Keskustelut Metsänhoito Ristiin rastiin jätetyt puut raivauksessa

Esillä 10 vastausta, 351 - 360 (kaikkiaan 372)
  • Ristiin rastiin jätetyt puut raivauksessa

    Metsäkeskuksen lehdestä poimittua:

    ”Minulla on se kokemus että ammattilaiste tekemän raivauksen jälkeen metsä on kulkukelvotonta. Puut on jätetty ristiin rastiin nojaamaan toisiinsa. Katkaisu on tehty korkeaan kantoon niin että kulkeminen on todella hankalaa. Tavoite ammattilaisella on tehdä mahdollisimman nopeasti mahdollisimman suuri pinta-ala. Jos haluaa siistiä raivuujälkeä kannattaa tehdä työt itse vaikka se kestääkin huomattavast kauemmin.”

    Vastaus:

    ”raivaus taksat on painuneet niin alas että jälki on tuonlaista mutta jäävän puuston kasvuun se ei vaikuta, kosmeettinen haitta jonkun vuoden.”

    Kysymys raadille:

    Onko haitta todella pelkästään kosmeettinen? Kai ne ristiin jääneet puut hinkkaa pystyyn jääviä, tulee vaurioita, lumen tullessa kaataa ja katkoo alleen jne jne? Itse en jätä ristiin nojailemaan…

  • Tolopainen

    Moottorisahan ketju harvemmin pyörii maksiminopeudella kun sillä sahataan. Luoti on eri asia kuin pieni teräksenpala, jonka nopeus alkaa heti hidastua kun se ketjusta irtoaa. Hiukan teoreettinen asia, moottorisahan ketjusta ei yleensä lentele mitään muuta kuin öljypisaroita.

    isotee

    @MaalaisSeppo: Keihäänheitossa lähtönopeudella n 30 m/s keihäs lentää 90 m. Eiköhän ketjunpala sopivalla nousukulmalla lennä vähintään yhtä kauas.

     

    – Kyllä. 40 m/s lähtönopeudella ja 45 asteen -kulmalla kappale lentää noin 160 m päähän.

    Rane

    Isotee kyseli mistä sitä nopeutta syntyy lisää ketjun katketessa.

    Rane ei tietenkään ole insinööri mutta jospa tämä selventäisi.Ketjuluoti ei synny joka kerta ketjun katketessa.Mutta kun ketju katkeaa niin että vetopyörä vetää irtonaisen pään laipan kärjen yli niin että ketjun irtonainenpää heilahtaa keskipakoisvoiman pakottamana kaaressa ja siitä vielä irtoaa kappale niin nopeus on moninkertainen ketjunopeuteen verrattuna.

    Seuraavassa videossa asian pitäisi selvitä.Jos vipuvarren päässä olisi kuppi jossa kivi olisi niin se tipahtaisi parin metrin päähän mutta kun kivi on heilahtavan ketjun päässä niin vauhti kiihtyy moninkertaiseksi.

    isotee

    Hyvä Rane! Oikein ymmärretty. 🙂

    Lasketaanpa tähän yksi esimerkki; menee ihan peruskoulun fysiikalla, ei tarvi vielä insinööritasoa.

    Ketjunopeus v=r*w missä r on vetorattaan säde ja w on kulmanopeus

    Olkoon v täällä tunnettu 40 m/s ja rattaan säde 40 mm (voi olla todellisuudessa pienempikin mutta näillä tulee helppoja lukuja)

    ketjunopeus v=r*w <=> kulmanopeus w=v/r

    w= 40 m/s / 0,04 m = 1000 1/s

    Olkoon katkenneen, heilahtavan ketjun pään pituus 200 mm, jolloin pään nopeus on

    v=rw=0,2 m* 1000 1/s = 200 m/s

    Puolen metrin piiskalla tulee 500 m/s ja metrin hoijakka antaa jo kiväärin luotia vastaavan 1000 m/s. M.O.T.

    Käytännössä edellyttää että katkeaa ns. vapaalta puolelta ja vapaa ketjun pää ei heilahtaessaan osu mihinkään…

     

     

    suorittava porras suorittava porras

    Kerran ihmettelin , mihin teräketju tipahti , kun sahasin puun haaran poikki noi neljän metrin korkeudelta. Asia selvisi , kun ajomies tuli tien suunnasta kahden ajouran takaa kysymään , että puuttuuko jotakin?Totesin , että ei pitäisi…. Siinä vaiheessa kollega näytti ketjua ja kertoi sen löytyneen tieltä noin 40 metriä siitä paikasta , jossa sen ”hukkasin”. Ketjusieppokin kourassa on , mutta se ei toimi kunnolla kouran ollessa pytyssä. Tuon tapauksen jälkeen olen katsonut tarkkaan , mihin suuntaan laippa liikkuu , kun sahaan puiden haaroja vähänkin korkeammalta.

    Hukkasin kerran träketjun samalla tapaa , tosin sieppoa ei ollut. Jännäksi asian teki ympäristö , jossa se tapahtui. Ympärillä oli kymmeniä ulkomaalaisia ihmettelemäsä konehakkuuta . Siihen aikan ei varoetäisyyksiä tunnettu. Ei ole harmainta hajua siitä , mihin ketju lopulta lensi , vaikka ympärillä oli runsaasti silmäpareja tilannetta seuraamassa. Onneksi kukaan ei sattunut linjalle.

    Puuki

    Sopiva lähtökulma ylöspäin ja riittävän kova lähtönopeus nostaa teräketjunkin maatakiertävälle radalle. Sillä ne suorittavan ketjutkin varmaan kiertää muiden satelliittien seassa.

    sikari

    Ketjun kohdalla tämä vipu/sinko ilmiö ei toimi täysin, koska ketju joustaa.

    Jätkä

    sikari:”Ketjun kohdalla tämä vipu/sinko ilmiö ei toimi täysin, koska ketju joustaa.”

    – Ei kai kukaan ole niin pöljä, että kuvittelee ihan tosissaan, että ketju katketessaan ”linkoaa” siitä irrallaan olevan metallisirun satojen metrien päähän? Kannattaisi hieman edes yrittää ajatella, kuinka lujasti sen palan pitää olla kiinni ketjussa, ja mitä sen nopeuteet vaikuttaa se, että se kiskoutuu irti kejun päästä.

    Kyllä sen maksimi lähtönopeus on ketjun max – eli 40 m /sek. ja lentävä luoti on melkoisella varmuudella ketjun sivulenkki ja kaksi katkennutta niittiä. Lento-ominaisuudet kuin haulikolla ammutulla räkättirastaalla.

    Puuki

    Kyllä se lähtönopeus voi olla paljon suurempikin, jos ketju katkeaa ja pätkä siitä irtoaa vetopyörän ”linkoamana” irti.  Kehänopeus on silloin paljon suurempi kuin ketjun max nopeus. Varmaan harvinaista mutta on mahdollista.

    Nimetön

    Kuulin että moton ikkunaan on uponnu kiinni ketjun kappale.

    Ite oon kaatoapulaisena ollu pois kouran linjalta ja kuikuillu puun takaa pätkimistä.

    Reppu ja kannu moton kopissa.

Esillä 10 vastausta, 351 - 360 (kaikkiaan 372)