Keskustelut Tekniikka Rautahevolle uusi maahantuoja!

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 51)
  • Rautahevolle uusi maahantuoja!

    Hieno uutinen, mutta 20 vuotta liian myöhään.

    Aikanaan kun hankin Rautahevon v2002, sanoin että sain sen maahantuojan toimenpiteista huolimatta.

    Näillä vehkeillä on oma rakonsa metsänhoidossa vieläkin, vaikka mönkijät kyllä ovat kyllä vahvasti tulleet mukaan kuvioihin.

    Rauta- ja pyörähevon lisäksi saatavuus ilmeisesti paranee myös Lennartforsin valmistamilla Vannesahoilla.

    Terveiesin: Korpituvan taneli

  • William Munny William Munny

    Olisiko tuo nyt tulkittava niin,että Kisikin tilanteen ollessa suotuisa, olisi mielellään lähdössä Taneli-papan oppiin.
    Mikäli Taneli-pappa vielä haluaa toimia opetus tehtävissä.

    6 m3 6 m3

    Menneköhän tuollainen Iron Horse kevyttä pintaliitoa soselumessa?
    Mönkkäriajo polttopuusavotalla piti lopettaa polanneuran pettäessä.
    Pitäisiköhän hankkia vielä tuollainen talliin. 😉

    Eikä tarvitsisi edes muistella MA Nummisen jenkkaa ”Hevosen puhdistus”, eikä tallia lämmittää.
    Tosin hevossavottamuistot on n. viiden vuoden ikäisenä kossina.
    Mutta aina ne juohtuu mieleen kun hevosen jossakin haistaa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kisi varmaan osaa itsekkin pyytää opetusta, jos sitä haluaa. tuskin tarvitsee Wiljamia puhemieheksi.

    Kyllähän ne polanteet ja niiden murtumiset ovat ongelma Rautahevollekkin.
    Pahin tilanne oli kun olin kohtuullisella lumikelillä ajanut jäljet, sitten satoi lunta tuli suoja ja pakkanen. Sitä jälkeä ei sitten päässyt enää kuin vinssillä auttamalla. Umpihangessa silloinkin vielä kyllä meni. Polanne pitää muutenkin olla selvästi leveämpi kuin normaali ajoura, hevolla on tapana luisutella sivuttain jos vähänkin on polanne korkealla. Tuollainen keväinen polanteen murtuminen saattaisi hevolla mennä paremmin kuin mönkkärillä. Se kun telallaan polkee alustaa tasaiseksi, mönkkärin pyörä kun menee läpi. Jos sen sohjon alla on jäätä, niin hepokin on vaikeuksissa.

    Kyllähän minäkin niitä oikeita hevosaikoja joskus kaiholla muistelen. Minä sentään ehdin ajaa tukkia ja pinotavaraa metsästä, ihan myytäväksi asti. Tosin en ollut koskaan oikein rahtiajossa, paitsi hiukan pikkupoikana veljen kaverina.
    Sen verran minulla kuitenkin on realismia, etten ole oikein innostunut ollut sovittelemaan rekeä tytön hevosen perään, vaikka joskus on vähän puhettakin ollut.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    6 m3 6 m3

    Arvatenkin telastoon pakkautuva nuoskalumi tuottaa omat ongelmansa? Tippuuko telat helposti pois paikaltaan lumen pakkautessa tai jumiutuvatko?

    6 m3 6 m3

    Harrastelija:
    Jää ne kahvit juomatta huomenna. Tuli operatiivinen este. Force majeure suorastaan. jouduin perumaan tuloni, työt haittaa harrastuksia.

    6 m3 6 m3

    Joo, kelit erinomaiset halkosavotallekin, mutta nyt muut työt ajoi ohi niistä ja tuosta seminaarista.

    Shit happen, mutta sen kanssa on elettävä. 🙁

    William Munny William Munny

    Mitäs se Taneli-pappa nyt noin ärhentelee.
    Löysäähän vähäsen pipoa,niin kyllä se siitä iloksi muuttuu.

