Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 2,491 - 2,500 (kaikkiaan 9,714)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• aegolius aegolius

>Säästöpuiden kululaskelmia ageolius ymmärtää tahallaan väärin

🙂 En, ainakaan tahallaan. Ymmärrän kyllä kustannukset ja kustannuslaskennan. Olen vain niiden koosta eri mieltä. Jälleen mainitset harvinaisemman FSC:n, jossa ei ole mukana juuri kukaan pienmetsänomistaja selvästi vaikeammin täytettävien vaatimusten vuoksi. Vaikka säästöpuita olisi 20 kpl rklpm 20 cm, yhteistilavuus 5 m3. Vaikka tästä jopa puolet olisi leimikon parasta priimaa ja toinen puoli hieskoivua (eikä vieläkään halvinta haapaa), kustannus on 200 €. Eikä 6000 €.

Jos säästöpuumotit ovat siihen tarkoitukseen parasta mahdollista materiaalia eli haapaa ja raitaa, hintalappu on viimeisimmän tekemäni kaupan mukaan 50 €. Minulle tämä on vähän. Ehkä olen onnekas.

Edit. Miksi säästöpuille edes laskettaisiin hintaa koko kiertoajalle muuten kuin tarkoitushakuisesti? Kuka laskee autolleen hinnan koko käyttöajalle? Luulen, että suurin osa ei ”laske” edes autolainansa kokonaiskustannusta sisältäen maksetut korot ja kulut.

aegolius aegolius

Hieno juttu, kurki! Nuo viisi ainakin ovat kaikki mykorritsoja. Oliko lahottajat kuitenkin tuossa läpikäydyssä listassa mukana? Jos olivat, ne ovat sitten ”puutteellisten” lokerossa.

Kurki Kurki

Tuossa tarkastelussa oli helttasienet ja tatit. Sivut 208-232.

Punaisen kirjan 2019 sivulta 233 alkavat kääväkkäät ja niitä olen käymässä myos läpi.

aegolius aegolius

No vähän ajattelinkin, että outoa olisi niiden täydellinen puuttuminen listasta.

Tuota istuttamistahan jo tehdään. Ihmettelen, jos ei onnistu kasvamaan saaminen. Eri asia sitten on miten itiöistä lisääntyminen jatkossa onnistuisi.

https://www.aarrelehti.fi/uutiset/artikkeli-1.388880

Kurki Kurki

Yllättävää , että ollaan jo näin pitkällä uhanalaisten lahottajien siirtoistutuksissa. Nuo Punaisen kirjan vanhojen havupuumetsien uhanalaiset lajit n. 150 lajia vain pitäisi sitten kirjasta löytää.

Tästä ei vanhojen metsien suojelijat tykkää.

aegolius aegolius

>Yllättävää , että ollaan jo näin pitkällä uhanalaisten lahottajien siirtoistutuksissa.

Näitä on tehty jo ainakin vuonna 2019. Idea on mahdollisesti saatu onnistuneista pakurikokeiluista. Omakin kokeilu on ainakin jollain tavalla onnistumassa, koska ensimmäinen pakuri on juuri kurkannut koivusta ulos. Kiinnostavaa tuossa on se, että plagioin ainoastaan idean ja valmistin ympit itse.

KeMeRat

Voisit Teme tehdä DIY ymppäämisestä uuden aiheen.

Puuki

Muistaakseni säästöpuuryhmien kustannusten laskeminen liittyi siihen mahdolliseen vaatimukseen lisätä säästöpuita 10%:iin (tai jotain siihen suuntaan) leimikoiden puumäärästä .  On hyvinkin oikein jättää säästöpuita, kun se on jo vakiintunut tapa ja muutenkin eduksi metsäluonnolle.   Mutta kun nykyään lasketaan melkein kaikelle hintoja miksei siis myös metsäluonnon suojelulle jonka mo:t kustantaa  itse.   Jos riittää sopivia raitoja , haapoja ja koivuja säästöpuiksi , niin se on hyvä juttu.   Mutta aina ei niitä ole.  Esim. kuivahkojen ja kuivien kankaiden hoidetuissa männiköissä  ei välttämättä kasva yhtään lehtipuuta.      Säästöpuiden ja h-auton kustannuksien vertailua en ymmärrä , kun auton hankinta on omavalintainen asia ja säästöpuiden määrän ja laadun on määränneet muut kuin omistaja.   Mitä tulee kustannusten laskemiseen,niin se muutaman tn/ha kustannus on oikean suuntainen monissa tapauksissa.   Säästöpuita ei yleensä korjata koskaan pois joten vähintään kiertoajan kulut voi niille laskea.  Esim. 250 €:n kustannus kasvaa 70 vuodessa 4%:n korkokannalla n. 4000 €:oon.   Usein leimikolla on niitä sopivampia säästöpuita mitä jättää, ja kulut jää pieniksi mutta ns. ls-väen hallinnoiman sertin mukaan pitäisi lisätä säästöpuita ja osan puista pitää olla leimikon pääpuulajia.  Melko moni joutuu jo noudattamaan FSC-sertivaatimuksia vaikka ei halua olisikaan  , kun yrittävät väkisin laajentaa sitä niiden HCV-alueiden muodosssa.  Kannattaisi mennä ensin jonnekin muualle parantelemaan sertiään  kuin lisätä vaatimuksia entisestään täällä jossa on jo hyvin toimivat suojelulait ja -säännöt käytössä.

JMa

Kääpä Biotech tarjoaa sivuillaan metsänomistajille monimuotoisuuspalveluita ’sieniymppäyksillä’. En tiedä lajistosta sen enempää.

https://www.kaapabiotech.com/ecosystem-services

Timppa

Mahdollisesti ensi vuoden alusta voimaan tulevan PEFC-luonnoksen mukaan pitää jättää vähintään 10 elävää min 15 cm ja 10 kuollutta min 15 cm jättöpuuta.  Jos noita kuolleita ei ole, niin sitten on tehtävä.  Siis tekopökkelöitä.

Joskus olen jättänyt maisemapuiksi kunnon mäntyryhmän.  Joskus vain nykyisen sertin vaatimat puut, jotka ovat saaneet olla kuolleita puita, joita meidän metsistä on usein löytynyt tarpeeksi.  Riippuu tilanteesta.  Jos on vilkkaammin käytössä oleva tie, niin sitten näkyvämmin.  Jossain syrjässä vain pakolliset. Tai joku tosi hieno.  Tai sitten noita haapoja.

Itse en kyllä usko noiden jättöpuiden auttavan merkittävästi monimuotoisuudessa.  Meidän metsissä oli vuonna 1933 vain 11,6 kpl 6 tuuman tuuman 4,8 metrin tukkipuita hehtaarilla.     Siis eläviä puita suunnilleen tulevan sertin mukainen määrä.  Kuolleita puita ei ollut.   Ne oli hakattu haloiksi n 15 vuotta aiemmin.  Ovat metsämme kuitenkin kasvaneet.

Esillä 10 vastausta, 2,491 - 2,500 (kaikkiaan 9,714)