Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 1,111 - 1,120 (kaikkiaan 10,152)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• jees h-valta

Millainenhan mahtaa ollakkaan Jovainin ns.samassa metsässä? ja puukaupan yhteensovittamisesta samalle sopimukselle? Ei mitään tolkkua. Minulla ei ole ns.metsiä eikä minulla ole ongelmaa sijoittaa puukauppa sopimukselle.

Jovain Jovain

Jees: Eihän metsänhoito samassa metsässä ole ongelma. Sinne mahtuu niin jaksottainen kuin jatkuva metsänhoito ja niiden yhdistelmät. Eihän metsänhoito ole jompaa kumpaa, vaan on molempia. Ei ole myöskään kaavamaista, josta jokin vaihe alkaa ja mihin päättyy. Näin se on puukaupassakin. Tehdään kahden laisia sopimuksia, kun voidaan mennä myös yhdellä sopimuksella.

aegolius aegolius

>Näin se on puukaupassakin. Tehdään kahdenlaisia sopimuksia, kun voidaan mennä myös yhdellä sopimuksella.

Hankintakauppa tarkoittaa, että puut myydään ostajalle korjattuna. Ne siis korjataan ja ajetaan joko itse tai jonkun muun toimesta. Miten tämä kokonaisuus menee ”yhdellä sopimuksella” ja erityisesti miten se vaikuttaa monimuotoisuuteen? Se rautalankaesimerkki nyt, kiitos.

Metsuri motokuski

Kyllähän erilaisia metsänhoitotapoja voi  varmaan samassa metsässä toteuttaa.  Ilmeisesti jovainin tarkoittama metsä on sama kuin tila. Muutenhan siinä ei ole järkeä. Sitten tuo kahdenlainen sopimus ? Itse en ole tehnyt kuin yhdenlaisia joko hankinta tai pysty. Riippuen mitä on myymässä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Jovainin puukauppamalli menee ymmärtääkseni niin, että hän saa puistaan hankintahinnan, mutta puut korjaavat yleensä (?) ostajan valitsemat urakoitsijat kuten pystykaupassa. Jovain maksaa korjuukulut laskulla. Verottajalle hän ilmoittaa hankintakaupan.

Jovain Jovain

Verottajalle kysymys on hankintakaupasta, niin myös puunostaja tarjoaa hankintakaupasta.

(Viisaammat saavat sitten päättää minkälaisesta kaupasta on kysymys.)

Ei tarvita erillisiä sopimuksia. Yhtiö voi tarjota samalla sopimuksella sekä pysty- että hankintakaupasta ja myös korjuusta. Tarjous on sitova ja vaihtoehtoinen. Puunmyyjä voi ottaa korjuun yhtiön urakoitsijalta, tehdä itse tai käyttää ulkopuolista urakoitsijaa, esim Mhy tmv.

On vaihtoehtoinen myös metsien monimuotoisuuden kannalta. Painotukset ovat erilaiset metsänomistajan toimialan kautta. Myös metsän hoitomuotojen välillä, kysymys oli metsänhoidon yhteensovittamisesta samassa metsässä, esim se tila.

aegolius aegolius

Kiitos! Nyt uskon, että moni muukin pääsee jyvälle puukauppa-asiasta.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Jovain, jos tarkoitat metsällä metsälöä eli metsätilaa, asia Ok. Samaan metsikköön eli metsäkuvioon sopii kuitenkin kerrallaan mieluiten vain yksi metsänhoitotapa, jatkuva tai jaksollinen. Mallia voi toki muuttaa aina kun metsä muuttuu. Jos vaikka alkaa puskea alikasvokseen taimia, metsikköä voi alkaa kasvattaa jatkuvana.

Jovain Jovain

Tarkoitan metsätilaa.

Metsuri motokuski

Nythän se jovain alkaa jo kirjoittaa asiaa kun saadaan tulkittua hänen kirjoitukset.  Selvää asiaa se kirjoittaa ja on ihan tänäkin päivänä toiminnassa. Ei mitään uutta.

Esillä 10 vastausta, 1,111 - 1,120 (kaikkiaan 10,152)