Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 3,631 - 3,640 (kaikkiaan 10,051)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• Scientist Scientist

Tässä muutama vuosi sitten oli jonkinlainen valkoselkätikan vaellus idästä Suomeen. Koska tikka ei ylitä merta, vaellus kasvatti jonkin verran Suomen valkoselkätikkakantaa. Ei taida valkoselkätikallakaan mennä aina hyvin Venäjällä.

Muuten harmaapäätikalla näyttää menevän hyvin ja sen elinpiirivaatimukset ovat melko samat kuin valkoselkätikalla.

Visakallo Visakallo

Reva-Jonelle tiedoksi, että et vielä kertonut mitään sellaista missä totuutta olisi säästelty. Ne dieselvaravoimalat eivä toki ole suoraan missään propelien alla, mutta Energiavirasto kilpailuttaa parhaillaan 600 megawatin edestä juuri näiden  mahdollista käyttöä suurimman huippukulutuksen aikana.

Puuki

Venäjällä FSC- sertioiduissa metsissä on tehty  semmosia n.150 ha avohakkuita.  Ne on liian suuria aukeita ylittää useimmille lintulajeille.   Väliin sitten sinne tänne muutamia vähemmän käsiteltyjä monimuotoisuuskohteita.   Siinä ne on menneet valkoselkätikan puutkin samalla lanssille.

Gla Gla

Timppa: ”Gla en siis pyydä apua Putinilta vaan totean selvän faktan.  Suomessa valkoselkätikan elinolot ovat heikot.  Venäjällä erinomaiset.  Jos Putin yrittäisi lisätä siellä tikkakantaa, niin lintu häviäisi sukupuuttoon.”

Kun ulkoistat luonnonhoidon Venäjälle, niinhän juuri teet

Kurki Kurki

Kun ulkoistat luonnonhoidon Venäjälle, niinhän juuri teet

Tikat pärjäävät nykyisessä Suomen monimuotoisuudessa erinomaisesti.

Vain valkoselkätikka on uhanalainen muut tikat eivät: palokärki, käenpiika, käpytikka, pohjantikka. pikkutikka ja harmaapäätikka. Valkoselkätikan luokitus on uhanalaisuuden lievin vaarantunut (VU).

Pikkutikan luokka on ollut vuonna 2000 vaarantunut (VU) ja käenpiiankin luokitus noussut vuodesta 2000 vaarantunut silmälläpidettäväksi (NT). Ovat nyt parantaneet luokkaa, vaikka eräiden piirien mukaan Suomen metsien lahopuu on romahtanut.

Timppa Timppa

En kyllä mitään ulkoista Venäjälle.  Olen kymmenten vuosien aikana jättänyt lukuisia jättöpuita.  Ollaan perustettu 3 luonnonsuojelualuetta ja monia epävirallisia.  Kaikesta tästä huolimatta ei ole tullut vastaan yhtään valkoselkätikkaa, koska meikäläiset havumetsät eivät ole sille sopivia elinympäristöjä.

Näin yksinkertaista tämä on.  Ja kuten olen kirjoittanut näistä suojeluasioista.  Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

Tosiaan se valkoselkätikkojen vaellus toi paljon lintuja mm Espooseen.  Minä tulkitsisin tapahtuman niin, että Venäjällä pesintä oli onnistunut tavallista paremmin.

Gla Gla

Jone: ”Gla, jäi minulle pimentoon mitean tuo ylakuu-sivusto liittyi tähän. Etusivulla siellä näkyi olevan otsikoita kuun liikkeistä.”

Ajattelin, että se liittyy mielipiteittesi ohjailuun, kun puita pitää jättää, vaikket tiedä, onko niitä tarpeeksi.

Kun myös Kurki ja Timppa on nyt keskenään päinvastaisella kannalla meikäläisistä olosuhteista, hankala tämän asian käsittelyä on jatkaa.

Timppa Timppa

Minä luulen, ettei männyillä ole jättöpuina niin suurta merkitystä lunnonhoidon kannalta, kun uskotellaan.  Maiseman ja metsätalouden kannalta kylläkin, sillä niistähän tulee siementä lähiympäristöön.  Itse olen jättänyt puuryhmiä ja yksittäisiä suuria puita.

Olen jättänyt vuosikausia vanhoja haapoja.  Niillä on  kyllä merkitystä esimerkiksi palokärjelle ja niillä asuville sammaleille ym.  Enkä tietysti tiedä mikä on tarpeeksi.  Ei tiedä kukaan muukaan.  Sen sanoisin esimerkkinä, ettei mielestäni ole merkitystä jättäisinkö 3 vai 10 haapaa.

Nythän sertti tulee vaatimaan vähintään 10 elävää ja 10 kuollutta jattöpuuta.  Sen mukaan toimitaan.

En ymmärrä mistä oltaisiin Kurjen kanssa eri mieltä.

Joka tapauksessa meikäläisellä ei ole vastuuta valkoselkätikasta.  Saavat mieluummin asustaa ydinalueillaan Venäjällä.

Gla Gla

Sinun mielestä olosuhteet on heikot, Kurjen mielestä erinomaiset.

Tietenkään kukaan yksittäinen henkilö ei voi ottaa vastuuta valkoselkätikasta. Omasta mielipiteestään voi silti ottaa vastuun.

Timppa Timppa

Yksinkertaista Gla.  Suomalaisilla tikoilla menee hyvin, kun ne ovat sopeutuneet tänne.  Hyviä paikkoja löytyy jo kaupunkien liepeiltä.  Meilläkin Etelä-Espoossa asustaa tikkoja.  Keski-Suomessa meidän metsissä palokärki on hyvin yleinen ja käpytikkakin.

Toisenlaisia oloja vaativa valkoselkätikka ei menesty.  Ei meillä ole monia muitakaan lajeja, joita Venäjällä tavataan samalla ilmastovyöhykkeellä.

Esillä 10 vastausta, 3,631 - 3,640 (kaikkiaan 10,051)