Keskustelut Harrastukset Tiemaksu metsästäjille

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 55)
  • Tiemaksu metsästäjille

    Kertalukemalta en uskonut juttua, mutta niinhän on. MT:n viime numerossa kerrotaan joiden mets.seurojen maksavan tuhansia euroja vuosittain tiemaksuista! Että ensin vaaditaan hirvimääriä alas ja metsästystä lisää että tiemaksuilla sitten kiitellään. Onko satunnainen lintumies hcv-kartoittajaan verrattava tai kylän marjamummoihin? Mites kaupallinen marjanpoiminta?

  • Tolopainen

    Niin kun metsästäjistä 90% on yleensä alueen metsänomistajia, hekö alkaisivat kerätä itseltään tiemaksuja seuralle, joka tilittäisi ne Otsolle. En nyt oikein ymmärrä, mitä hyötyä tästä olisi. Metsäteitä hoitaa nykyisin pääasiassa Otso, kun ei kukaan enää halua tienhoitokuntaa, jotta kyllä sinne konkkapesään tietenkin raha kelpaa, ne menisi kuluihin. Tiemaksut menee nykyisin neljän vuoden välein meillä päin.

    mehtäukko

    Juuri noin Tolopainen. Sehän tästä puuttuukin että konkkaOtso alkaa välikätenä rahastaa kylän mo-seuran jäseniä tiemaksuilla.! Sen voisin luvata, että jos ”demokratia” ajaisi oman seuran asiat siihen pisteeseen, se olisi laakista ero puheenjohtajuudesta ja mets.maat jäisi omaan käyttöön.

    Visakallo Visakallo

    Tähän asti Suomen yksityistiet onkin hoidettu erittäin pienillä kuluilla. Osa jopa aivan talkooperiaatteella. Tämä alkaa olla jo katoavaa kansanperinnettä. Teiden hallinto siirtyy vähitellen ulkopuolisille. Kun samaan aikaan myös itse tienhoito keskittyy väheneville urakoitsijoille, nostaa tämä tiosakkaiden yksikkömaksuja niin paljon, että houkutus keksiä erilaisia käyttömaksuja myös ei-tieosakkaille kasvaa.

    Tolopainen

    Teiden kunnosta tingitään ensimäiseksi, yhtiöt osallistuvat liian vähän teiden kunnossapitoon. Eipä ole rekkafirmalta koskaan tullut euroakaan tienpitoon, vaikka ylikuormilla ajetaan jatkuvasti, jokaisessa puuautossa on ylikuormaa se 5%, jonka laki sallii. Nykyisin kuormaajissa on vaakat osaavat käyttää pelivaran.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Sen verran nopsaan vakinainen maaseudun väki vähenee ja vanhenee, että olisi suuri houkutus ulkoistaa teiden hoidot, vaikka vähän enemmän maksaisikin. Meillä päin ovat kesäasukkaat ja puolivakinaiset ja muutamat vakiasukkaat olleet vielä toistaiseksi sen verran touhukkaita, että räpistellään eteenpäin. Metsästäjiltä ei vaadita muuta kuin että pitävät hirvikärpäskannan alhaalla.

    mehtäukko

    Kaupallinen marjanpoiminta tai kaupallinen (hirven)metsästys on jokaisen järkeen käypää toimintaa, josta se toimija maksaa yksiköinnin mukaan. Jos taimikkotuhojen esto on taustalla maanvuokraajalla, kakkuhan jakaantuu.

    Puuki

    Puutavaran ajosta tullee yl.  eniten metsäteille vaurioita.  Melko hyvin on täällä yhtiöt osallistuneet mm. murskeen ajoon teille, jos on ollut aihetta.   Suurentuneet autot vaatii entistä paremman tiestön kääntöpaikkoineen .  Muutaman satasen lisäkulu silloin tällöin ei paljon paina ison firman menoissa, kun edulliset puut saadaan sillä tehtaille ajoissa.

    Suurimmat kulut on aikonaan maksaneet maanomistajat ym. osakkaaat  tien tekovaiheessa.  Kalleimmillaan metsätie ei maksa itseään takasin koskaan, keskimäärin kuitenkin n. 30- 50 vuodessa. Ja tietä tarvitaan muuhunkin kuin puun ajoon.

    Visakallo Visakallo

    Usein tienhoidon ongelmat alkavat siinä vaiheessa, kun se viimeinen vakituinen asukas sammuttaa valot ja sitä kautta kunnan tieavustus lakkaa. Käytännössä tämä on johtanut pienehköissä tiekunnissa yksikkömaksujen kaksinkertaistumiseen, jos tie halutaan pitää edelleen aurattuna talvella. Jos tienhoito lisäksi siirtyy tieisännöitsijälle, ollaankin jo suunnilleen kolminkertaisissa yksikkömaksuissa alkuilanteeseen verrattuna.

    Visakallo Visakallo

    En tuunne metsäyhtiöiden ja metsäkoneurakoitsijoiden ja -autoilijoiden välisiä sopimuksia, mutta viime aikoina on puiden ajosta aiheutuneiden tievaurioiden korjauskin alkanut käytännössä siirtyä urakoitsijoiden kontolle.

    Planter Planter

    ”Postinkantajalle sitten kovin maksu, kun ajaa tien päästä päähän lähes joka päivä ympäri vuoden.”

    Minä olen ratkaissut asian niin, että en ole sijoittanut postilaatikkoani metsäautotien päähän, jonka varrella ei ole asustusta, vaan mahdollisimman lähelle omaa taloani. Tälllöin ei tarvitse hakea postia metsästä  eikä tavitse tehdä metsätielle säännöllistä talviaurausta ja hiekoitusta.

    Kannattaa lukea miten tehdään yksityisteiden tieyksiköinti. Aloituksen aiheeseen liitty lähinnä tilapäinen käyttömaksu, johon voi perehtyä linkin dokumentin sivulta 42 eteenpäin. Löytyy esimerkki myös hirvenmetsästyksestä.

    https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 55)