Keskustelut Tekniikka Puolipuristin

Tämä aihe sisältää 45 vastausta, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Jätkä 7 kuukautta, 1 viikko sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 45)
  • Puolipuristin

    Huskin raivurissa näkyy olevan automaattinen puolipuristin. Löytyykö täältä kokemusta siitä, että on tulpattu puolipuristin pois käytöstä?

  • arto

    Miksi tuhota hyvä ratkaisu joka toimii. Voihan sen tukkia pultilla, Mutta miksi ?.

    Jätkä

    Pienissä moottoreissa tarpeeton värkki. On näyttöä, että puolipuristin on jossain vaiheessa alkanut vuotaa ja kyllä se tehosta on pois.

    Pavekka

    Tavallisen puolipuristimen saa vaihdettua kiinteään pulttiin. Joku millinen hienokierre niissä oli. Oisko kymppi?  Nuo automaattiset on tapauskohtaisia. Joillekin ei käytännössä voi mitään. Harvemmin puolipuristimista haittaa on. Lähinnä tarpeettomia korkeintaan.

    Metsänmies

    Samaa mieltä kuin edelliset. Puolipuristin on turha laite. Jos ei jaksa vetää sahaa käyntiin ilman tuota värkkiä, kannattaa ostaa sellainen saha, jossa on kevytkäynnistys, Stihlistä ainakin sellainen löytyy. Puolipuristimen voi sulkea pultilla, kyllä niissä on yleensä tavallinen millikierre. Kannattaa muistaa, että ei laita liian pitkää pulttia.

    tupe tupe

    Mietin, että voi olla ajan myötä vuodon mahdollisuus. Mikä merkitys mahtaa olla automaattisesta puolipuristumesta kampikammioon menevällä putkella?

     

    Tolopainen

    Ei ole kokemusta puolipuristimesta kuin kymmenen vuoden ajalta eikä ainakaan vielä vuoda. Kyllä sahassa tehot on tallella, paljon tehokkaampi kuin nämä nykypäivän sähköiset ohjukset. Ne vie sahasta tehot ei puolipuristin, kun polttoaineen syöttöä rajoitetaan.

    Jätkä

    Puolipuristusventtiili ei todellakaan ala vuoramaan koneen ollessa jossain varaston lattialla vuodesta toiseen. Automaativenttiili kannattanee poistaa toiminnasta, mutta nappikäyttöistä ei ole pakko käyttää, jolloin sen vuotamaan alkaminen on epätodennäköistä.

    Yhden kerran on puolipuristin ollut nosmaali sahassa tarpeen: -Pieni, hoikka MTI-opiskelijatyttö ei saanut sahaa käyntiin mitenkään. Sitten hän painoi puolipuristimen päälle ja lähtihän se.

    Henkilökohtaisesti olen joskus kaivannut puolipuristinta 85 ccm Jonseredissä ja käyttänyt sitä tuntuvasti isommissa Huskussa ja Tilhissä.

    Kyllä kone lähtee varmemmin käyntiin täysillä puristuksilla, kuin matalammilla.

    Pavekka

    Ei se puristuskevennin ihan turhakaan ole. Monesti sanotaan ettei kannata sahata ollenkaan ellei jaksa ilman vetää käyntiin. Jos saha on kunnossa kyllä se olkapäätä ja käynnistintä säästää jos painaa sen napin pohjaan ensin. Pienempikin uho piisaa. Kyllä itse käytän jos sahassa on.

    Harvemmin painettavat venttiilit vuotaa. Ja jos vuotaa uusi maksaa kympin verran ja kolmen minuutin työ vaihtaa ja siitäkin kaksi menee hylsyn etsimiseen sekaisesta autotallista. Hienokierre niissä on. Tavallinen millin on liian varmaan liian karkea.

     

    tupe tupe

    Automaattisessa puolipuristimessa voi olla ongelmana puolipuristimen ja kampikammion välillä oleva kumiputki. Jos putki vuotaa, ei se paranna käyntiä.

    Jätkä

    Pavekka: ”-Ei se puristuskevennin ihan turhakaan ole. Monesti sanotaan ettei kannata sahata ollenkaan ellei jaksa ilman vetää käyntiin. Jos saha on kunnossa kyllä se olkapäätä ja käynnistintä säästää jos painaa sen napin pohjaan ensin. Pienempikin uho piisaa. Kyllä itse käytän jos sahassa on.

    Harvemmin painettavat venttiilit vuotaa. Ja jos vuotaa uusi maksaa kympin verran ja kolmen minuutin työ vaihtaa ja siitäkin kaksi menee hylsyn etsimiseen sekaisesta autotallista. Hienokierre niissä on. Tavallinen millin on liian varmaan liian karkea.”

    Onko joku väittänyt, että ”Puristuksenkevennin ” olisi turha? Aihän se turha ole, sehän keventää puristusta, jota ilman kone ei lähde käyntiin.Jos ei sahaa jaksa vetää käyntiin, niin ei kyllä kannata yrittää sahatakaan, ellei ole joku avustaja tekemässä käynnistyksiä.

    Minkähän takia nelitahtimoottoreissa alkaa venttiilivaurio? – Ja aina pakoventiilistä. Se lienee kai on samantyyppinen kuin muutkin painettavat venttiilit. Toki puristuksenkevennin on silloin, kun sitä jatkuvasti ja satoja kertoja päivässä käyrtetään – pysyy puhtaana karstasta ym epäpuhtauksista, mutta jos sitä käytetään vain silloin, kun alkaa voimat loppua käyntiin nyhtäessä, niin karstoittumisen vaara on isompi.

    Puolipuristinventtiiliä on joskus käytetty myös sammuttimena, eli kun moottorin käydessä päästetään osa paineista ulos, on voimat loppuneet koneesta. Eli joku viisaampi voisi luulla, että vuotava venttiili haaskaa osan tehosta.

    Onkohan edes kaikille muille selvää, minkälainen on millikierre?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 45)