Keskustelut Metsänomistus Tiet ja rekat

  • Tiet ja rekat

    Tuossa polkupyörälenkillä huomasin erään uudehkon hyväpintaisen asfalttitien painuneen paikoitellen ”urille”.Tien varrella on kevään aikana ollut isot hakkuut,ajokone taisi olla vieläkin ajamassa viimeisiä puita.
    Maallikon mielessä herää tietysti muutama kysymys.Kuten onko tieverkoston edes teoriassa mahdollista kestää uusien rekkojen painoa?Ajetaanko niillä täysillä kuormilla kaikkina vuodenaikoina?
    Onko suurempien kuormien tuoma taloudellinen hyöty suurempi kuin niistä aiheutuva teiden korjaustarve?Ja tärkein kysymys:tarttisko tehdä jotain?

  • rekkamies

    Jännevirran sillalle 9 tielle Kuopiosta itään päin tuli 65t painorajoitus. Erittäin hankala ja pitkä kiertää ympäröivien vesistöjen takia. 76t yhdistelmät suurelta osin hyödyttömiä sillä seudulla Kymmenien tuhansien investoinnit autoilijoilta valuivat hukkaan?. Sillan ylittää keskimäärin 400 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa. Uuden sillan rakentaminen vie vähintään kolme vuotta. Ei ole ainoa painorajoitettu silta suomen päätieverkolla.
    Hätiköiden tehtiin noin suuri painojen korotus korvaukseksi teollisuudelle merenkulun rikkidirektiivistä. Ruotsissa etenevät paljon maltillisemmin, kesäkuun alussa astui voimaan 64t kokonaispaino. Siellä ei aiheuta autoilijoille juurikaan lisäkustannuksia akselimäärän pysyessä ennallaan.