Keskustelut Metsänhoito Raivaussahan kestäminen

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 122)
  • Raivaussahan kestäminen

    Alkaa Stihl 450 olla jo miehen iässä ja mielessä

    käynyt sahan uusiminen.

    Kun ynnäilin sahattuja tankillisia, alkoi epäilyttää tuo vaihdon järkevyys.

    Paljonko tankillisia, hehtaareja tai tunteja olette sahanneet tämän kokoluokan sahoilla, ennen kuin se alkaa olla valmis Pärnäsen korjaamolle ?

  • Ola_Pallonivel

    Järkevää tai ei, mutta kyllähän rikkinäinen laite on uusittava. Tai sitten joutuu korjailemaan jatkuvasti ja jää viikonloppuna homma kesken.

    Kymmenen vuotta ollut 450 käytössä ja tunteja vuosittain varmaan jotain 50-100. Hehtaareja ei niinkään paljon, mutta tunteja kyllä. Paljon on kolmiterällä ajettu tien penkkoja ja rajalinjoja yms.

    Taimikot voi kyllä teettää ammattilaisella, mutta on sille muutakin käyttöä ja siksi hankittava.

    Jätkä

    Jos saha on toiminut koko ajan moitteettomasti ja toimii edelleenkin, en näkisi sillä vielä päivien tulleen täyteen. Tosin uuden sahan myötä tulisi uudet valjaat ja pirteämpi saha.

    Kuitenkin saha, jolla on noinkin paljon tehty, voi olla huollon tarpeessa ja ainakin minä epäilen, että jos esim pakoputkea ei ole avattu, niin saattaa olla karstaa pöntössä ja ennenkaikkea pakoaukossa. Ne pois, sytytystulppa uusiksi ja kaasuttimen säätö, jos ei ole ammattitaidolla säädetty. Ei liikaa öljyä bensan joukkoon ja 98 okt.

    Pavekka

    Painemittari sen koneen kunnon aika äkkiä kertoo.  Käyttöikä on paljon käyttäjästäkin kiinni. Toisilla ei yksinkertaisesti vehkeet kestä. Toislla taas kestää.  Ikä ei yksistään mielestäni ratkaise tai ulkonäkö. Vanhakin voi olla hyvä käyttöpeli pitkäksi aikaa.  Näitä uusia sähköhimmeleitä välttelen mielelläni vaikka aika simppeleitä nekin on korjata.

    pihkatappi pihkatappi

    Sähköhimmelien varaosat ovat paljon kalliimpia. 450 Stihlin varaosat tosi edullisia. Kai nuo kestää raivata yli 2000 tuntia, jos ei urakkatahtia tee ja käyttää oikeaa öljyä oikeassa suhteessa, sekä putsailee sylinterin rivat ja ilmansuodattimen.

    Jätkä

    Pavekka. Mitä mittailet painemittarilla?

    Pavekka

    No jos pysytään juuri tässä nimenomaisessa asiassa niin kysehän on puristuksista eli puristuspainemittarista.  Tronikissa kulutusosia on magneettiventtiili ja joskus ryyppytunnistin. Ne on aika halpoja. Puolaa ei ole tarvinnut vaihtaa eikä toivottavasti tarvi.  Autotunessa nuo on rakennettu vähän eri tavalla enkä tunne tarkemmin mutta olen ymmärryksessä että paljon kalliimpi korjata. Niissä oli vissiin prosessori ja magneettiventtiili integroitu joka nostaa varaosan hintaa. Voi olla että ne pitää vielä ohjelmoida ennen käyttöönottoa huskin keskuspalvelussa.  Trokissa magneettiventiili on helppo puksauttaa irti ja laittaa uusi.

    Jätkä

    2-T moottorissa ei puristuksilla ole niin dramaattista vaikutusta, kunhan koneen saa kohtuudella käyntiin. Korkeissa kierroksissa paineet riittävät uskomattoman hyvin, tyhjäkäynti lähinnä alkaa hiipumaan. Käytäntö on ollut M-sahojen kanssa, että Huskuun kannattaa vaihtaa mäntä, jos sylinteri on hyvä. Muut sahat ovat yleensä kaikkialta muualta niin heikossa hapessa, että mäntää ei kannata vaihtaa.

    Tavallinen kotitarvesahaaja / hankintahakkaaja loppuun saa sahattua, jos vain huoltaa ja käyttää sahaa kunnolla ja on ostanut ammattimallisen sahansa uutena. Kaikkein yleisin syy Isäntälinjan sahureille on näkynyt olevan, että saha litistyy jonkin huolimattomuuden seurauksena taikka on sahata jurrattu tylsällä ketjulla kaasu pohjassa koko tankillinen kerta vedolla.

    Kerran eräs tyttö tuli pyytämään uutta teräketjua, kun ”Ketju meni huonoon kuntoon”. Sitten hän tarkensi, että laippakin vaurioitui niin, että se pitää uusia, samoin purusuoja ja käynnistinlaite. Halusin nähdä sahan, johon oli yllättäen iskenyt niin paljon vikoja. Husku oli paksuimmalta kohdaltaan korkeintaan 5 senttiä paksu. Se oli jäänyt kolmen kuution kuusen tyven ja maassa olevan kiven väliin, kun tyvi oli ensin ponnahtanut muutaman metrin korkeuteen. Tytölle ei onneksi ollut käynyt kuinkaan, hän oli oikeaoppisesti väistänyt takaviistoon vasemmalle.

    Pavekka

    Kyllä se on puristukset ja kuluminen ihan suorassa syy/seuraussuhteessa myös kaksitahtikoneessa ellei ole muuta huomioitavaa ja osaa tulkita mittarin numeroita.  Ilmeisesti raivausahoista siirryttiin moottorisahoihin kun puhuttiin ketjuista. Ei kannata ostaa ammattimallin sahaa ellei sille ole käyttöä Isäntälinjan sahat on monin osin ammattimalleja parempia ostoksia. Ja sen vuoksi ne on kehitettykin.

    Jätkä

    Pavekka. Sahaile sinä isäntälinjan sahoilla. Ne ovat sikäli käyttäjäystävällisiä, että ne eivät puhkaise traktorin kumia niin herkästi kuin hieman laadukkaammat, eli ammattisahat, joiden valmistukseen on käytetty jopa terästäkin, eikä pelkkää Guttaperkkaa. Isäntälinjan koneilla pääsee lisäksi hyvin usein sahailemaan uudella sahalla.

    sitolkka

    Mielestäni pitää olla hyvin pienen tilan isäntä, että kannattaa ostaa ”isäntälinjan” saha. Kellekään niitä en suosittelisi. Mikäs siinä jos emännän hameen alla risuja kasvattelee, niin kaipa sellaisellakin pärjää kun tiheään sen uusii. Kun ostaa kerralla kunnollisen, niin siinä on vähällä käytöllä sahaa pitkäksi aikaa ja työskentelykin on mielekkäämpää.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 122)