Keskustelut Metsänhoito Taimikoiden laatua parannettava

Viewing 10 replies - 11 through 20 (of 74 total)
  • Taimikoiden laatua parannettava

    Katri Himanen muistuttaa Metsälehden kolumnissaan 27.10. taimikoiden heikosta laadusta, joka on jo pitkään näkynyt valtakunnan metsien inventoinneissa ja alan toimijoiden omavalvonnoissa.

    Luonnonhoidon laatua ja harvennushakkuiden laatua valvotaan. Metsäsertifioinnin henkeen kuuluu että metsänuudistamisesta huolehditaan. Pitäisikö metsänuudistamista valvoa nykyistä tiukemmin, vai voidaanko ongelma poistaa kustannustehokkaammin toimijoiden omaa toimintaa kehittämällä? Kiertoajan alussa tehdyt virheet kertautuvat koko kiertoajan vahingoksi.

    Jos peilaa taimikoiden inventointeja hirvikannan hoidosta käytyyn keskusteluun, jää epätietoiseksi. Puhutaan taimikonhoitorästeistä ja keppimetsistä, ja siitä että hirville jätetään rehua vääriin paikkoihin ja väärään aikaan, kun taimikoita ei hoideta ajoissa. Toisaalta VMI-tulokset väittävät, että taimikot ovat jääneet liian harvoiksi ja maanmuokkaus vajaaksi.

    Kokonaiskuva taimikoista on siis sumea, mikä voi estää meitä valitsemasta oikeita lääkkeitä ongelman ratkaisuun. Kuka tai mikä on syyllinen, kenen tulee korjata toimintaansa ja miten: me metsänomistajat, metsänuudistamisen kaupalliset toimijat vai metsästystoimijat? Kaikki kolme ovat jossain määrin ilmiössä mukana.

     

  • Jalmari Kolu

    No en ole kummoinen ennustaja mutta voisin kuvitella että uudistamisvelvoite nostetaan lakikeskusteluun vielä tulevaisuudessa. Mutta sitä ennen pitää tulla puusta pula. Ja se on varma asia seuraavassa noususuhdanteessa.

    Jovain

    Metsänhoidosta on maksettu korvausta, on eräänlaista omaisuuden suojaa sekin, mutta sekään ei ole riittänyt, jopa tukirahoja jää käyttämättä. Mistä sitten johtuu, esiintyy järjestelmän hyväksikäyttöä ja esim. valtakunnan metsät on nähtävä taimistona yhden kiertoajan aikana. On aika iso urakka ja siihen kun yhdistetään hoitamattomuus, niin aika pahasti puutteen puolelle jää. Kerjuulle on mentävä ja näkyy valtakunnan metsien inventointituloksissa. Yksi tapa voisi olla metsänhoitotavan muutos, johon suuntaan ollaan menossa.  Myös tiukempien kriteereiden asettaminen taimiston ja nuorenmetsän (ensiharvennukset) hoidolle. Niin myös korjuulle.

    Jalmari Kolu

    No taimikonhoito ei ole niitä helpoimpia myytäviä töitä etämetsänomistajalle.

    Nykyinen väljä uudistamisvelvoite on aika monellekin päätehakkaajalle joka on realisoinut omaisuutensa niin aivan yks ja sama mitä siellä kasvaa. Ei koske enää minua-menttaliteetti on valtaamassa alaa. Metsä alkaa olla kaukainen asia monellekin kaupunkilaistuneelle omistajalle.

    suorittava porras

    Kyllä tulee monesti vakuustalletus mieleen epäonnistuneita uudistusaloja katsellessa. Aktivoisi kummasti maanomistajaa ,jos omat rahat olisivat panttina taimikon vakiintumistarkastukseen asti. Järjestelmä oli voimassa vielä silloin , kun kuuluin metsänomistajien joukkoon.

    Nyt maksetaan hintaa vapauksista ja luottamuksesta siihen ,että ihmiset huolehtisivat uudistamiskuluista ja uuden kasvun varmistamisesta vapaaehtoisesti. Monet eivät halua maksaa mistään sen jälkeen ,kun puutili on saatu haltuun.

