Keskustelut Metsänhoito Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 169)
  • Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

    Olisi tarkoitus hankkia halpa kevyt puunkuljetuskalusto metsätöihin, lähinnä polttopuita 10 kiintoa talvessa ajella tai hyvin pientä hankintaa. Mönkiät tuppaa olemaan liian kalliita, alle 4000€ ei oikein löydy minkäänlaista tarpeeksi isoa maastokelpoista ja kärry lisäksi, tienaako koskaan itseään ja onko täysin kelvoton vehe jos meinaa joskus jonkun tuulen kaataman tukkipuun kuljettaa? Kelkan rekineen sais halvimmillaan jo 2000€ ja lunta meillä on täällä se 40cm ylöspäin aina maaliskuussa. Minkälaisia kokemuksia on kelkalla puunajosta, paljonko hyvätelainen työkelkka kykenee kiskomaan kun jälki on etukäteen ajettu?

  • oksapuu

    Heh, pysyy se traktorin nokka paremmin maassakin kun on se neliveto 🙂 …

    Kyllä traktorissa talvella ketjut tarvitaan oli sitten neli- tai vajaaveto. Pitää myös huomioida se että ne ketjut suojaa aikalailla renkaita…

     

    kkiila

    Hyvä, käytännöllinen ja edullinen on traktori johon hankkii ketjut jotka saa päälle ( ei tarvitse olla uudet ).

    Riittävän kokoinen takalaatikko, perävaunu tarpeen mukaan. Joku pärjää ilman kuormaintakin.

    Muutamalla tonnilla saa traktorin jossa on varmasti hinta / laatu kohdallaan ja varsinkin kun vertaa siihen mihin se kykenee.

     

     

    Remie

    Tiedättekö että traktorin renkaat ovat liian karkeat metsään. Traktorin rengas metsässä pitäisi olla sellainen että rivan korkeus on 15-20mm . Jos on korkeampi niin lumi ripojen välissä ei painu tiiviiksi  paakuksi eikä rengas pidä. Traktorisa metsä ajossa tulisi olla mahdollisimman kapeat renkaat. Vastaan saa väittää ja tiedän ainakin pari jotka nostavat metelin mutta asia ei siitä muutu miksikään, totuus on kuitenkin kuvaelmani mukainen.

    oksapuu

    Pitänee vastata kuin yksi tuttu, pääasia on että on renkaita 🙂 …

    Kyllä sen tr:n renkaankin saa maantieajolla asfaltilla siihen 15-20mm. kuvioon, voi tietysti alkaa ketjut ”lipsumaan”. Ihan aikuisten oikeasti metsässä pitää olla ristikudosrenkaat, ei vyörenkaat…

    mehtäukko

    No joo. Niin auton sileäksi kulunut talvirengas, kuin traktorissa on pidon kanssa huono yhdistelmä. Vyörenkaita ei pidä metsään tarjota. Pienipiirteiseen ristukudos ja ilmaa kunnolla. Vähänkin työnmakuun pistosuojattu metsärengas. Ja tietenkin sivujakin suojaavat nastaketjut.

    jees h-valta

    Continentalin vyörenkaat olleet Valtrassa aivan joka metsäreissun ilman ketjuja. Kai sitä hiukan voi katsella mihin ja miten ajaa mutta koskaan ei noille kummeille ole metsässä mitään käynyt. Aika metallikappale siellä on toisessa renkaassa kyllä kiinni ja vuotaa ajan kanssa hiukan mutta se tuli pojan rakennustyömaalta föliin kulkemaan. Ei kannata ottaa poiskaan kun sitten pitää paikata. Nyt ajattelin, joskus kun muistaisi kesällä päästää aika tyhjiin ja truutata liimamassaa sen rautapalikan sivut kunnon täyttöön. Pitää kuulemma niin kauan kuin renkaat alla pyörii.

    metsänkasvattaja

    metsärenkaat  ovat  tietysti  hyviä metsään  mutta  aika  harvalla taitaa  olla kun  hinta  on kova  liekkö  noilla  vyö  tai  ristikudosrenkaalla  väliä kummankin  saa  rikki luotettava   vain  hyvään tuuriin  olisiko  parempi  katkoa risukot  pitkiin  kantoon  vaiko  lyhyempiin liekö  siitä  kellään  kokemuksia

    Remie

    Traktoripullingit ajetaan lähes sileillä renkailla juuri siksi että pitää paremmin. Metsässä on talvella aivan sama asia. Neliveto on kömpelö metsässä. Ketjulliset renkaat kun pääsee vielä lyömään tyhjää niin siinä sitä ihmetellään kuin kompasi neulana vaaputaan pohjasta kiinni. Ketjuilla rikotaan kaikki juuret joiden päältä ajellaan. Se on selvä , metsään mennään niin pienellä vehkeellä kuin suinkin varsinkin kun pystykuivia ja tuulenkaatoja telataan, ja vain kun metsä on lepotilassa ja jäässä. Tuommoiset puut tehdään kun huomataan että noita on, ja kasataan niin että löytyy kun lunta on maassa jolloin noudetaan pois.

    Puu Hastelija

    Pakko kompata hvaltaa, mikä vyörenkaisiin tulee. Mutta ehdottomasti paineet tappiin niihin vyörenkaisiin ja kaikki pihlajat ym. tapit täytyisi käydä maan rajasta poikki ennen lumia ajourilta. Tulevan talven (kuvitellut) hakkuut on tullut jo käytyä ajourien osalta läpi, ainespuu jäljellä.

    Jos ei lunta tule, niin voi mennä tuolla nelikolla ilman ketjuja, mutta kyllä se rehellisesti sanottuna liukasta on ja hieman matala koukun alta. Sitten on lisäksi (liian) kevyt takapotku, johon löytyy ketjutkin. Huomattavasti maastokelpoisempi, mutta joku tunkki sinne perään täytyisi askarrella, että pysyisi keula maassa, kun sopivaa töppärettä koittaa ylittää. Kummasti tuollakin kalustolla puita liikuttelee. Tullut vain harmiteltua, ettei tuota kärryä tullut aiemmin hommattua. Eihän se ikinä hintaansa hauku, mutta jos kinoksen sisästä polttorankojen kaivamiselle jokun hinnan haluaa laskea, verrattuna, että ne nostaa kouralla kuormaan, niin en tuota ilman enää suostuisi olemaan.

    Mottimasa Mottimasa

    Kyllä remie on sitten niin pihalla hommasta kuin olla ja voi. Ajelin loppuun ajetuilla renkailla joissa ripaa enää sentti etusissa, sehän jäi kuopimaan heti, vaihdoin renkaat uusiin ja nyt pitää, ei tarvitse ketjuja uusissa renkaissa kun pito löytyy, tammikuussa ei ole vielä lunta kuin parikymmentä senttiä ja meillä suurimmat korkeuserot ovat luiskattuja metsäojia ylittäessä. Tilanne ketjujen tarpeellisuudesta muuttuisi heti jos olisi mäkiä tai edes muutaman metrin kinkamia ylitettävänä. 5 kiintoa tulee hyvin ilman ketjujakin, ei kannata vähiin ajoihin ketjuja laittaa. Joskus on ollut ketjutkin, niitä sai toisinaan olla tienpäällä sakkeleilla korjaamassa kun katkesivat ja aina sai varoa kääntäissä ettei keulapellit lähe ketjujen matkaan kun senverran lähelle meni. Jos ei ole pakko niin en ketjuja laita.

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 169)