Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 4,951 - 4,960 (kaikkiaan 9,829)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

    Merkitty: 

    Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

    Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

    Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

    Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

  • Ola_Pallonivel

    Suomessa on melko paljon tutkittu, miten puun määrä saadaan maksimoitua. Siitähän on tullut aikoinaan metsänhoidon suositukset. Ei tuota tietoa pidä romukoppaan heittää, sehän tukee täysin hiilinielujen kasvattamisen tarvetta.

    Ola_Pallonivel

    15m on kyllä melko hurja rasite tien leveydeksi. 10m on lähempänä normaalia, ja jo se on melko leveä. Eikö se ole järkevämpi tehdä 10m tie ja jättää 5m metsämaaksi?

    Tuo on kyllä ihan uusi näkemys minulle, että tekemällä tietä estetään metsäkato. Rakentamista sekin on.

    suorittava porras suorittava porras

    Tiealue on tiealue ,vaikka sillä kasvaa puuta. Ylettyy ojien taakse.

    ….ja se linko on vihonviimeinen kampe ,kun se lykkää lumen ohella hiekat ojapuiden tyville. Saa viiden minuutin välein vaihtaa ketjua ,kun ojapuita tekee. Toinen vaihtoehto on 1,5 metrin kannot.

    Kurki Kurki

    Eikö se ole järkevämpi tehdä 10m tie ja jättää 5m metsämaaksi?

    Mitä siellä aapasuolla kasvaa tai vähäpuutoisella rämeellä. Yhdellä pitkänmuotoisella metsäpalstalla (oli huono palsta, hakattiin kaikki mitä oli hakttavissa ja uudistettiin) tehtiin metsätietä 600 m kahdella ojalla, väli jotain 8 metriä siksi, että tien reunoille saadaan puurivit. Keskellä sitten kivennäismaista ajokaista 3,5..4m, jonka kaivuri tasoitti. Miksi olisi tehty vain minimi ojaväli 5m? Nyt ojan molemmat penkat tien molemmilla puolilla kasvaa puuta 4:llä ojanpenkalla. Lisäksi tie tehtiin 5m rajasta ei siis rajalle kuten yleensä. Miksi lahjoittaa metsän paras kasvupaikka ojanpenkka naapurille.

    R.Ranta R.Ranta

    Tien kunnossapysymisen kannalta aivan oleellista on, että vesi ei makaa tiellä ja sen vuoksi tien pitäisi aina olla pinnaltaan pyöreä ja kallistaa ojiin tai maastoon päin. Lisäksi tien tulisi olla niin leveä, että sitä ei tarvitse ajaa kuin raiteilla, aina juuri samaa kohtaa, joka johtaa uriin, jossa vesi makaa. Ajamalla tie pysyy kunnossa tai ei pysy, jos ajetaan kuin raiteilla, aina samaa kohtaa. Tien ja tienojan väliin ei puut tietenkään  kuulu ja se estää tehokkaasti tien kunnossapitämisen monestakin syystä. Puurivit kuuluu ojan taakse.

    KeMeRat

    Tässä asiassa on paljon säädön varaa. Halutessaan puita voi istuttaa riviksi ikään kuin tien keskiviivaksi jos rakentaa ns. kaksikaistaisen. Ojia taas voi vetää tiehen nähden pitkittäin, poikittain ja viistosti. ?

    Ola_Pallonivel

    Kurki suoltaa nyt niin outoa tekstiä, että puoltakaan en ymmärrä. Metsätie tehdään tarpeeseen kuljettaa puuta, ei puurivin kasvattamiseen. Ja jos minä olisin tietä tekemässä omalle maalle, en sitä tekisi ainakaan kaikista pehmeimpään kohtaan. Sehän on kaikista kallein vaihtoehto. Itse pyrkisin poistamaan suon vaikka kokonaan metsäkäytöstä, vaikka suojeluun laittamalla. Saa rahaa ja poistuu metsätyöt. Oja kallistaa sinne suon suuntaan, ei sieltä pois. Säästyy vesistöt tuolta mustalta mönjältä.

    R.Ranta R.Ranta

    Metsänomistajan taloudellinen näkökohta on Rane vain eräs  monien monien muiden näkökohtien joukossa, eikä taloustiede oiken tunne mitään muuta tapaa käsitellä asiaa metsänomistajan talouden näkökulmasta,  kuin vihaamasi NNA. Ei se minun keksintöni millään tavalla ole.

    Puuntuotannon maksimointipyrkimyskin on myös vain eräs näkökohta. Se nyt vain taloustieteen näkökulmasta ei ole metsänomistajan relevantti taludellinen pyrkimys. Taloustieteen näkökulmasta metsänomistajan kannattaa tuotta vain kaikki se puu, joka aidosti kannattavasti voidaan tuotaa.

    On kauniita ajatuksia, että pitäisi siirtyä pois fossiilisista. Pitäis ja pitäis. Hinnnat määräytyy markkinolla ja jos puuntuotannon katsotaan olevan taloudellista toimintaa, niin pyrkimys on silloin tuotaa vain kannattavasti tuotettavissa olevaa määrää. Jos taas markkinoilla on sellaisia häiriöitä, jotka estävät markkinoiden oikean toiminnan, niin metsänomistajalla on aika vähäiset mahdollisuudet sitä korjata. Se on muiden tehtävä.

    Kurki Kurki

    15m on kyllä melko hurja rasite tien leveydeksi.

    Mittasin tuon leveyden juuri, kun kävin tietä auraamassa. Ojien kanssa on ja koivun runkojen, jotka pajukon sisässä jo alaoksat kuivuneet, ovat 8..9 m etäällä toisistaan. Eivät koskaan ole tukkirekan haittona. Ojaväli  on tien alkupäässä vanhalla pellolla ja kosteammilla rämeillä leveämpi kuin kankaiden kohdalla. Niillä ojat saattavat puuttuakin.  Jotain 10 vuotta sitten kun UPM kaivoi jatkoa tielle, niin kyllä se 15 m ojien kanssa on nyt siellä kankaillakin. Näistä lasketaan metsäkatoa.

     

    Kurki Kurki

    Yhdellä pitkänmuotoisella metsäpalstalla (oli huono palsta, hakattiin kaikki mitä oli hakttavissa ja uudistettiin) tehtiin metsätietä 600 m kahdella ojalla, väli jotain 8 metriä siksi, että tien reunoille saadaan puurivit.

    Tästä tien varrestahan jo saa oman leimikon. Puolen kiinnon puita 1m välein ja puolet pois. Päätehakkuussa sitten kuution puita 2..3..4 m välein.

    Ja hakkuut voi tehdä suoraan tieltä.

Esillä 10 vastausta, 4,951 - 4,960 (kaikkiaan 9,829)