Keskustelut Metsänhoito Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

• Tämä aihe sisältää 2,695 vastausta, 97 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten GlaGla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 2,681 - 2,690 (kaikkiaan 2,695)
  • Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

Tästä ilmestyskirjan kahdeksannesta vitsauksesta kaivattiin omaa keskustelua. Todettakoon keskustelun pohjaksi, että osa Suomea on jo muutettu peuranhoitoalueeksi. Tämä on hyvin kummallista, kun kyseessä on vieraslaji, joka pitäisi joko kokonaan hävittää tai pitää ainakin kanta hyvin pienenä.

Peurat ovat söpöjä hirviöitä, jotka syövät niin puut kuin kukkaset. Luonnon monimuotoisuus kärsii, ei synny hiilinielujakaan niin tehokkaasti kuin voisi. Ja mainitsinko jo, että ne syövät meidän perennat? Haaveeksi jää hyppelehtiminen niityllä perhosparvien seassa, ei ole niityllä kukkasia eikä näin ollen perhosiakaan, peurankakkaa vaan joka paikassa. Niin ja punkkeja!

Seuratoiminnalla ei kantaa näytetä saavan kuriin. Olisiko järkevää vapauttaa metsästys samalla tavalla kuin kauriin kanssa? Saisin heti omaan pihaan innokkaita metsästäjiä, jos se olisi sallittua. Yksi koominen ulottuvuus on se, että ilvekselle haetaan kaatolupia sillä perusteella, että ne syövät peuroja.

Urjalan tehokkain metsästäjä ampui viime vuonna muistaakseni 143 peuraa. Tänäkin syksynä niitä ammutaan Urjalassa tuhansia, ja silti kanta ei edes pienene, vain kannan kasvu (ehkä) pienenee. Tuollaiset saalismäärät tuntuvat suorastaan koomiselta, tuo on enemmän jotain lahtaamista kuin perinteistä metsästystä. Tyypit vetää käsittämättömät määrät ruokaa maastoon, tässä linkki yhden yrityksen sivulle: http://www.honkolahunting.fi/index.php?p=GalleryEngRus kuvateksti sanoo näin: Eight tons of carrots per week. Tämä siis yhden yrityksen tilanne vuosia sitten, kanta on sen jälkeen kasvanut hurjasti. Kuinka giganttiset määrät vedetäänkään metsiin eu-tuilla tuotettuja porkkanoita ja vastaavia luontoa tuhoavan vieraslajin ravinnoksi?

Olisi oikein jees joku palstan valopää keksii jonkun keinon millä tähän hommaan saadaan joku tolkku.

• Gla Gla

Ehkä metsästysseuroissa on ihan tarpeeksi talkootyötä, eikä siksi halukkuutta vieraiden paimentamiseen ole. Sitoohan jokainen vieras vähintään yhden jäsenen isännäksi. Saman ajan voi käyttää omaan metsästykseen, joten vieraat ei kaatomääriä lisää. Ja tietysti kun vieraan ampumaa peuraa jäljitetään koirien kanssa iltamyöhään, alkaa moni homman mielekkyyttä miettiä. Jahdin lisäksi pitää saalis käsitellä ja riiputtamisen jälkeen hoitaa eteenpäin. Taas tarvitaan joku katsomaan vieraan perään. Ei kovin tehokasta.

Vaihtojahtiinkaan ei ole aikaa, oman seuran puitteissa on ihan tarpeeksi tekemistä.

Jalmari Kolu

Jaa.. No meillä on ollut joka syksy 3-5 vierasta ja eivät ole kovin sitoneet. Ja ovat saaliin käsittelyssä mukana.  No peuran metsästys on Kait paljon vaikeampaa mitä hirven..

Gla Gla

En tiedä vaikeudesta, mutta erilaista se on.

Jos lupien käyttöasteesta puhutaan, eikä halusta päästä harrastamaan, ratkaisut on ihan muualla kuin vieraiden ottamisessa jahtiin.

Jalmari Kolu

Juttelin yhden nuoren kaverin kanssa joka asuu peuratihentymä alueella. Oli hakenut jäseneksi 10:en seuraan. Jokaisesta hylsy. No kertoo paljon kulttuurista..

Nostokoukku

Maanomistajilla on etelässä peura-alueilla oma kulttuurinsa. Täällä pohjoisempana taas metsänomistajat estävät muiden kuin metsänomistajien pääsyn hirviporukoihin.

Gla Gla

Vaikeudesta päästä seuraan kuulee usein tarinoita. Valitettavasti vain niiden näkemys, jotka eivät ole seuraan päässeet. Kulttuurista voi olla kyse, mutta kenen kulttuurista. Minua pyydettiin yhteen seuraan, vaikken edes omista alueelta metsää. En liittynyt.

Nostokoukku

Minä kuulun kolmeen metsästysseuraan. Kahteen näistä pääsee jäseneksi melko helposti. Täytyy olla vain vanhan maanomistajajäsenen tytär vaimona tai itse omistaa metsää, täytyy asua paikkakunnalla ja olla muutenkin kunniallinen.

Gla Gla

Jossain oli keskustelua kolareista. Sattumaa tai ei, mutta viime aikoina olen nähnyt tien yli täyttä laukkaa juosseita peuroja. Tuollaista ei juurikaan luonnossa näe, joten mahtaako olla ollut susi tai ilves asialla. Joskun raivuulla olen hätyyttänyt peuroja pois, mutta silloin ne ovat vain loikkineet häntä pystyssä muualle. Täysillä karkuun juosseet eivät ole olleet edes metsästysaikana, joten ammuttu kaveri tai perässä haukkuva koira ei kelpaa selitykseksi.

Metät kunnossa!

Jos hirvistä on oikeasti taloudellista haittaa niin voisi kuvitella, että suuressa osassa tapauksista tilanne aiheutuu metsähehtaareista joita siinä tapauksessa oletettavasti on sen verran ettei paikallisen seuran jäsenyys maattomuudesta jää kiinni…????

Metät kunnossa!

Olen muuten yksiavioinen tässäkin tapauksessa enkä tavoittele uusia jäsenyyksiä. Yhdessä seurassa pystyy oman panoksensa antamaan.

Aikanaan suorittava totesi, että pitää itse tehdä jotain joten siitä suorittavalle kyllä ropsit. Totesin, että hakeudutaan seuraan ja hankitaan kalusto. Sittemmin on pyritty vaikuttamaan jäävään kantaan (tuloksetta), mutta on myös ammuttu mäntyjen syöjiä ja tehty hienoja aterioita mäntyjen syöjistä👍!

Esillä 10 vastausta, 2,681 - 2,690 (kaikkiaan 2,695)