Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 2,241 - 2,250 (kaikkiaan 9,714)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• aegolius aegolius

Puuki, pystyt parempaan. Saat yrittää kerran vielä.

Edit. Antamaasi esimerkkilaskelmaa en oikein pysty laskemaan, kun ei juuri löydy niitä lenkoja koivuja ja -haapoja omista metsistä

Erikoista, jos laskutaito rajoittuu vain siihen mitä löytyy omasta metsästä. Pelkkiä VT-kuvioita omistava ei osaisi laskimessa korkoprosentiksi laittaa nelosta, kun ei omista MT-pohjaa. 🙂

Timppa

Kuusikoiden jättöpuut ovat toisenlainen ongelma.  Pitää jättää vain mäntyjä tai lehtipuita.  Ne kaksi kuusta, jotka olen jättänyt, kuolivat parissa vuodessa.

aegolius aegolius

>Ne kaksi kuusta, jotka olen jättänyt, kuolivat parissa vuodessa.

Hyvä. Pystylahoa muodostui siis jopa keskimääräistä nopeammin. Sehän se säästöpuiden yksi tärkeimmistä tehtävistä on.

Edit. Lainaus WWF:n sivuilta: ”Jätä säästöpuut korjaamatta, vaikka ne kaatuisivat. Niiden on tarkoitus kuolla aikanaan ja tuottaa lahopuuta.”

A.Jalkanen A.Jalkanen

Entäs minun laskelmani: menetys on 5 % koska sen verran aluetta poistui pysyvästi metsätalouskäytöstä kun perustettiin säästöpuuryhmät.

Puuki

AJ laski aivan oikein.  Niin se pitää laskea jos on esimerkin leimikosta kysymys.    Teen nykyään pääasiassa vain pientä korvausta vastaan kustannuslaskentaa, (kun pitää syödäkin välillä ). Siksi ageolius saat itse laskea omat säästöpuukustannuksesi.  Melkein joka lajia löytyy kasvupaikkatyypeistä omalta pläntiltä.  Karukkokangasta tosin ei ole. laskimestakin löytyy numeroita 0:sta lähtien pitkälle eteenpäin.

Minäkin laitan nyt kahvit turisemaan ja tod, .näk.  juon sen kauramaidon kanssa lämpimänä.

aegolius aegolius

>Siksi ageolius saat itse laskea omat säästöpuukustannuksesi

Laskenkin. Olen huolissani vain siitä, kun tällä palstalla lasket säästöpuiksi edelleen havutukkipuut ja suojelet 5 % pinta-alasta. Luonnollisesti siitä tulee korkeammat kustannukset. Joku voi luulla, että sertifikaatin vaatimista säästöpuista tulee aina noin korkeat kustannukset ja se ei pidä paikkaansa.

Positiivista kehitystä kuitenkin huomaan jo lyhyessä ajassa. Vielä lokakuussa laskit säästöpuiden arvoksi kiertoajalla 5000-6000 euroa ja nyt enää 1840 €. Suunta on oikea – kohti realismia.

>Entäs minun laskelmani: menetys on 5 % koska sen verran aluetta poistui pysyvästi metsätalouskäytöstä

Jos talousmetsän pinta-alasta poistaa 5 % metsätalouskäytöstä, niin kustannushan on 5 % kiertoajan tuotosta. Itse en ajatellut poistaa tuollaista pinta-alaa metsätalouskäytöstä ja silti sertin mukaan mennään. Enemmän saa toki aina tehdä.

Puuki

Positiivista kehitystä kuitenkin huomaan jo lyhyessä ajassa. Vielä lokakuussa laskit säästöpuiden arvoksi kiertoajalla 5000-6000 euroa ja nyt enää 1840 €. Suunta on oikea – kohti realismia.

Esimerkin metsän säästöpuukustannus  oli n. 2500 €/ha. Pienempi kuin 5 k€ mm. siksi, kun laskin sen alakanttiin.  Mukaan ei tullut uuden kasvatuspuuston tuloja muuten kuin päätehakkuupuuston arvon mukaan laskettuna (60 v:n kiertoaika) .  Eli niiden uuden puusukupolven harvennushakkuutulojen  laskeminen mukaan myös 4%:n korkokannalla prolongoimalla olisi lisännyt säästöpuiden aih. kulujen yhteissummaa.     Tietenkin säästöpuiden aih. kulut vaihtelee aina metsän ja kunkin tapauksen mukaan, siinä olet oikeassa.   Mutta väärässä siinä että ne kulut ei voisi olla joskus huomattavia, jopa yli 5 k€/ha/ kiertoaika.

Taisi  olla silloin aiemmin kyse uudesta ehdotuksen 10 % puun säästöpuumäärästä ja sen kustannuksista. Ja vaikka olis ollut entisestä FSC:n mukaisesta ,niin erilaisessa metsässä kuin tuon esimerkin 5 motin vuosikasvulla voisi sekin kustannus olla n. 5 k€.

A.Jalkanen A.Jalkanen

En minäkään varmaan laittaisi hehtaarin aukolle 5:ttä säästöpuuryhmää, kun tilan pinta-alasta on jo poistunut metsätalouskäytöstä rannat ja korvet, vähintään ainakin se 5 % pinta-alasta.

aegolius aegolius

>säästöpuiden aih. kulut vaihtelee aina metsän ja kunkin tapauksen mukaan, siinä olet oikeassa. Mutta väärässä siinä että ne kulut ei voisi olla joskus huomattavia, jopa yli 5 k€/ha/ kiertoaika

Olinkin luottavainen, että konsensus vielä löytyy.

Palataan hetkeksi lokakuun loppuun:

>>Puuki: säästöpuuryhmän arvo voi olla vaikka 6000 € päätehakkuun aikaan
    >Samaa mieltä. Voi olla. Ei kuitenkaan ole yli 99 % varmuudella, koska…

En ole väittänyt etteikö olisi mahdollista, että kustannukset voivat joskus olla korkeat. Muutama kuukausi sitten koetin painottaa keskimääräisen kustannuksen löytämistä, mutta siinä jäimme lähtötelineisiin.

Kurki Kurki

Myös karujen kasvupaikkojen metsien pinta-ala on pienentynyt rehevöitymisen vuoksi.

Joopa joo. Karut kasvupaikat ovat sitten uhanalaisia.

Jonkun täytyy pitää silmällä, ettei niitä vain lannoiteta typellä, siinä vaarantuu metsätyyppi.

On tämä hullua.

Lahopuuta pitäisi saada joka metsähehtaarille kymmeniä kuutioita mutta, kun jo nyt lahopuustariippuvaisten lajien elinvoimaisuus on 85% luokkaa, niin ei kyllä tarvitse. Hakkuutähteita jää metsiin lähomaan 30..40 milj.m3 joka vuosi. Minulla tuossa yhdessä hakkuuaukossa on ollut kymmeniä valtavia oksakasoja jo puolikymmentä vuotta näkyvillä joihin kohtiin ei ole saanut taimia istutettua.

Harvennuksissa tosin voisi jättää jonkun paksumman männyn tai koivun pitemmän kannon pystylahoksi ja aukoille jättöpuuryhmän lisäksi jonkun paksumman haavan maahan kaadettuna.

Esillä 10 vastausta, 2,241 - 2,250 (kaikkiaan 9,714)