Keskustelut Tekniikka Puutavaran jatkokuljetus traktorilla maantietä pitkin tehtaalle…

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 84)
  • Puutavaran jatkokuljetus traktorilla maantietä pitkin tehtaalle…

    Tuossa aikaisemmin Tollo esitti, että traktorikuljetuksissa ei ole mitään mieltä. Nyt hän on tehnyt Jeessit, eli kääntänyt täysin kelkkansa ja ajelee jo sadan tonnin kuormia 15 vuotiaan pelkällä T-kortilla.

    Niinkuin ei olisi vähääkään tolkkua jutuissaan – no eihän niissä ole koskaan – ollutkaan.

  • Jätkä

    ”Oikeat” traktoriurakoitsijat näyttävät käyttävän yleisesti talvilaatua ympäri vuoden.

    Nimetön

    Oikiat traktoriurakoitsiat  käyttää kesällä kesälaatua, välikeleillä välilaatua, talvella talvilaatua. Talvilaatu on turhan kuivaa kesäkeleihin, vähän ajavat harrastelijat ottaa farmarisäliöön vain talvilaatua.

    Jätkä

    Talvilaadusta on poistettu parafiiniä, joka kyllä voitelee kasälaadussa sen minkä voitelee.

    Kyllä tuossa yksi sora – ja metsäkoneilija käyttää talvilaatua – siltä minä olen hakenut näin kesäaikaan sitä, koska mittarikentältä ei saa läpi vuoden talvilaatua. Pitää taas kohta hakea, kun klapihommissa Taavetti hörppää 2,5 litraa tunnissa – on se niin kauheeta fossiilisen kulutusta!

    Sanoovat ituniskat, että jos käyttää kesälaatua kesällä, on syksyllä vaihdettava suodattimet. En tiedä valehtelevatko.

    Tolopainen

    Kesälaadun käytöllä ei säästä juuri mitään. Ero tuhannessa litrassa on 43€, suodattimiin menee turhaan pari kymppiä.  Kesälaadun energiasisältö on pienempi. Neste tekee sitä vain jotta pääsee myymään dieselinä raskaampia jakeita.

    Jätkä

    Joskus olen nähnyt, kun jopa taksimies lirauttaa Mersun tankkiin kaksitahtiöljyä. Pitää kuulemma pumpun, mutta myös suuttimet paremmassa iskussa. Kuorma-autoliikkeen työnjohtaja kehui myyneensä kuormuriyrittäjille tynnyritolkulla kaksitahtiöljyä.

    En tiedä nyky-dieseleiden kohdalla, käytetäänkö öljyä dieselin joukossa.

    Tolopainen

    LNykydieseleiden tankkiin ei saa lisätä mitään muuta kuin polttoainetta. Mistä lie keksitty tuo kakstahtiöljyn lisäystarve, taitaa olla vitsi.

    Jätkä

    Ainakin se on varmaa, että kaksitahtiöljy muuttaa veden koostumusta niin, että vesi jää aina suodattimeen, eikä riko syöttöpumppua.

    Turveurakoitsijoilta olen tuon öljyjutun kuullut ihan hiljan, vaikkakin tiesin sen ennestäänkin.

    Tolopainen

    Tuo ei ainakaan pidä paikkaansa öljy ja vesi eivät sekoitu millään se on täysin mahdotonta. Vesi jää suodattimien alaosassa olevaan vedenerotimeen luonnollisesti, kun on öljyä raskaampaa.

    Jätkä

    Tavallinen moottoriöljy on ainakin tähän asti hajoittanut sekaan joutuvan, esim karstan ja muun epäpuhtauden ja samalla myös veden, jonka kanssa se muodostaa emulsion, joka kiertää moottorissa kuin öljy konsanaan. Sama moottoriöljy pilkkoo veden dieselin joukossa, jolloin se menee suodattimesta läpi. Kaksitahtiöljy muodostaa vedestä helmiä / pisaroita, jotka jäävät suodattimeen. Kaikissa polttoainesuodattimissa ei ole varsinaista vedeneroitinta.

    Minäkin tiedän kaksi tapausta, joissa syöttöpumppuun on mennyt vettä ja molemmissa pumppu on mennyt uusiksi.

    Mistä johtuu, että Tollo ei tiedä yhtään mitään ja joka tilanteessa tunkee tietämättömyyttään esille? Ainiin! Hänhän on täydellinen tollo.

    Tolopainen

    Mistä se Jätkä saa vettä moottoriöljyn sekaan. Teoriasi mukaan dieselöljyn vedenerottimet eivät toimisi ilman kakstahtiöljyä. Dieselöljyljy menee pienemmästä reiäistä läpi kuin vesi, suodatin joka läpäisee sitä ei läpäise vettä. Dieselöljyssä oleva vesi voidaan erottaa öljystä monessa paikassa, ei sitä tarvitse pisaroita millään. Kun ei ymmärrä kemiasta mitään voi kehitellä uusia teorioita ja kuvitella jotain tietävänsä. Kakstahtiöljyllä ei ole mitään tekemistä vedenerottumisen kanssa Dieselöljystä. Vain kansakolunkäynyt puupää voi tuohon uskoa.

    Ei minun auton ölypropun kautta ole koskaan vettä tullut, kun olen öljyt vaihtanut,  saattaa Volkkareista tulla.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 84)