    Samaan syssyyn vakuustalletuksista luopumisen kanssa tuli ”oivallus” kasvattaa energiapuita taimikoissa. Kun vielä poistettiin velvollisuus maksaa metsänhoitomaksua , vietiin merkittävä määrä neuvontaan suunnatusta rahoituksesta pois. Neuvontapalvelujen hinta kohosi ja moni metsänomistaja halusi säästää tässäkin ja luopua neuvontapalveluista kokonaan. Ei siis ihme ,että hoitorästit lisääntyvät ja metsien kasvu hiipuu. Vapauksia on , mutta liian monelta puuttuu vastuu.

     

    Rukopiikki

    Yksi omistusoikeuden keskeisistä elementeistä on valta päättää omaisuudestaan ja käyttää sitä haluamallaan tavalla. Määräämällä metsien käytöstä, vaikkapa uudistamisesta, valtio sosialisoi metsänomistajan omaisuutta. Sellainen ei kuulu nykypäivään eikä markkinatalouteen. Jokainen yrittäjä voi hoitaa mitä tahansa yritystään kansantalouden kannalta huonosti. Jopa myydä kannattavan yrityksen ulkomaille. Kuitenkaan valtiolla ei ole siihen nokan koputtamista.

    Jalmari Kolu

    Niin. Aika moni Suomalainen joka on saanut elää 60-70 luvulla pitää nykyistä säädösviidakkoa asioista holhouksena ja yksityisyyteen puuttumisena. Mutta juuri tuolla aikaa metsien käyttöä ohjattiin erittäin voimakkaasti ja tällöin oli tavoitteena Suomalaisten hyvinvointi. No metsänkäyttöön ja omistukseen luotiin vapauksia, mikä on toki hyvä asia, mutta tulee vastaan isoina kansantaloudellisina menetyksinä.

    Itselläni ei ole ratkaisua tähän ongelmaan. Omat on hoidettu. Seuraavana aletaan hakata maksimimahtoa ja näin on jo tehtykin. Mutta luulen että esim. 10 vuoden päästä heitän lossiksi ja annan uudistusalojen olla. En enää hyödy noihin investoimisesta.

    Visakallo

    Kyllähän tässä on tähän ikään ehtinyt melkoisen muutoksen nähdä metsänhoidon ohjailussa, mutta eipä se ole juurikaan omia käytäntöjäni muuttanut. Kevytnimimerkit ovatkin täällä siitä kaikkein eniten minulle lällätelleet.

    Perko

    Kaikki vaan tamppaamaan!  eikä muisteta ken on käskenyt paljaaksi hakkaamaan.  Vahvimmat sankarit ovat  omistaneet koko elämänsä  tamppaukselle ja raivaussahan kanssa  varsin menee hautaan asti. Päällysmiesheimolaiset korjaisi ongelman pakkotyönä ja vakuustalletuksina varmaan sakotuksetkin haluttaisiin  käyttöön.   Tietynlainen äly on luonut tuon harhan, turhan ja tuottamattoman ongelman. ” oli tavoitteena Suomalaisten hyvinvointi”  JK.

    Apli

    Jos metsiään ei jaksa eikä kiinnosta hoitaa ne kannattaa myydä pois eikä antaa mennä pilalle se on kun rahan polttamista uunissa.. Mä en kannata mitään sääntelyn lisäämistä, yleensä ne lisää myös kuluja. Valtion pitäisi tukea enemmän kotimaista omistusta mutta se ei tee sitä ja pääomaköyhässä maassa niin kuin Suomi, omistus karkaa yhä kiihtyvää tahtia ulkomaille, näin käy myös metsien kohdalla, valitettavasti.

    Jalmari Kolu

    <p>En itsekään kannata sääntelyä. Olen saanut kokea sitä riittävästi. Mutta omalla kohdallani metsä tuottaa vähäisen määrän lisäystä taloudelliseen hyvinvointiin. Ja ei ole perillisiä jotka metsästä mitään ymmärtäisi. Olen miettinyt vaihtoehdot: a) hakkaan pois ja annan olla b) Laitan kohtuukuntoon ja myyn pois. Jostain syystä jälkimmäinen tuntuu huonommalta.</p><p>Mutta se mitä pelkään on EU:n tuottama  valtiollinen sääntely. Ja valtio voi keksiä vielä kaikkea kivaa huomatessaan että kansantalous tarvitsee lisää pääomia, jotta voimme maksaa ilmastohumppaa sun muuta kuraa ulkomaille. Suomi olisi pärjännyt vielä varsin hyvin jos rahankylväminen turhuuksiin olisi jätetty pois.</p>

Viewing 10 replies - 11 through 20 (of 74 total)