Keskustelut Tekniikka Ruotsi vs Saksa Raivaussahat!!

Esillä 8 vastausta, 31 - 38 (kaikkiaan 38)
  • Ruotsi vs Saksa Raivaussahat!!

    Merkitty: 

    Paljon on puhuttu ja puhuttu että mikä r-saha se on paras! Itse olen Ruotsalaisia sahoja suosinut, mutta mutta… muuttuuko aika..? Olen saanut kokeilla Sthil fs 480 mallia, oli hyvissä säädöissä, terä huippu, kavennettu kahvoja, oli kyllä mukava sahata, vaikka saha aika iäkäs, ammattikäytössä, vaikka varasahana enää.. sitten sain kokeilla 460 mtronikkia ja edelleen sama positiivinen kokemus, mutta aika lujassa se on tuo merkkiuskollisuus!  Onko Arto kokeillut Sthil raivureita??

  • Annonlaita

    252rx oli tehokas saha, ehkä jopa liikaa, varsinkin isommalla 225mm terällä oli aika kova peli! Itse kavensin siitä kahvoja vähän pienemmäksi, oli aika leveet ennen! Itsellä oli 3kpl 252rx, ei isompia murheita niissä ollut!

    Jätkä

    Onkohan oikeat mittarit rajoitin toppaa muistaakseni ennen 15000 rpm.

    Eiköhän nyt puhuttu jo muistakin kuin vain Huskun 345-mallista. En ole mitalla sitä säädellyt. Joskus vain Jonssin Turboa veivattiin, niin siinä alkoi tehot putoamaan 17700 varvissa. Sen kuuli ja tunsi selvästi. 242:n max taisi olla 15500, mutta se ei oikein vakiona jaksanut niillä kierroksilla mennä.

    Nuo rajoittimet olivat yksiä riesoja, mutta nekin pystyi jo silloin ohittamaan ja kai ne pystyy uusistakin, jos haluaa, onhan jo pikkupojilla tieto, mistä porataan sytytysboksia ja millaisella terällä.

    Jos tankkien koko aiheuttaa erimielisyyttä, niin puhutaan sitten litroista. Minusta – jos jatkuvasti joka arkipäivä käy raivuulla, niin kuuden litran Kombikannun pitäisi riittää kaksi päivää.

    Kolme litraa päivässä sahuuttaa jo kuusi tuntia ja kyllä siinä ajassa pitäisi tulla leivän päälle ainakin lauantaimakkarasiivu.

    Jätkä

    252rx oli tehokas saha, ehkä jopa liikaa, varsinkin isommalla 225mm terällä oli aika kova peli! Itse kavensin siitä kahvoja vähän pienemmäksi, oli aika leveet ennen! Itsellä oli 3kpl 252rx, ei isompia murheita niissä ollut!

    Miten helkutissa. Sinä olet ihan samoilla mietteillä kuin minäkin. 252 oli jo vähän liian tehokas saha. Mutta jos jollakulla on niistä mennyt taimikonhoidossa kulmavaihde, niin melkeinpä epäilen sahaajalla olevan jonkun tekniikkavirheen. (Ei ole muistanut panna sahaa käyntiin tms.) Kahvat kavensin, n. 10 senttiä heti uutena , voi sanoa, että kaikista koulun sahoista, missä se oli mahdollista.

    Annonlaita

    Jätkä; nooh, olin työelämässä metsureiden kanssa tekemisissä paljon aikoinaan ja siinä oppi jotakin! Huomaan että jätkällä on yläkopassa muutakin kuin vain sahanpuruja:) hyvä!

    arto arto

    Nuo rajoittimet olivat yksiä riesoja, mutta nekin pystyi jo silloin ohittamaan ja kai ne pystyy uusistakin, jos haluaa, onhan jo pikkupojilla tieto, mistä porataan sytytysboksia ja millaisella terällä…….Täytyy olla aika uuno joka syttyboksia poraa. Aika hölmöläisten touhua. 100 e poraus sama kuin heittäisi tuuleen.

    Jätkä

    Ei ole moottorisahoissa tullut vastaan poraustarvetta. Nykymopoissa  kun on koneet, joista jo tehtaalla on otettu jopa moninkertaiset tehot verrattuina Suomessa hyväksyttyihin, on niiden tehoja jouduttu rajoittamaan.

