Keskustelut Tekniikka Rakettiin mäntä

Tämä aihe sisältää 27 vastausta, 12 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Rakettiukko 6 kuukautta, 1 viikko sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 27)
  • Rakettiin mäntä

    Merkitty: 

    Hei kaikille

    Metsätöissä ”rakett 621” saha hyytyi ja eikä lähtenyt enään käyntiin (puristukset katosi). Purin sahan ja syyksi todettiin mäntä, johon oli jumittunut männänrenkaat. Mäntää ei saa enään toimintakuntoiseksi, koska tapin sokan ura on särkynyt. Moottorisaha on 60cc.

     

    Jos joku kysyy, että miksi vanhaa sahaa kiusattiin, niin voin sanoa, että raketilla sahattiin rankoja. Oikeat metsätyöt tehdään nykyajan sahalla.

    Mittoja:

    Männän halkaisija 45mm

    Tapin halkaisija 12mm

     

    Linkistä voit katsoa mäntää.

    https://drive.google.com/open?id=1PY0JAXHfZSyeYdXvOxq1OVIbeSZtZ3rF

     

    Kiitoksia kaikille

  • Lenkopetäjä

    60 ja 601 raketissa on sama mäntä.mulla pitäs jossaki olla pari kappaletta

    Metsuri motokuski

    Jos männänrenkaat ovat jumissa sen takia että ura on painunut kiinni kiinnileikautumisen vuoksi niin tuuria on ollut että sylinteriin ei jälkiä ole jäänyt. Toinen seikka noissa vanhoissa sahoissa on että kun uusi mäntä laitetaan niin seuraavaksi särkyy kiertokangen laakerit. Puristuksen kasvu lisää painetta kiertokangen laakerille. Noita crossipyöriä kun aikoinaan laitettiin niin parin männän jälkeen kiertokangen laakerit uusittiin. Crossipyörissähän mäntien kestoikä oli 30 tunnin paikkeilla jonka jälkeen ne vaihdettiin.

    Rakettiukko

    Pytty on täysin ehjä muutamaa pientä naarmua lukuunottamatta. Pytyssä on yhden huuhtelukanavan reuna terävä. Terävä reuna on samassa kohdassa, mihin männärenkaan palaset olivat jumittaneet männässä (kuvasta näkyy, kun männärenkaan palat on kiinni männässä, eikä lähde irti helposti irti). Olen kiinnostunut käytetystä männästä.

    Tolopainen

    Rankoja voi sahata uudellakin sahalla, ei ole pakko korjata vanhaa.

    Jätkä

    Ei olisi yhtään haitaksi, vaikka sylinteriä hieman ”Hoonaisi” – ihan vain hiomapaperilla ja sormella. myös kanavan aukonreunaa voisi hieman hioa vaikka Dremelillä tms.

    EDIT

    Tolopainen

    Mitäs järkeä noille moottorisahoille on koneremonttia tehdä, parilla satasella saa uusia sahoja nykyisin, jolla rangat saa klapeiksi. En minä ainakaan tukkikokoisia puita klapeiksi pieni, ne menee myyntiin.

    Jätkä

    Kun uusi saha on kahdensadan hintaluokassa, se täytyy asettaa sarjaa ”saha”. Sahaaminen rankakasaan edellyttää pitkää terää ja hyvää vääntyä shalta. Sellaisia sahoja, joissa nuo ominaisuudet ovat, ei pariin sataan myydä, eikä kiinailmiöillä pitkään sahailla.

    Toisekseen Raketteja ei enää myydä ainakaan uusia.

    sitolkka

    Lujasta ottaa isomman talon lämmityspuut, jos ei myyntikokoista puuta polta. Menee siinä ainakin aikaa tehessä ja lämmitellessä. Kun tuo rantteelle isoimmat koivut, saa hyvät puut eikä tuhraannu kallista aikaa. Puu on nykyään niin halpaa, että jos ei niitä itse raaski poltella, niin jo on kumma.

    husku550xp

    Käsittääkseni tolopainen sahaa myös vanhalla sahalla. Käsisäätöinen 201 kyseessä. Tuohon ranka hommaan suosittelisin 18tuuman laippaa ja 550 tai 560 huski.

    Tolopainen

    No ei se nyt kovin vanha ole,  50 tankillista sahattu ja kaasari uusittu sekä puola ja magneetto. Ketju ja laippa uusia samoin tulppa.  Minä en viitsi enää 70-luvun Jonseredilla sahata, kun ketju pyörii niissä liian hitaasti verrattuna nykysahoihin. Sellainenkin autotallista löytynee. Rankoja tulee sahattua ms 250:llä ja se kova peli siihen hommaan, aika nopeasti loppuu puut, kun  sillä alkaa kaasupohjassa sahata.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 27)