Keskustelut Tekniikka mönkijät metsäkäytössä

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 90)
  • mönkijät metsäkäytössä

    mönkijä  turmat  ovat  lisääntyneet  viimeaikoina.   viikollakin  kuolonuhri . ihmetellä   täytyy  kun  noihin  ei  ole  tullut  mitään   turvakaaria  suojaksi  kun  usein    turmat  sattuu   koneen   kaatuessa  metsätöissäkin  se  vaara  on  suuri  luulisi  vakuutusyhtiöiden  jo  vaativan  sellaisen  pakolliseksi  traktorimönkijöissä  taitanee  olla   mikähän  muuten  on  niiden  korkein  kulkunopeus  ainakin  naapurin pojan  kulkuväline  kulkee   noin  100 kmh  onkohan   laillista ?

  • Puuki

    2-paikkasissa mönkijöissä on hytti. Eri hinnatkin sitten kuin tavan mönkijöillä.

    JD- Gator maksaa  n. 28  k€ .   Vähille ajoille ei ainakaan kannata semmosta hankkia.

    Ukkopekka

    Näkemättä itse ko. tilanteita ei voi varmuudella sanoa, mutta tapahtumakuvauksen perusteella voi arvailla, että heinikkoajossa on ollut liian kova tilannenopeus. Jos esteet ei näy pidemmältä heinikossa ja jos ei ehdi väistää tai pysäyttää sitten kun näkyy, niin silloin vauhtia on ollut liikaa.

    Ojan ylityksissä pitää olla tarkkana. Olennaista on valita ajolinja niin, että ylitys tapahtuu kohtisuoraan ojaan nähden. Jos oja on kovin syvä ja/tai reunat kovin jyrkät, on olemassa vaara, että heittää kuperkeikan taaksepäin ojasta noustessa. Jos pahaan ojaan on pakko ajaa, ylösnousun voi varmistaa vaikka vinssillä. Jos ajoa on enemmälti samasta kohtaa, sillan tai edes nopeasti kyhätyn risurummun teko helpottaa menemistä kummasti. Jos ojan yrittää ylittää ajamalla vinosti, kaatumisen todennäköisyys kasvaa.

    Ja edelleen, myös sen traktorin voi saada kaadettua ojan ylityksessä. Uudemmissa hytti varmaan kestää, miten lie vanhempien laita? Mönkijän alta voi onnistua pääsemään pois, jos ei loukkaa itseään pahasti. Ja ei sitä pakko ole suorille käsille puntata, riittää, että jotenkin pääsee ryömimään pois. Traktoria taitaa jäädä riskiltäkin mieheltä nostamatta. Sopii toivoa, että hytti säilyttää muotonsa, ettei kuski jää jumiin. Jos voi valita, niin yrittää olla kaatamatta mitään vehjettä. Ennakoimalla ja turhia riskejä ottamatta.

    Tolopainen

    Jos vuodessa kuolee mönkijä onnettomuuksissa keskimäärin seitsemän. Kyse on kohtalaisen vaarallisesta turhakkeesta. Mönkijä voi kaatua vaikka nopeutta ei olisi kuin kilometri tunnissa. Tapahtuu huomiointivirheitä.

    Visakallo Visakallo

    Miksi mönkijässä ei tarvitse olla turvakaarta, vaikka sillä tehdään töitäkin?

    Pavekka

    Joskus tekisi mieli ostaa mönkijä tai minitraktori harrastusmielessä. Jos sen peräkärryllä palstalle vie niin kumpi on parempi hankinta? Tuottavuudella ei ole väliä kun on ihan sama tuleeko puuta päivässä yksi kiinto kymmenen tai ei ollenkaan.

     

    Rane
    Saminmetsä

    Itsellä 1000 kuutioinen can-am. Viime talven pidin sillä pihaa auki (täällä oli metrin verran lunta). Toukokuussa viikon kuljetin kuomukärryssä raivaussaha mönkijään valmiiksi sidottuna uudistusalan raivauksessa. Talvitien pohjaa pari kilometriä nätti kulkea. Sitten pari viikkoa kuljin kylvämässä ja istuttamassa. Taimet kulki nätisti mukana. Kesällä tuulenkaatoja yli 20 m3 polttopuuksi kolmessa päivässä. Samalla vekottimella muutaman hirven olen metsästä tuonut ja tammukassa käynyt. Enpä oikein tule ilman mönkijää enää toimeen.

    Vielä tuohon puun ajoon: vinssipuomi ja vinssi kauko-ohjaimella pidentää päivää, kun ei tarvitse itseä väsyttää isompien puiden nostelulla. Mönkijä jaksaa kyllä napisematta vetää niin paljon kuin kärryyn mahtuu. Tiedän pari ukkoa, jotka ajavat joka syksy 300-400 kiintoa omia hankintapuita mönkijällä.

    Tolopainen

    Hiukan ottaisin kyllä distanssia noihin mönkijöihin puunajossa. Meinaan on helpompiakin harrastuksia.

    Saminmetsä

    Myyntipuun korjuu mönkijällä on tasan yhtä kannattamatonta kuin muukin hankintapuun touhuaminen. Ainoastaan ihan pienimmissä hatelikoissa moottorisaha kannattaa käynnistää. Siellä taas mönkijä on aivan verraton, kun ei varsinaisia ajouria tarvita.

    Oma järeämpi kalusto puunkorjuuseen ja hankintapuun korjuu on kannattavaa nykyisin vain muutamissa poikkeustapauksissa. Raivaussaha on metsänomistajan kannattavin työkalu. Liian moni omistaa moottorisahan ja mönkijän, muttei raivaussahaa. Parhailla on 50 th koneet, muttei raivaussahaa.

    Jätkä

    Metsässä ”ajelu”  hyvällä mönkijällä on tietenkin joskus ja joidenkin mielestä hauskaa. Tuottavuus on kyllä kyseenalaista,  varsinkin jos varustelee sen viimeisen päälle ja räknää kaikille kustannuksille jonkin arvon. Jokin hirvien tuominen metsästä on kyllä aika ontuva perustelu. Hirviä metsästetään seurueissa, joten kaadon jälkeen on ukkoa kuin pipoa, joiden voimin suolistettu hirvi liukuu vetoalustalla suht, kevyesti. Jos porukka kaikkoaa kaadon jälkeen, on täysin mahdollista tehdä kunnon salakaatajien temppu, eli teurastaa hirvi – paloitella se ja kantaa köntti kerrallaan auton takakonttiin.

    Jos metsässä on reilusti metsäojia, jää kömpijän kanssa helposti ojan taakse, ellei ole ajosiltoja mukana. Poikkeus olisi telavarustus, joka nostaa hankintahintaa jo useamman tonnin.

    Esim kymppitonnilla saisi jo melko hyvän traktorin, jonka vetokyky maastossakin on aivan eri tasoa kuin kömpijän.  Sillä taimien kuljetus onnistuu jopa nostolaitteiden avulla. ketjut takapyöriin ja traileri maantie-siirtoja varten  tekee traktorin siirroista lasten leikkiä. Tietenkin vetoautoksi voi joutua hankkimaan maasturin, mutta sellainen onkin metsäautona oiva peli.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 90)