Keskustelut Tekniikka Raivaussaha lähtee huonosti käyntiin

Tämä aihe sisältää 28 vastausta, 14 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi lastunraapija 1 vuosi, 11 kuukautta sitten.

Esillä 8 vastausta, 21 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Raivaussaha lähtee huonosti käyntiin

    Merkitty: 

    Mistä voisi johtua, että Stihl FS 480 lähtee huonosti käyntiin ensimmäisen käynnistyksen jälkeen ja ei käy tyhjäkäyntiä?

    Sain eilen raivaussahan käyntiin ja sain sahattua ehkä 5-10 min, kun en päästänyt sahaa tyhjäkäynnille. Sitten saha sammui, eikä heti lähtenyt käyntiin ollenkaan. Odottelin ehkä 10-20 min ja saha lähti käyntiin ja sain sahattua taas hetken. Saha ei käynyt yhtään tyhjäkäyntiä ja kun taas sammui, ei lähtenyt enää käyntiin. Myöhemmin taas kokeilin ja lähti helposti käyntiin.

    On vaihdettu uusi tulppa ja bensansuodatin sekä tuore pienkonebensa. Käytössä on kesäilmansuodatin, joka on aika uusi. Sää oli pari astetta plussan puolella.

  • Tolopainen

    Se on Jätkä niin että Tilhin myyjä tuo vaikka uuden käyvän sahan metsään kun soitan.

    Jätkä

    No soita!

    mehtäukko

    Sitkasta on vian etintä…?!

    Hiluxmetsuri

    Voihan se olla niinkin, että sahakorjaamossa on opittu, että tehdään ensin kaikki perusasiat (Ehkäpä jopa valmistajan ohjeiden mukaan) ja sitten käydään vaikeampien vikojen kimppuun. Ihan järkevää vaikkei niissä bensoissa ihmeempiä eroja lienekään.

    Jokuhan on saattanut turata sahaa käyntiin ukilta perinnöksi saadulla bensalla-toimihan se silloinkin niin miksei nyt 😀

    Jätkä

    Pienkonekorjaamoilla on vanhentunut bensiini yleisin syy siihen, että yli kolme kuukautta seissyt kone ei oikein halua lähteä toimimaan.

    Moni kone lähtee kyllä käymään, mutta esim kaasuttimeen tai suuttimiin on kuivunut jonkinlaista talmaa sieltä haihtuneesta bensiinistä.

    Jos on säädettävät suuttimet, niin niiden kiertäminen kiinni – auki  reilusti ja takaisin kiinni – säädöt kohdalleen, voi auttaa. muussa tapauksessa, jos bensaa koneeseen tulee, vanha hyvä keino on pestä kaasutin ultraäänipesurissa ja kuivata – koota ja asentaa paikoilleen. Tuolla käsittelyllä kaasutin aukeaa paikkoja särkemättä.

    Jos on varaosakauppiaan vikaa, voi samalla myydä kalvot, tiivisteet, neulaventtiilin ja keinuvivun tyhmälle asiakkaalle.

    (Jo ensimmäisissä Turbo-Jonsseissa, reilu kolmekymmentä vuotta sitten oli sähköisesti ohjattu kaasutin. Sen tunnisti takakahvassa sahan käydessä vilkkuvasta valosta)

    tamperelainen tamperelainen

    Minulla ollut yli 10v tuo 480.On erittäin huono lähtemään kylmänä käyntiin .Kylläkin kestävä,mutta melko tehoton saha.Itsellä noilla aloituksessa kuvatuilla oireilla pakoputki lähes umpeen karstoittunut.Ostin uuden Hqki 555 ja huomasin kuinka heikkotehoinen Stil 480 oli.

    Jätkä

    Tamperelainen. Sinulla on ollut tehosuutin liian isolla, taikka ole sahaillut alusta lähtien vajaalla kaasulla, taikka sinulla on ollut liikaa öljyä bensan seassa, taikka sinulla on ollut ilmanputsari tukossa. Noin niinkuin aluksi.

    Eikös 480 – mallissa ole se paineltava nänni? Siis ryyppy päälle, nänniä painetaan, kunnes se lakkaa kuplimasta = 6-7 kertaa. Kun kone on lämmin, säädetään L-suutin mahdollisimman laihalle, kuitenkin niin, että kone käy hyvin, eikä ontuen.

    T-ruuvista kaasuläppää pienemmälle = aukipäin niin, että terä lakkaa pyörimästä.

    H- suuttimesta niin kireälle, että kaasu pohjassa alkaa jo ryytymään, siitä aukipäin hiukan.

    Sahaa aina niin kovilla kierroksilla kuin mahdollista.

    lastunraapija

    Onko pakoputkessa kipinäverkko ja se tukossa? Jos on tukossa, sen irroitus ja poltto puhtaaksi toholla tai kuumailmapuhaltimella saattaisi hoitaa koko homman.

Esillä 8 vastausta, 21 - 28 (kaikkiaan 28)