Keskustelut Tekniikka Rautahevolle uusi maahantuoja!

  • Rautahevolle uusi maahantuoja!

    Hieno uutinen, mutta 20 vuotta liian myöhään.

    Aikanaan kun hankin Rautahevon v2002, sanoin että sain sen maahantuojan toimenpiteista huolimatta.

    Näillä vehkeillä on oma rakonsa metsänhoidossa vieläkin, vaikka mönkijät kyllä ovat kyllä vahvasti tulleet mukaan kuvioihin.

    Rauta- ja pyörähevon lisäksi saatavuus ilmeisesti paranee myös Lennartforsin valmistamilla Vannesahoilla.

    Terveiesin: Korpituvan taneli

  • Jätkä

    Rautahepo on kehitelty hakkuussa käytettäväksi työvälineeksi, jota käytetään työpenkkinä (ettehän te sellaisesta mitään tajua) – pöllien kuormaan katkomisessa – varmaan outo juttu teillä) – ja lähikuljetuksessa ajouran varteen.

    Aidossa rautahevon kärryssä on karsintarullat / rampit, joita käyttämällä työ helpottuu ja nopeutuu. Varsinaiseen kuljetukseen on olemassa vaikka kuinka paljon ja vaikka kuinka tehokkaita  ja halvempiakin laitteita.

    Jos rautahevon savotta hakataan ensin kourakasoihin ja sitten aletaan ajamaan, on kaikki mahdollisuus käyttää laitteen ominaisuuksia  tuhottu. Hepolla ajetaan leimikolla 5 – 6 metrin välein ja jokainen pölli /  ranka kaadetaan käytännössä kuormaan, karsitaan ja katkaistaan se siihen ja kaadetaan seuraava puu.

    Ammatti hevostelijalla hepon Honda käy koko ajan ja hän siirtelee sitä usein ja jopa vain metrin kerrallaan.

    Vinssi ja tuulikaadot ovat sitten luku sinänsä, samoin konkelon purkamiset vinssin avulla.

    Kuorman purkaminenkin on suunniteltu tehtävän helposti kippaamalla, joka läjä sitten viedään kunnon ajokoneella pois.

    Sauli Takalo Kannuksen koeasemalla kokeili ja kehitteli puutarhatraktorin käyttöä metsätyössä, mutta eipä sekään aate ottanut ilmaa siipiensä alle.

    Nimimerkki Sata voisi siitä taas valoa näyttää meille, mutta minä takaan, että paremminkin kannattavia puunkorjuumenetelmiä löytyy monia.