Keskustelut Tekniikka Puutavaran jatkokuljetus traktorilla maantietä pitkin tehtaalle…

Tämä aihe sisältää 84 vastausta, 18 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Rane2 2 vuotta, 7 kuukautta sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 84)
  • Puutavaran jatkokuljetus traktorilla maantietä pitkin tehtaalle…

    Tuossa aikaisemmin Tollo esitti, että traktorikuljetuksissa ei ole mitään mieltä. Nyt hän on tehnyt Jeessit, eli kääntänyt täysin kelkkansa ja ajelee jo sadan tonnin kuormia 15 vuotiaan pelkällä T-kortilla.

    Niinkuin ei olisi vähääkään tolkkua jutuissaan – no eihän niissä ole koskaan – ollutkaan.

  • Metsuri motokuski

    No niimpä. Kumma vain että nuo puutavara-autot ovat vain menossa suurempiin painoihin. Mitäs niitä nostamaan kun ajellaan puut traktorilla. Muistan kun poikasena urakoitsijat toivat puita traktoreilla Keiteleen rantaan ja pudottivat niput järveen. Eipä ole enää traktoreita teillä näkynyt. Tosin ei ole vesipudotuslaitureita järvenrannoillakaan.

    Puuki

    Puutavara-autojen painot lisääntyy, mutta kantaaako sitten metsäautotiet kunnolla entistä painavampia kuormia on toinen juttu.  34 metriselle superrekalle pitää olla jo hyvä tie ja paljon tilaa kääntöpaikoillakin. Varmaan  ne ei yleisty ainakaan lähitulevaisuudessa puun kuljetuksissa muualla kuin terminaaleista eteenpäin. Tiet joutuu jo muutenkin  muuttuneiden kelien takia entistä kovemmalle rasitukselle.

    Sopivilla etäisyyksillä traktorit toimii hyvin ja ovat kustannustehokkaitakin esim soranajossa. Ne on monikäyttöisempiä kuin kuorma-autot eikä enää mitään piikkilangankiristäjiä kuten joskus ennen. Puun ajossa rekka voittaa kuitenkin traktorit aika reippaasti, koska ajomatkat on ainakin  yleensä niin pitkiä ja kuorman koot sen verran suurempia.

    Jätkä

    Isompia ovat traktoritkin, mutta laki niidenkin kuormia koskee. Akseleita pitää olla alla, kun maantiellä kuljetaan ja veturin paino pitää olla suhteessa vedettävään kuormaan. Siksi nosturikin on usein traktorin päällä.

    Nykyään jopa kuormansidontaan kiinnitetään huomiota.

    Täällä meilläpäin on ollut jo kauan liikennetraktoreita ihan jatkuvassa rahtiajossa. Rankkia viedään melkoisilla tankkikärryillä, perunateollisuuden jätettä kuskataan samoin. Viljaa ajetaan lyhyillä matkoilla viinatehtaaseen ja maansiirtoajossa on jyhkeitä yhdistelmiä, niissä tosin kärryt ovat aika lyhkäisiä, johtuen ahtaista paikoista, joissa ne liikkuvat, mutta laidat ovat suhteellisen korkeat.

    Esim haketta ja turvetta viedään jo täysperävaunuilla ja mikäs siinä, kun vehje saa jo kulkea yli 60 km/ h.

    Timppa

    Onneksi niitä traktoreita näkyy maanteillä aika vähän ja toivottavasti pysyvätkin vain pelloilla.

    pikkutukki

    Tosiaankin traktorit aika paljon maansiirtoajossa . Siellä autoon verrattuna kuormakoot samansuuruiset , lyhyitä ajomatkoja ja pääsee huonompaan paikkaan . Ei voi verrata puukuljetuksiin . Kyllähän jos kaikki puut ajettaisiin vain lähimpään vesistöön alkaisi jatkettu lähikuljetus olla kova sana .

    Jätkä

    Täällä on sopivassa paikassa rautatieasema, jossa on hyvät sivuraiteet ja jopa turpeenkippauslaituri, josta on lastattu pitkän matkan kuljetuksiin turvetta ja aina traktorien peräkärrystä.

    Myös rautatievaunuja lastataan sekä autoista, että traktoreista. Sellutehtaille on niin pitkä matka, että traktorit ovat poisluettu vaihtoehto.

    Lämpövoimalaan kyllä viedään turve perille asti melkoisilla perävaunuilla, kyllä niihin varmasti sata kuutiota jyrsinturvetta mahtuu.

    Metsuri motokuski

    Kyllähän tuo vesistökuljetus on varmaan aika ylivoimainen kuljetustapa kustannuksiltaan. Mutta taitaa olla vaan niin että puun laatu kärsii nippuuitossa että ne ovat poistuneet käytöstä. Toinen varmaan on että tehtaat eivät halua sitoutua niin suuriin varastoihin kun vesistökuljetuksesta muodostuu.

    Puuki

    Täällä on rautatieasemalle aika vasta tehty puuterminaali, jonne rekat ajaa puuta monesta eri suunnasta. Jostain ehkä 1 – 15  km päästä voisi olla kannattavaa  käyttää myös jatkettua lähikuljetusta. Paremminhan siinä ”tienaisi” , kuin metsänkasvatuksella. No , työtäkin vaatisi ehkä enemmän.

     

    Jätkä

    Kahden tukkimitan perävaunulla kannattaisi varmaan 30 kilometrinkin matkalta, mutta Traktori pitäisi olla nopein versio, jolla pääsee yli 60 km / h.

    Uppo

    Voihan metsänomistaja hankkia oman tukkirekan jolla kuskaa puut tehtaalle. Joku vanha nuppi jolla ajaa kotoa palstalle ja sieltä päivän päätteeksi tehtaalle.

    Saakohan kuorma-auton laittaa verotukseen?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 84)