Etusivu Keskustelut Tekniikka Stihl FS 480 meni voimattomaksi

Tämä aihe sisältää 24 vastausta, 12 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Jätkä 1 viikko sitten.

Esillä 4 vastausta, 21 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Stihl FS 480 meni voimattomaksi

    Kaasuttaessa sanoo vaan että röp röpp röpp. Ja on voimaton. Oireilu alkoi lämpimänä, toisella tankillisella. Ensin meni muutaman kerran ohi itsekseen, epäilin jäätymistä. Ja sitten ei enää mennyt.

    Vaihdoin uuden kaasarin, kiinalainen C1Q säädettävä. Ei vaikutusta. Käy moittetonta tyhjäkäyntiä, käynnistyy helposti, käy joka asennossa. Vikaa ei ollut letkuissa, imusuodattimessa, läpiviennissä, ilmansuodattimessa, tulpassa, ei karstaa, ei kiinnileikkautumista, puritukset tallella, laakerit hyvät. Puola? Stefat? Apua! Epätoivo uhkaa saha atomeina pöydällä.

     

  • Raivaaja

    Tuo huskun ls+ maksoi keväällä paikallisessa liikkeessä 48 euroa 4 litran pöntössä. En tiedä onko halventunut mutta tuolloin jäi ostamatta. Ostin samalla rahalla 8 litraa mobil 2 extraa. Vaikea uskoa tuohon laatuvaatimusjutskaan muuna kuin markkinointipuheina. Samat laatuvaatimukset toteutuu öljynvalmistajan oman merkin paremmissa öljyissä. Mahdolliset lisäaineetkin tulee öljynvalmistajalta joten vaikea uskoa että näitä käytetään vain esim huskun öljyyn.

    Jätkä

    Sahoissa on kaksitahtimoottorit ja ne ovat kaikilla ammattisahoilla yhtä vaativia öljynlaadun suhteen.

    Kuitenkin öljyastian kyljessä pitäisi aina olla merkitty ne laatuvaatimukset, jotka öljy täyttää. Sama pätee kaikkiin öljyihin ja koneen ohjekirjassa on lueteltu ne vaatimukset – on kone mikä hyvänsä.

    Yksinkertaisimmillaan: Katso Huskun synteettisen kaksitahtiöljyn laatumerkinnät. Kun jonkin kolmen euron öljypurkin kyljessä on samat merkinnät, se on voitelukyvyltään yhtä hyvää kuin tuo kallis merkkiöljykin.

    Jos sahaedustajat (arto)  väittävät sekoittelevansa salaisia lisäaineita öljyn joukkoon ja PARANTAVANSA NÄIN SEN OMINAISUUKSIA, voi suoraan sanoa, että PASKAA.

    Todennäköisesti Husku, Tilhi ja Jonssi ostavat kaksitahtiöljynsä samasta jalostamosta, jossa se lirautetaan tilaajan hankkimiin purkkeihin. Kun erä on tarpeeksi suuri, voi olla että Mobil`oil suostuu pistämään haluttua – vaaratonta väriainetta öljyn joukkoon, mikä on hyvä asia.

    Tietolähde: Husqvarnan maahantuojan edustaja, Teboilin kehityslaboration edustaja.

    Öljyn pitää olla tuhkautumatonta, ilmajäähdytetyille moottoreille tarkoitettua , mielellään jopa synteettistä öljyä. Hinnalla ei ole suoraa suhdetta laatuun.

    arto

    Jos sahaedustajat (arto) väittävät sekoittelevansa salaisia lisäaineita öljyn joukkoon ja PARANTAVANSA NÄIN SEN OMINAISUUKSIA, voi suoraan sanoa, että PASKAA…….Niin sinähän sen tiedät. Vaikka et oikeasti tiedä.

    Jätkä

    Joskus käytin vähän mitä öljyä tahansa bensan joukossa. Joillakin öljyillä tapahtui nopeasti pahanlaatuinen karstoittuminen. M-sahoissa voi olla hyvin heppoinen vaimennin, jolloin sen voi jopa avata ja teräsharjalla harjata karstat pois.

    Mutta pakoaukko on usein taitavasti karstoittunut. Sitä ei aina huomaa, että aukon reunoilla on parin – kolmen millin karstakerros. Jos sahatessa huomaa, että tehot putosi, on pakoaukko jo kutistunut selkeästi pienemmäksi. Sen karstan poistamisessa kannattaa kääntää mäntä yläasentoon ja varovasti kaapia karstan irti. sotkun voi puhdistaa polttoaineella ja tarkistaa vielä, että aukko on puhdas.

    Joskus noita on viilailtu leveämmäksi – noita pakoaukkoja. Siis ei korkeammaksi, vaan leveämmäksi, mutta varovasti.

    Jos pakoputki on kostea öljystä, on vikaa: Öljyä liikaa bensassa, tehosuutin liian isolla, sahaaja sahaillut liian pienillä kierroksilla. Koneen pitää määkäistä, kun sahataan.

Esillä 4 vastausta, 21 - 24 (kaikkiaan 24)