Keskustelut Metsänhoito Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 169)
  • Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

    Olisi tarkoitus hankkia halpa kevyt puunkuljetuskalusto metsätöihin, lähinnä polttopuita 10 kiintoa talvessa ajella tai hyvin pientä hankintaa. Mönkiät tuppaa olemaan liian kalliita, alle 4000€ ei oikein löydy minkäänlaista tarpeeksi isoa maastokelpoista ja kärry lisäksi, tienaako koskaan itseään ja onko täysin kelvoton vehe jos meinaa joskus jonkun tuulen kaataman tukkipuun kuljettaa? Kelkan rekineen sais halvimmillaan jo 2000€ ja lunta meillä on täällä se 40cm ylöspäin aina maaliskuussa. Minkälaisia kokemuksia on kelkalla puunajosta, paljonko hyvätelainen työkelkka kykenee kiskomaan kun jälki on etukäteen ajettu?

  • Evi

    Mönkijää kyllä löytyy hyvääkin kun vain maksaa, mutta missäkähän ajassa 10 000€ vehe kuolettaa itsensä polttopuun ajurina? Ylimääräinen rälläily ei kiinnosta, eikä oikein muuta käyttöä ole kuin polttopuun ajo. Hyvässä pitäisi olla tuo erillisjousitus ja läskit traktorikuvioiset renkaat, kovin vanhat kohtuuhintaiset ovat jäykkiä alustoiltaan ja renkaatkin erikseen ostettuina jo halvan kelkan hintaiset. kelkka toki kuluttaa, mutta jos 30l menee 100km kohti kuormaa vetäen niin en osaa laskea miten maksimissaan 300m ajomatkalta ei vaikkapa 3 sahapuuta olisi kannattava nykäisy? 10 vetoa ja on jo myyntiin kelpaava läjä.

    Puuki

    Lammen ja järven jäällä on kelkan nopeudesta hyötyä, kun ajomatka on esim. 500-1000 m suuntaansa. Ei tarvitse 150 km/h päästä, 100 km/h jo riittää hyvin.

    Kesäkeleillä 4-veto Valtralla ja metsäperäkärryllä.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski:

    ”Tuo rautahepo voisi olla petopeli hirven ruhojen noudossa metsästä.”

    Siihen tarkoitukseen on koneen päälle sopiva peltilava. Tietysti joskärryn päälle panee riukuja pohjapeittoon, niin siihen saa jo useammankin hirven kerralla. Tuo planterin linkittämä erillinen hirvikärry on jo luksusta.

    Sehän tuossa rautahevossa on hyvä että sillä pääsee sitten ojikoissakin, pari lankkua pitää olla mukana.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    On se vain veikeää, kun kelkalla aletaan ajamaan puuta paksun lumen aikaa. Polannehan siihen syntyy, joka kantaa kelkkaa kevyesti.

    Kun perään pannaan tukkireet ja ajetaan niillä edestakaisin, syntyy polanteelle melkoiset ”laineet”, jotka kyllä rajoittavat käyttökelpoista nopeutta hyvinkin  lyhyen ajon jälkeen.

    Samoin hiukankaan kookkaammat kuormat näyttävät kellahtelevan kumoon uskomattoman helposti.

    Tuo lainemalli syntyy järvenjäälle, avosuolle, pellolle, mihin tahansa, missä tosissaan ajetaan.

    Maataloustraktorilla, hyvällä metsäkärryllä ja hydraylisella nosturilla ajelee esim kolometrin ajomatkalta samassa ajassa kuin kelkalla ainakin kymmenkertaisen määrän puuta.

    Nyt olen ajellut järeitä koivuja metsässä tyviosat metrisiksi katkottuna  – mönkijällä. Pöllit ovat niin painavia, että niiden kasittely käsipelissä on paljon helpompaa, kun ne ovat vain metrisiä.

    Nelikymmensenttinen Rauduskoivun tyvipölli on niin painava, että yksin niiden nostaminen kyytiin ja halkomakoneeseen kävisi äkkiä liian raskaaksi. Kun kone pukkaa ne neljään osaan, tapahtuu käsittely (pinoaminen) jo helpommin. Sen lisäksi ensimmäiset kaksi pölliä ovat niit suonikkaita, että Niiden halkaisu kirveellä ja vaikka kiiloilla kävisi työstä. Nyt ei epäilytä yhtään, vaikka olisi minkälainen junttura – kyllä lohkee!

    Visakallo Visakallo

    Jos vuosittain ajettava määrä on vain 10 kiintoa, niin eihän tietysti taloudellisesti ole perusteita hankkia mitään ajovehjettä. Eipä siitä taitaisi saada verovähennystäkään. Halvimmaksi tulee ajattaa ne puut tai jopa ostaa ne!

    Puuki

    Viimeksi kun ajoin kelkalla polttopuita lammen jäätä pitkin oli jäällä lunta n. 5 cm. Siihen ei mitään aaltoja synny. Rantakoivikon pehmeän maaston harvennuspuiden ajo onnistui paremmin kelkalla kuin olisi onnistunut metsäperäkärryllä .  Helposti menee monta tuntia ajoaikaa hukkaan jos traktori esim. jää kiinni pehmeään maastoon. Ilman ajouria tehtynä rantapuustokin säilyy parempana.

     

    Jätkä

    Taneli. Rautahepoa on voinut ajaa myös päällä seisten, kun se aisa kerran nousee pystyyn asti.

    Laite on pätevä leikkikalu, mutta suhteellisen kallis.

    Kalle Kehveli

    Löytyy kelkka että mönkijä. Mönkijälle 100-0. Talvella ladataan ”akkuja”.

    Jätkä

    Pojat opettelivat ”työkelkalla ajoa”. Homman nimi oli ajaa umpihangessa ja sitten poljetulla jäljellä reet perässä. Kahteen pekkan ajoivat. kun tulivat takaisin, sanoivat, että jo valkeni, minkä takia sitä sanotaan työkelkaksi. Hiki valui kypärän alta ja hartiat höyrysivät.

    Kerran ajoivat pojat isännän kelkanjälkiä työmaalle. Oli kapea salmi ylitettävänä je ukko oli siitä mennyt. Oli kelkka noin 4 – 5 metriä syvässä. VPK nosti samana päivänä sen ylös.

    Onneksi en ollut missään tekemisissä tapauksen kanssa.

     

     

    Evi

    Kyllähän 10 kiinnon läjä koivupöllejä on klapeiksi tehtynä jo monta kymmentä heittokuutioa. Lähentelee tonnin erää, ei mitään järkeä ostaa. Laina verkulla kärryineen olen tähän asti ajanut, ja helpostihan ne tulee kotia asti, pari isoa kuormaa ja se on siinä taas vuodeksi. Vaan ei sillä viitti yksitellen hakea tuulenkaatoja toista sieltä ja seuraavan täältä. Mönkijästäkin olen katsonut videoita metsätöissä ja toennut että melkoinen ryskääjä taitaa olla? Pääseekö sillä rauhallista traktorin nopeutta kuorman kanssa mihinkään vai pitääkö aina olla sonnivauhti jotta kärry ei hyydy kantoon? Kesäkelillä taimikot mätästysten jäljiltä karuja ajella traktorillakin saati pienirenkaisella mönkijällä.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 169)