluksi voi kutsua, vaikka vähempikin riittäisi.

Nostokoukku

Yhdet suden, kolmet ilveksen ja samoin kolmet ahmanjäljet olen näillä lumilla nähnyt. Ei aiheuttanut väristyksiä eikä tappamisenhalua, vaikka metsästäjä olenkin. Mielenkiintoisia havaintoja.

Kahlschlag Kahlschlag

Lainaus: ”Pitää äkkiä kaataa kymmeniä järeitä haapoja omista metsistä, ettei sinnekin tule rajoituksia”.

Gla, minulla on liito-oravista johtuen pysyvä korjuuohje, että harvennuksissa otetaan aina pois haapapuut ja päätehakkuissa niitä ei jätetä säästöpuiksi.

Kerran olen siitä joutunut väittelemään motokuskin kanssa, mutta hän hävisi sen väittelyn. Taimikon raivauksissa otan pois aina haapapuut myös, tekee hyvää monimuotoisuudellekin.👍🏻😎

Makarov

Tuossa Ylen jutussa tais toimittaja sanoa aukosta että tyypillinen metsämaisema sille biologille. No tästäkö lähden metsänreunasta ajelemaan kotia niin aika paljon mahtuu muutakin kuin aukkoa maisemaan.

Esillä 10 vastausta, 10,771 - 10,780 (kaikkiaan 10,843)