Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 12,381 - 12,390 (kaikkiaan 12,431)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Visakallo Visakallo

HS: F-Securen perustaja Risto Siilasmaan mielestä datakeskusten kansantaloudellinen hyöty on pieni. Ne työllistävät lähinnä vain rakennusvaiheessa. Jopa 80 prosenttia datakeskuksen vaatimista investoinneista menee ulkomaille. Hänen mielestään sähkön käyttöä pistäisi verottaa työllistävän vaikutuksen perusteella. Digijättien omistamat datakeskukset eivät juuri työllistä eivätkä ilman verotusta tuota yhteiskunnalle mitään. Suomeen on suunnitteilla 17 uutta datakeskusta, jotka käyttäisivät sähköä kahden ydinvoimalan verran.

Nostokoukku

Jos otettaisiin Hollannista oppia, voitaisiin rakentaa tuurivoimaa myös etelään. Hollannissa kokonainen iso kylä aiotaan purkaa sähkökeskusten tieltä. Miksi Suomessa ei voisi purkaa esim. Hyvinkään ja Riihimäen pois tuulivoimaloiden tieltä?

kmo kmo

Siilasmaa sitten heti seuraavassa lauseessa jatkaa miten tekoälyä pitää ottaa käyttöön kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla tuotannosta ja logistiikasta lähtien. Nämä pitäisi sitten ilmeisesti toteuttaa ulkomaille rakennettavien datakeskusten ja laskentatehojen varaan?

Nostokoukku

Miksi näin ei voisi tehdä?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Ei Siilasmaa sitä kai ehdottanut että otamme ulkomailta laskennan, vaan sitä että rakennamme datakeskuksia omille yrityksillemme ja Euroopan tarpeisiin. Ei amerikkalaisille tai kiinalaisille teknojäteille.

Suomen kannattaa miettiä jatketaanko banaanitasavaltana eli halvan puun ja sähkön tuotannon maana vai panostetaanko arvonlisään. Holtiton tekoälyn käyttö turhuuksiin ei ole kestävää kehitystä; se vie paljon enemmän sähköä kuin perinteinen tietokoneen haku. Tekoäly on jo tulossa vauhdilla kaikkeen tekemiseen. Jos vaikka etsii asuntoilmoituksia, siellä saattaa lukea että ”sisusta tekoälyllä”.

Visakallo Visakallo

En oikein usko, että Suomen tarvitsema tekoäly kuitenkaan kovin montaa uutta datakeskusta tarvitsee. Kilpailutuksen perusteellahan tekoälyn lakentatehotkin valitaan. Siilasmaa koettaa vain hieman suhteuttaa näitäkin asioita, sillä meillä on jälleen vaara köyhän maan kuvitelmasta tällä kertaa tekoälyn suurvaltana. Asia rauhoittuu kyllä pitkästi sillä, ettei meillä ole riittävästi säävarmaa energiaa.

siniluoto

käpysonni
    käpysonni
    16.4.2026, 11:09
    Sähkö on liian halpaa, hinta pitäisi tuplata:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/9aa75e9c-5002-4ea6-8d49-1bb2a04bb811

Makarov
    16.4.2026, 11:34
    Minun veikkaus on että sähkö tulee lähivuosina kallistumaan. No eikä se nyt rehellisesti sanottuna minua ites vaivaa vaikka nousisi, enempi keskittyny tulojen nostamiseen kun säästämiseen.

Näillä seuraamuksilla Suomessa ei tule kannattamaan mikään teollinen tuotanto, ei edes korkean jalostusasteen tuotanto.

Liian kallis sähkö lamauttaa patteriautoilun.

MJO

Liian kallis sähkö lamauttaa patteriautoilun.

Maailma muuttuu, vaikka se pelottaa. Se muuttuu vaikka setä-miesten märkä unelma pysähtyneisyyttä toivoisi.

Onneksi diesel on halpaa ja pysyvästi?

Nostokoukku

Ja sähkö samoin halpaa ja pysyvästi, ainakin yksityisille kuluttajille. Pääasia kuitenkin, että kumpaakin on vielä myynnissä. Sähköstä saattaa tulla vielä pirummoinen pula, sitä ei kaikille myydä, ja dieselin myynti kielletään lailla.

Visakallo Visakallo

Olen Nostokoukun kanssa samoilla linjoilla. Kuten olen kertonut, minulle itselleni ei ole juurikaan merkitystä, mitä sähkö maksaa, sillä mitä paremmin sähköyhtiöllä menee, sitä enenemmän se maksaa minulle osinkosa. Olen ollut koko ajan huolissani Suomesta, jolla on ennenkin ollut taipumus hurahtaa asioihin, jotka ovat myöhemmin osoittautuneet kalliksi ratkaisuiksi. Pienellä, pääomaköyhällä ja vielä nuorella kansakunnalla on aina suurin vaara langeta houkutuksiin, jotka eivät ole maan kannalyta viisaita.

Esillä 10 vastausta, 12,381 - 12,390 (kaikkiaan 12,431)