    Syttyboksissa on rajoitussiru tietyssä kohdassa ja sen kun poistaa valetun köntin sisältä, niin pora on siinä varsin käyttökelpoinen laite. Siis riittää rajoittimen poisto, kuristimet pois ja mopo ylittää sadan kilometrin nopeuden leikiten, jopa yhden pyörän varassa.

    Aika Uuno voi olla se nuori henkilö, joka tuon tekee 150 + € marvoiselle boksille, mutta niitä vain on kylänraitit väärällään.

    Toki on sitten myös mahdollista asentaa ns. nappirajoitin, jolla voi säätää vaikka kuinka tarkasti kierroshuipun.

    Poraus boksissa peitetään täyttämällä reikä mustalla massalla. Rajoitinnappi voi olla vaikka kaverin taskussa ja hän voi säätää mopoa muutaman metrin päästä kädet taskussa.

    Sama järjestelmä on M-sahoissa ja jos ei ole vielä netissä ohjetta, niin asiaan vihkiytynyt kaveri avaa paketin ja katsoo, missä rajoitin on. Satasen uhraus asian paljastamisessa on pieni sijoitus, pelkän tiedon myyminen voi tuottaa kerralla joltain kilpasahurilta paljon suuremman summan.

    Noita kisabokseja on toki maailmalla valmiina, ei esim Euroopanmestaruuskisojen kireimmät laitteet kirkuisi tehopakoputkiensa kanssa 25 – 30 000 kierroksia laitteilla, joiden vakioversiot ottavat vain 15 000 varvia.

    arto arto

    Noita kisabokseja on toki maailmalla valmiina, ei esim Euroopanmestaruuskisojen kireimmät laitteet kirkuisi tehopakoputkiensa kanssa 25 – 30 000 kierroksia laitteilla, joiden vakioversiot ottavat vain 15 000 varvia………Niin niissä ei ole muuta vakioon kuin kuoret.  kaikki muu on fiksattu. Noitaa viriboksia saa todella halvalla jos siis haluaa rakentaa sahaa, Mutta miksi metsätyökalua muutella , kisakoneet on erijuttu.  Noi mopojen rajoittimet saa kaupasta. Pojan kaveri isä niitä tuo maahan. mutta 50cc nopoa pelkillä kierroksilla virittää. Saa 80cc sylinterin ja männän satasella. Päällä 50c logo……Noista kiekkamittareista  mittasihan jokin kotimainen arvostettu lehti 560 hq kierrokset 17000. Joka oli ihan huuhaata, Mittarin sotki jokin ääni. Oikeat oli paljon matalemmat. sahan rakentajan kommentti olisi räjähtänyt. Kuvaa jotain.

    Jätkä

    Joo. Ei normityökalua kannata viritellä, mutta kyllä siinä voi surutta käyttää valmistajan antamia arvoja. Joskus Huskussa oli (254) laasuttimessa pääsuutin aina isolla, H-suuttimen sai veivata kiinni, eikä sittemkään ollut seos riittävän laiha.

    Ostin – maakunnassa kierrellessäni sahakauppiaalta vaihdossa tulleita vähän (satumaisen vähän) – sahattuja sahoja muutaman. Rajoitussuutin tukkoon ja perussäädöt, johan alkoi viheltää.

    Tarkemmin kun muistelen, niin olihan niitä muissakin Huskuissa. Todellinen huti isolta sahanvalmistajalta.

    arto. Ensin pitää mopossa olla rajoittamaton boksi. Sen voi ostaa tai porata. sitten rajoittimet. Ei tarvi mopo 80 kuutioista pyttyä. tehoputki, kurit pois isompi kaasutin, katalysaattori tukkoon. Niin ja tietenkin kanavat auki.

    Nimimerkki yksi Yamaha 50:llä kulki n. 120 km/h. Onneksi oli lainattu ihan vieraalle tyypille, joka jäi sen kanssa kiinni. = Vakiopytty, tehoputki, ratastus, porattu CDI, iso kaasutin jne. Kun haimme mopoa kotiin, sanoin pojalle, että se puretaan osiksi, Kysyin: Olenko antanut luvan viritellä? ”Et ole” – vastasi.

    Viriosat meni hyvin kaupaksi, oli kuin mainos se, että sillä oli kuski menettänyt kevarikorttinsa kolmeksi kuukaudeksi. Kuski ja poika saivat vielä sakot.

Esillä 8 vastausta, 31 - 38 (kaikkiaan 38)