    Mitenkäs jumalattomasti sitä harrastelija on intoutunut klapia tekemään.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    6m3:
    ”Arvatenkin telastoon pakkautuva nuoskalumi tuottaa omat ongelmansa? Tippuuko telat helposti pois paikaltaan lumen pakkautessa tai jumiutuvatko? ”

    En ole koskaan saanut teloja pois päältä, muuta kuin vaihtoa varten työllä ja tuskalla.
    Ei ne nyt ihan jumiudukkaan, mutta telan tukipyöriin paatuu lunta, eivätkä sitten enää pyöri. Kun tarpeeksi monta pyörää on jumissa alkaa tuntua kitka jo voiman puutteena. Suuri ruuvimeisseli ja klapilla päälle, että saa telapyörät taas pyörimään.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Harrastelija:
    ”- telasto tukkeutui nätälumella hyvin lyhyellä matkalla. Varusteena oli keppi, jolla sai lumen ährätyksi pois telastosta.
    – pehmeällä terävä telaston kulma haukkasi helposti kaltevalla maastolla.”

    Tuota lumen tarttumista jo 6-motille vastatessa selvittelin, samat on vaivat, tela kuin tela.
    Hepo yrittää aina pois vanhalta jäljeltä jos sivussa on vähänkään pehmeämpää.

    Harrastelija:
    ”- ajo kuorman kanssa piti olla ripeä, koska jos jäi kiinni, niin tela pyöri tyhjää ja olit astinlaitojen varassa = lapiohommia! Vinssi olimyös aina mukana.
    – vauhdissa metsässä oli vaarana tökätä puihin, koska kelkka menetti kuorman kanssa ohjattavuuden. Monta lumikuormaa tuli puiden oksilta niskaan!

    + Sopivalla pohjalla ja kelillä kuorma n. 1 k-m3 kulki vauhdikkaasti.
    Varsinkin hangella meno oli verratonta. Voisi kuvitella että esim. saaresta puiden kelkkominen olisi juohevaa, koska kulkuneuvo ei tarvitse paljon jäätä ja on nopea.”

    Juuri tästä syystä myin m-kelkan pois ja hankin myöhemmin tämän hevon. Moottorikelkalla ajo perustuu vauhtiin. Muutaman kerran kun törmää puuhun niin menee oppi perille tälläiselle kovakalloisellekkin.
    Vaikka hepo on telavehe ja variaattorilla, niin sen eteneminen ei niin selkeästi perustu vauhtiin. Käy siis tälläiselle hidaskäänteisemmällekkin. Käännökset tarvittaessa peruutuksien avulla. Ajetaan kurvista hiukan ohi ja peruutetaan vain toisen telan voimin jne.
    Tällä ei kyllä sitten ajeta hangella, muuta kuin jos on todella miestä kantava hanki. Minulla ei ole ollut jalaksia, jotka saa kärryyn pyörien tilalle.

    Harrastelija:
    ”Ehkä kuitenkin puun ajossa kovinta oli kuorman teko ilman apulaitteita. ”

    Hevossahan on vinssi, jolla nousee suurikin puu, mutta sitten se purku on vain pudottamista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    6 m3 6 m3

    Hmm. Telaston rakenne on siis vallan kehittynyt verrattuna varsinkin ensimmäisen sukupolven mönkkärin telastoihin.
    Joissa tuo pakkautuva lumi on tuottanut ongelmia, niinkuin monessa muussakin telavetoisessa vehkeessä.

    Teloillekaan ei siis tarvitse tehdä entisaikaista puolitelatraktorien mallista kiristystä kun löystyvät ja venyvät.
    Vänkärit on laitettu juoksemaan telojen päälle painottamaan ettei renkaat pyöri tyhjää telojen sisällä.
    Kyyti on varmasti ollut kylmää vänkäreille, harha askelta ei ole kärsinyt ottaa. Hätä on keinot keksinyt.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 51)