Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 3,531 - 3,540 (kaikkiaan 9,730)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• Kurki Kurki

ovat maalaisliittolaisia. Se, että tunnistaa kuusen ja männyn kasvupaikan ei ihan vielä tarkoita sitä, miten itse miellän luonnon huomioimisena, esim. monimuotoisuuden kannalta.

Ensin loivat maaseudulle elinympäristöjä vuosikymmenet lajeille, jotka nyt ovat vaarassa Suomen oman luonnon vuoksi, joka aiheuttaa 700 lajin uhanalaisuuden umpeenkasvulla.

Lisäksi näitä harvinaisia lajeja, jotka ovat elinvoimaisia etelänpänä suotuisimmassa ilmastossa kuin mitä Suomi voi tarjota eli Suomen oma luonto estää niiden elinvoimaisuuden.

Tässä yksi esimerkki:

Stigmatomeria crassicornis / sääski

1 havainto Suomessa.

Englannissa elinvoimainen

Suomen luonto on ylivoimaisesti suurin uhkatekijä Suomen lajien uhanalaisuudelle ja monimuotoisuudelle.

Rane

Tuo että Gruppa Revanovitsista löytyisi laskuojan tukkimiskokemusta on ihan uskottavaa(Siitä huolimatta että ojan tukkiminen vaatii fyysistä ponnistelua).

Muistojemme Koijärvi elää | Vihreä Lanka (vihrealanka.fi)

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kurki on oikeassa siinä että lajit pitäisi lajitella koreihin sen mukaan mitkä oikeasti kuuluvat meidän vastuulle ja mitkä eivät. Lajiston suojelusta enemmän tietävät väittävät että alueellinenkin monimuotoisuus on tärkeää, ei vain globaali. Yksi sääskihavainto tai vastaava ei kuitenkaan riitä vielä suojeltavaksi tai ei ainakaan kovin suurella panostuksella.

Olen Timppa samaa mieltä että TA ei muuta jyrkkää kantaansa metsätalouteen. Keskustelulla on kuitenkin myös yleisö. Ei saa antaa yhden änkyrän vallata koko foorumia itselleen. Hännisen kirjoituksen pointti oli ymmärtääkseni se että ekologinen kestävyys ei ole metsätaloudessa uhattuna. TA:n pointti puolestaan että hakkuut ovat liian suuret.

Puuki

Mikä lienee totuus, kun väitetään myös perhosten lajimäärien vähentyneen mutta toisaalla kerrotaan miten esim. n. 200 uutta perhoslajia on  levinnyt keskiseen -Suomeen ilmaston lämmetessä.  Varmaan myös E-Suomeen on tullut uusi lajeja etelämpää.    Metsäniittyjen ym.  avonaisten alueiden umpeenkasvu saattaa kyllä  vähentää perhosten elinpiirejä.

Tolopainen Tolopainen

Saattaa tuolla Euroopassakin monimuotoisuus vähetä, kun lämpötila on 40 ja metsät kuivuu ja palaa. Suomessa ei ole minkäänlaisia ongelmia noihin verrattuna. Viime aikoina vettä on tullut reippaasti luonto kiittää ja monimuotoisuus lisääntyy. Hakkuuaukea on huomattavasti monimuotoisempi kuin se synkkä vanha kuusikko, joka poistetaan.

mehtäukko

Loppuin lopuksi ”luonnonsuojelujärjestöjen” fanaattisella meuhkaamisella virkamieskoneisto tuntee olevansa korvaamattomien asioiden kanssa leipänsä syrjässä. Iso on se joukkio, joka roikkuu osilla. Eräs kotiaho juoksee keulilla savumerkkeineen.

Gla Gla

Hyvää huomenta Martti, toivottavasti nukuit hyvin.

”Pysyn kannassani. Ei kaikille, mutta muutamille, vaikuttaa luontovastaisuus olevan ihan ylpeilyn aihe. Tai sitten provoa.”

Kun et yksilöi, väite jää ilmaan. Onko minun ajatukseni luontovastaisuutta tai jopa provoilua, kun mielestäni puun tuotantoa pitää lisätä, jotta uusiutuvalla ja meidän näkökulmasta katsottuna kotimaisella saadaan korvattua uusiutumattomia? Luonto huomioidaan pyrkimyksellä kasvattaa nykyistä enemmän erirakenteisia sekametsiä ja suosimalla uudistamisessa koivua ja mäntyä, jättöpuita yms. asioita käyttäen. Esimerkkeinä laitoin lukijoiden kuviin nuoren metsän hoidosta kuvia 1,5 metrin tekopökkelöistä.

Jos tämä ei olekaan luontovihamielisyyttä, mikä sitten on?

Pyydän yksiselitteisiä vastauksia.

”Kaikki luonnosta välittävät eivät ole vihreitä, mutta kaikki luontoa pelkkänä ”tuotantovälineenä” pitävät ovat maalaisliittolaisia.”

Olen sanonut äänestäväni puoluetta, joka kunnioittaa luontoa. Vihreät ei kriteereitäni ole täyttänyt.

jees h-valta

Eivätkä kaikki luontoa ”tuotantovälineenä” pitävät ole maalaisliittolaisia. Väite jo sinälläänkin naurettava yleistys mutta itse en ole kepulainen kuin silloin kun sieltä löytyy jonkun minulle oikean asian ajaja vanhasta varmuudella tutusta tyypistä. Tosin en miellä kyllä itseäni miksikään luonnon välineistäjäksikään mutta ehkä kirjoittaja minuakin sellaisena varmasti pitää. Alkaa olla aika vaikea löytää nykyään puoluetta jossa kaikki ”natsaisi” kohdalleen. Olen varmaan liian vaatelias.

A.Jalkanen A.Jalkanen

On vaikea löytää puoluetta; itse olen käyttänyt ’hätävarana’ RKP:tä. Ei kannata provosoitua liikaa tuosta ’luontovihamielinen’-leimasta. Se on niitä ennakkoluuloja jotka eivät lähde pois vaikka sanoisi mitä. Nimimerkki T.A. teki mielipidekirjoitusteni perusteella minusta psykoanalyysin, jonka mukaan sydämeni on metsätaloushenkinen. Itse pidän itseäni monitavoitteisena. Tämä pätenee useimpiin metsänomistajiin: metsänomistamisella on vaihtelevilla painotuksilla muitakin tavoitteita kuin maksimaalinen kassavirta tai kannattavuus.

Tomperi

”Minä luulen,, että hajottajia tulee juuri se määrä, mitä on hajoitettavaa. Sieni-itiöitä lentää kaikkialla. Jos on sopiva kohde, niin sitten isketään.”

Monella esim sieni kääpä lajilla opn hyvin tiukat ja tarkat kasvupaikkavaatimukset. Jotkut lajit eivät kestä juuri päivänvaloa.

Esimerkiksi sellainen kääpä kuin Raidantuoksukääpä, mistäpä motomies tai raivaussahamies sitä tunnistaisi…. ei mistään saatika metsänomistaja joka ei ole tarkemmin luontoon tai luonnontieteisiin perehtynyt.

Esillä 10 vastausta, 3,531 - 3,540 (kaikkiaan 9,730)