Keskustelut Harrastukset Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 252)
  • Sopiiko sähköauto metsien miehille ja naisille.

    En ainakaan löytänyt omaa ketjua tästä. Auton vaihto oli viime kesänä ja mietin jo sähköistä vempelettä. Ladattavia katselin, mutta pieni tavaratila ja akun sijainti pohjassa karkoitti ajatukset. Sitten katselin kiinalaista neliveto maasturia, mutta tavattoman matala oli ja akku roikkui siinäkin, ei jatkoon. Tähän akun suojaukseen jos joku isompi naarmu jää, voi auto saada hylsyn katsastuksessa ja kallis revohka edessä. Lieneekö sitten järkevissä hinnoissa saatavilla  vakuutusta tähän akkuun?  Onko kellään parenpia kokemuksia näistä. Id 4 kyllä on tilava ja maavaraakin löytyy. Itse päädyin perinteiseen diesel citymaasturiin.

  • 140ärrä

    Akun riskit jo tiesitkin. Likan kaverin perreellä on volkkarin ID (olisiko kolmonen, en tiedä), ja siinä ainakaan luistonesto ei suostu edes yrittämään, jos liikkeelle pääsy edellyttäisi pienintäkään sutimista. Eteneminen loppuu tasan siihen, ja luistonestoa ei saa pois päältä, kuin irrottamalla jotain sulakkeita. Tämä ei toki ole käyttövoiman vaan valmistajan vika.

    Jos akun vaurioitumisriski ja suurempi paino (voi olla merkitystä kelirikkoteillä) jätetään pois, ei kai sähkö ole sen kummempi kuin perinteisemmätkään voimanlähteet. Minulle aivan liian kalliita, mielummin käytän rahat metsämaan hankintaan. Kulkuvälineinä viisi vuotta sitten 1700€:lla ostettu lava-mazda ja 14 vuotta sitten 5500€:lla ostettu Lancia.

    Berza

    Tuo luistoneston pois saanti on kyllä hiton tärkeää huonoissa olosuhteissa. Muitakin autoja löytyy, missä tätä poisto mahdollisuutta ei ole.

    Riippumaton ajattelija

    Onhan noita sähköautoja jo monella metsätoimihenkilöllä. Niillä ei kovin huonolle tielle parane mennä, mutta jalkasinkin pääsee loppumatkan.

    Tolopainen

    Sähköauto on edullinen niille, joille työantaja maksaa kilometrikorvauksen. Ajo ei maksa juuri mitään. Ei sähköautoja ole tehty metsäteille,  viiden millin kolo akkupaketissa, saattaa johtaa akun vaihtoon. Lisäksi auton pitää olla nelikko, ei raskaalla sähköautolla muuten pääse kinoksissa mihinkään.

    Alaneva

    Pari vuotta on ollut sähköauto käytössä ja aika vähän tulee enää ajeltua 4-veto farkulla, jossa pienempi maavara. Lähinnä silloin tulee 4-vedolla lähdettyä, kun tarvitsee kärrin perään tai enemmän tavaraa mukaan.
    Syksyn kaikki hirvenmetsästys reissut tein sähköautolla ja hyvin pärjäsi. Taimikon raivauksiin myös sähköllä, jos ei tarvitse ottaa mönkkäriä mukaan.

    Nelivedon puute vähän rajoittaa omassa sähköautossa, mutta en viitsi metsäteillä/peltoteillä ajella silloin kun tiet ei kestä ajella. Silloin kun tiet on kunnossa, niin kyllä siellä sähköllä pärjää. Sähköauton luistonesto on kyllä syvältä… ensimmäisen kerran meinasi olla ihmeissään kun turhan pehmeälle alustalle ajoin ja kulku loppui heti kun vähän upposi. Sen jälkeen olen aina ottanut luistoneston pois päältä, jos on yhtään pelkoa, että meinaa upottaa tai lumi vastustaa etenemistä.

    Järki täytyy pitää päässä minne sähköauton ajaa. Ja sama homma tietysti muillakin vehkeillä. Joskus on tullut 4-veto maasturi upotettua akseleita myöten penkkatielle ja isolla traktorilla jouduttiin vetämään se pois. Sitten kaivurilla tasotella penkkatie kuntoon. Sen verran oppia tullut kantapään kautta etten enää järjettömiin paikkoihin lähde autoa puskemaan vaikka olisi kuinka etenemiskykyinen vekotin. Sitten mennään jalan tai mönkijällä loppumatka niin pysyy pehmeätkin tien pohjat kunnossa.

    Berza

    Mikä patteriauto kyseessä🤔 Jokainen nelikon ostaja on mahtanut kokeilla autonsa rajoja vähän samaan tyyliin 😀

    Alaneva

    Opel Mokka e. Onhan se vähän mopoautoa vastaava tilojensa puolesta, mutta justiinsa mahtuu raivaussaha kyytiin kun takapenkit kaataa ja ottaa vänkärin penkin eteen. Sinänsä näppärä vekotin kun on niin lyhyt, niin saa käännettyä pienessä tilassa.

    Ei ole tullut tuota metsähommia silmällä pitäen alunperin hankittua, mutta niin vaan sillä mieluummin ajelee aina kun mahdollista.

    Tolopainen

    Sähkö Opelista on vaikea päästä eroon. Niissä on kallis tyyppivika, sisäinen laturi lopettaa toimintansa. Vaihto maksaa maltaita.

    Kalle Kehveli

    Kaikista sähköautoista on vaikea päästä eroon. Kukaan täyspäinen ei sellaista osta.

    Alaneva

    Aika näyttää onko hyvä vai huono hankinta. Arvo tippuu kyllä noissa Opeleissa varsin kovaa tahtia. Jos uusi maksaa 37 k€, niin vuoden vanhana saa jo 23 k€:lla. Eli ennemmin kannattaa ostaa vuoden vanha kuin uusi.

    Jos kertyy paljon kilometrejä, niin euro on ainakin itselle paras konsultti. Ei kun vaan naputtelemaan lukemia Exceliin tai laskimeen, niin varsin pian huomaa, että sähköauto on paras ratkaisu siinä vaiheessa. Mutta saahan siitäkin varmasti vängättyä, niin kuin metsänkasvatuksen kannattavuuksista. Mutta laskekoon kukin omalta kohdaltaan mikä kannattaa ja mikä ei.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 252)